נעילה חיובית בבורסות אירופה לאחר הסדר החוב של יוון

ההערכות הן כי חילוץ נוסף ליוון יוריד את הלחץ בבחירות בצרפת ויאפשר לגורמים מתונים להתנהל בחופשיות מול גורמי קיצון ■ יציבות במסחר בוול סטריט ■ נעילה חיובית בבורסות אסיה

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים לאחר עליות בבורסות אסיה. בורסות ארה"ב נסחרים ביציבות, כאר עיני המשקיעים נשואות לעיני ישיבת הריבית שנפתחה היום.

 

המגמה החיובית בבורסות אירופה ניזונה בעיקר מהסכם החילוץ החדש אליו הגיעו יוון וקרן המטבע הבינלאומי. עקרונות ההסכם הוא הזרמה של כסף חדש מהקרן, הזרמה שתשמש לפירעון חוב של 7.5 מיליארד אירו בתמורה לקיצוץ בפנסיות והעלאות מס ובשורה התחתונה רפורמה כלכלית נוספת.

ההסכם אליו הגיעו קרן המטבע וממשלת יוון נחוץ היום לאירופה יותר מתמיד וזאת לאור ההתחזקות של גורמי קיצון ביבשת. החשש הוא שצרפת תיפול לידי מארין לפן מה שיוביל את צרפת לפרישה מהאיחוד דבר שבתורו יוביל לפירוק האיחוד האירופי או לפחות להחלשתו באופן ניכר עד שיהיה כמעט בלתי אפקטיבי.

אחת הטענות המשמעותיות של מתנגדי האיחוד במדינות חזקות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה היא שמשלם המסים המקומי מממן למעשה חיים לא יעילים של אזרחים במדינות אחרות כמו יוון וטענה זו אינה נסתרת על ידי הקברניטים של מדינות אלה בעיקר מכיוון שמדובר בטענה שיש לה בסיס. הזרמות כסף ליוון כבר גרמו לביקורת קשה בגרמניה והיו גורם אחד מיני רבים שהביאו את בריטניה לפרשו מהאיחוד. כך שרפורמות מבניות בכלכלות לא יעילות יוכלו לשמש את תומכי האיחוד במערכות הבחירות המקומיות שלהם.

באירופה ריכזה את מירב העניין מניית בריטיש גז שפרסמה דוחות כספיים שהצביעו על עלייה של כמעט פי שלוש ברווחים. 

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים לאחר שהבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי. מניות הפיננסים האסייתיות  היו אלה שהובילו את המגמה החיובית.