מסתמן: טראמפ יגיע לביקור בישראל ב-22 במאי

על אף שטרם התקבל אישור רשמי לביקור נשיא ארה"ב, בירושלים כבר חלצו את פקקי בקבוקי השמפניה, והמשלחת לתיאום הלוגיסטי נחתה ■ בלשכת ראש הממשלה עוקבים בינתיים בדריכות אחרי ההתפתחויות המדיניות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

עוד לפני שהתקבל אישור רשמי מהבית הלבן לדיווחים על הגעתו הצפויה של נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ לישראל בסוף החודש הבא, החלו בירושלים לחלוץ פקקים מבקבוקי השמפניות. המועד המסתמן לביקור הוא ה-22 במאי, ללילה אחד. כדי לקבל את פניו של הנשיא הקודם, הישראלים נאלצו לחכות 5 שנים, ובינתיים לצפות בו מקפץ בין בירות אחרות בעולם - אפילו כאלה קרובות, במרחק נגיעה - מבלי לקפוץ לביקור קטן בארץ הקודש.

כמו טראמפ, גם ברק אובמה הגיע למזרח התיכון בתוך פחות מחצי שנה מהרגע שנכנס לחדר הסגלגל. אבל הוא דילג על ביקור בירושלים, וגולת הכותרת של מסע הבכורה שלו ב-2009, הייתה נאום קהיר, ובו הושיט עלה של זית לעולם המוסלמי. שמונה שנים אחר כך, טראמפ עשוי לתת לישראלים חוויה מתקנת ולכבד אותם בהגעתו - בליווים הנוצץ של בני משפחתו - במהלך מסעם הראשון מעבר לים.

משלחת אמריקאית רשמית לתיאום הצעדים הלוגיסטיים של הביקור נחתה היום (ה') בישראל, אך גורמים המעורבים בנושא הדגישו אתמול כי הביקור עדיין לא סגור. בממשל האמריקאי אישרו שאכן נבחנת האפשרות לביקור בישראל, אך טרם נתנו אישור רשמי סופי. אבל גם אם לא יצא בסופו של דבר לפועל, המסר של טראמפ מהדהד וברור: "אני לא אובמה".

בישראל כבר הכריזו על חגיגות העידן החדש מוקדם יותר החודש, כשטראמפ תיקן את מורשת הקו האדום המפוספס של קודמו בתפקיד והורה על מתקפת טילי טומהוק בתגובה לשימוש בנשק כימי בסוריה. כך שזהו מסר שנועד לאוזניים ישראליות, אבל בעיקר, לאוזניים אמריקאיות - בטח בשבוע שבו כולם עוסקים בסיכומי מאה הימים הראשונים לממשלו.

בסוף מאי, מועד הביקור המתוכנן לישראל, טראמפ ייצא מגבולות ארצות-הברית לראשונה מאז הושבע בינואר האחרון. בתקופה המקבילה לפני שמונה שנים, אובמה הספיק לבקר כבר בתשע מדינות, בהן קנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה, טורקיה, עיראק ומקסיקו. אובמה, בתחילת דרכו, היה אורח מבוקש עבור כל המנהיגים של בעלות הברית החזקות של ארצות-הברית בעולם. טראמפ, איך נאמר, קצת פחות. ישראל היא היעד המושלם בשביל טראמפ להשיק בו את מסעותיו בעולם: בעלת ברית עם קהל חמה וממשל ידידותי, שבטוח תעניק לו קבלת פנים מחבקת.

לפני שפורשים את השטיח האדום בנתב"ג, בשבוע הבא יש לטראמפ פגישה דרמטית, ולא מן הנמנע כי ההחלטה הסופית על הביקור תתקבל רק לאחריה. ב ירושלים עוקבים בדריכות אחר ההכנות לקראת הגעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבית הלבן ביום רביעי, והמפגש הישיר הראשון בינו לבין הנשיא החדש. הפגישה של טראמפ עם אבו מאזן היא האחרונה בסדרת פגישות שקיים בחודשים האחרונים עם כל מנהיגי האזור: ראש הממשלה בנימין נתניהו, המלך עבדאללה, עבד אל-פתח א-סיסי, ובן המלך הסעודי מוחמד בן סלמאן, במקביל לעבודה אינטנסיבית של השליח המיוחד של טראמפ, ג'ייסון גרינבלט.