מס דירה שלישית: רק 270 בעלי דירות מכרו וביקשו את המענק

מדובר במוכרים שהעבירו לרשות המסים בקשה לקבל את המענק שהחוק הבטיח ■ זהו חלק קטן מאוד מעשרות אלפי הדירות הנוספות שבעליהן עתידים לשלם את המס החדש ■ הטבות גדולות למחזיקי 3 דירות

שלטי למכירה / צילום: איל יצהר
שלטי למכירה / צילום: איל יצהר

האם בעלי הדירות המרובות לא מתרגשים ממס דירה שלישית, או שמא אי-הוודאות בכל הנוגע לעתיד החוק בשל העתירות לבג"ץ הוא שמעכב את מכירת הדירות הנוספות? ל"גלובס" נודע כי נכון להיום (ה') נמכרו רק 270 דירות להשקעה על-ידי מרובי-דירות בעקבות מס דירה שלישית. מדובר במוכרים שהעבירו לרשות המסים בקשה לקבל את המענק שהחוק הבטיח בעקבות מכירה. זהו חלק קטן מאוד מעשרות אלפי הדירות הנוספות שבעליהן עתידים לשלם את המס החדש.

נזכיר כי החוק קובע שכל מי שמחזיק בבעלותו זכויות ליותר מ-2.5 דירות להשקעה יהיה חייב במס החדש - 1% מערך הדירות עד תקרה של 18 אלף שקל לשנה. עוד קבע החוק כי משקיע שימכור את הדירה הנוספת יוכל ליהנות ממענק בגובה של עד 85 אלף שקל וזאת בקיזוז מס השבח שיצטרך לשלם בעקבות מכירת הדירה. במקביל, מי שימכור את הדירה בגלל החוק החדש יוכל גם להשקיע את הכסף באפיק ייעודי בתנאים משופרים.

נזכיר כי במשרד האוצר ציפו כי המס החדש יוביל משקיעים למכור דירות בשיעור לא מבוטל. עם זאת, הנתונים, שקיבלו גם את אשרור רשות המסים, מעידים כאמור כי עד כה נמכרו רק 270 דירות. חשוב להדגיש כי על-פי תנאי החוק, ההטבות למוכרי דירה נוספת (המענק ואפיק ההשקעה הייעודי) הן זמניות ורק מי שימכור דירה עד אוקטובר השנה יוכל לקבלן. מסיבה זו הייתה ציפייה לראות מספר גדול יותר של משקיעים מוכרים הדירות בחודשים האלה.

סיבה אחת למספר הנמוך היא ללא ספק עננת אי-הוודאות המרחפת מעל החוק. אמנם הוא כבר נכנס לתוקף בתחילת השנה לאחר שאושר במסגרת חוק ההסדרים, אבל הדיון בעתירות שהוגשו נגדו לבג"ץ טרם הסתיים. כבר מספר פעמים כתבנו כאן ב"גלובס" כי הטיפול בעתירות השונות מתנהל בעצלתיים ונכון להיום, נקבע דיון ל-9 במאי.

עוד דוגמה לאופן שבו היעדר הוודאות משפיע על בעלי הדירות היא העובדה שבאמצע מארס הודיעה רשות המסים על דחיית הדיווח, בו מחויבים בעלי הדירות על-פי החוק החדש, מסוף מארס לסוף יוני. באותה ההזדמנות נמסר מרשות המסים כי עד כה (אמצע מארס) נמכרו כ-200 דירות.

על-פי נתוני רשות המסים, כאמור, בחודש וחצי שעברו מאז, נמכרו רק עוד 70 דירות. כעת, כולם ממתינים לראות האם בג"ץ, בהרכב מורחב של חמישה שופטים, יקבע כי החוק יישאר בתוקף או שמא יחזיר אותו לחקיקה חוזרת או יבטלו כליל.