אקסלנס: רפורמת המס של טראמפ היא "נטו לעשירים"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין כי הרפורמה של טראמפ היא "חזרה על מצע הבחירות ולא יותר מזה" ■ להערכתו, עיקרי הרפורמה הם "מתנות לעשירים", וספק אם ייתרמו לשיפור בצמיחה ובשכר

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

למרבה ההפתעה, הבורסות בארה"ב סיימו אתמול בירידות לאחר רפורמת המס שהציג טראמפ. רבים העריכו שהצגת הרפורמה היא בבחינת דלק נוסף לראלי, שנשען בעיקר על הבטחות הבחירות של טראמפ לבצע רפורמה גדולה במיסוי. גורמים בשוק מעריכים כי מימון התוכנית יחייב הגדלה משמעותית של הגירעון ולכן ממשל טראמפ יזכה להתנגדות רחבה גם בתוך המפלגה הרפובליקאית ויתקשה להעביר את הרפורמה בקונגרס.

במרכז הרפורמה האגרסיבית שהציג אתמול טראמפ עומדת הפחת מס החברות מרמה של 35% ל-15% בלבד. הרפורמה מציעה גם שינוי במדרגות המס ליחידים, כשהמדרגה הגבוהה ביותר היא 35% במקום 39.6% כיום, ומתחתיה 25% ו-10%. זוג נשוי יהיה פטור ממס על הכנסה בגובה של עד 24 אלף דולר בשנה. סעיפים נוספים ברפורמה הם ביטול מס הירושה והפחתת המיסוי על "רווחים כלואים" של חברות ענק.

 

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין כי הרפורמה של טראמפ היא "חזרה על מצע הבחירות ולא יותר מזה", ולכן השוק נותר אתמול אדיש. לטענתו, החידוש המרכזי בתוכנית הוא ההטבות האדירות להן זוכים עשירי ארה"ב, בהשוואה לשאר שכבות האוכלוסייה. "הפחתת מיסי החברות הגדולות לרמה של 15%, הפחתת תקרת המס ליחידים לרמה של 35% וביטול מס הירושה יטיבו מאוד עם בעלי ההכנסות הגבוהות מאוד במדינה. כל זאת בכלכלה שבה אי השוויון הוא מהגבוהים בעולם כאשר בין השנים 2009 ל-2014 כמעט 60% מההכנסות שוייכו ל-1% מאזרחי ארה"ב", מציין חברון.

חברות מעריך עוד כי בניגוד לעמד "הליברלים הטהורים" - לפיה ההטבות לעשירי ארה"ב יאיצו את הצמיחה, יטיבו עם שוקי המניות וקרנות הפנסיה, יאפשרו העלאות שכר שיגדילו עוד יותר את הכנסתם של בעלי ההכנסות הנמוכות ויתמרצו השקעה פנימית בתוך ארה"ב - ההשפעה החיובית על הצמיחה והשכר עלולה להיות מתונה.

"בתיאוריה זה באמת נשמע מדהים, אך במדינה שכבר היום עומד מס החברות הממוצע בסביבה של 19%, בה החברות הגדולות באמת כמעט ולא משלמות מס, וכפי שכבר צוין רמת אי השוויון נמצאת ברמות גבוהות במיוחד הנזק בטווח הארוך יכול להיות גדול מהתועלת", לפי חברון. "הערכות ראשוניות מדברות על כך שהשקתה המלאה של תוכנית המס תגדיל את הכנסתם השנתית של 0.1% העשירים ביותר בארה"ב בלמעלה ממיליון דולר. הכנסתם של 1% העשירים הגבוה ביותר תגדל בכ-214 אלף דולר ואילו הכנסתם של אלו השייכים לאחוזון הרביעי התחתון של מקבלי השכר תגדל בכ-2,000 דולר בלבד. אין ספק שהכותרת 'נטו לעשירים ותוכנית לחברים' הייתה יכולה להתאים מאוד למסמך אותו פרסם משרד האוצר האמריקאי ושבישר על הרפורמות האדירות".