פגישת טראמפ-עבאס: אין ציפיות לתוצאות קונקרטיות

הפלסטינים מצפים למתנות כלכליות ■ סגן הנשיא פנס: העברת השגרירות לירושלים עודה "נבחנת ברצינות" ■ היועץ לביטחון לאומי מקמאסטר מציע לישראל להתרגל לחיזור אמריקאי אחרי הפלסטינים

עבאס / צילום: רויטרס
עבאס / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ייוועד הערב (ד') עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), בבית הלבן. בממשל, בחוגים ישראלים בוושינגטון ובקהיליית האנליסטים האמריקאים שמתמחה במזה"ת אין ציפייה לתוצאות קונקרטיות ולהצהרות היסטוריות, אך המשלחת הפלסטינית מקווה לחזור הביתה עם סל מתנות כלכליות, שיאששו את מעמדו של עבאס ויאפשרו לו להצדיק מחוות פוטנציאליות בעתיד.

כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקר בבית הלבן בפברואר, הפעיל עליו טראמפ לחץ פומבי, לפני העולם כולו. הוא פנה לרה"מ במסיבת עיתונאים משותפת, בשידור ישיר, ושאלו האם ישראל תסכים להקפאה חלקית של הבניה בהתנחלויות. תשובה שלילית לא הייתה אופציה.

עבאס לא יועמד במצב כזה. לא תהיה מסיבת עיתונאים, אם כי ב-19:15 (שעון ישראל) צפויים הוא וטראמפ לצאת בהצהרה משותפת מול כתבים לפני תחילת השיחות ביניהם. ההערכה היא, שבשיחות ינסה טראמפ להוציא מעבאס, בין היתר, התחייבות להפסיק את הנוהג של הרשות לתת גימלאות למשפחות של טרוריסטים שנהרגו. נשיא ארה"ב צפוי לומר, שמחווה כזו תוכל לתרום לאתחול המו"מ עם ישראל, שיהיה מבוסס על עקרון של מדינות.

אך אנליסטים מצפים, שעבאס לא יוכל לתת התחייבות פומבית כזו בבית הלבן, בין השאר בגלל שביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים בבתי-כלא בישראל.

בכל אופן, ההערכות הן שממשל טראמפ יימנע מהפעלת לחץ על הפלסטינים. להיפך, הבית הלבן מתכנן לשכנע אותם בדכי נועם, לרבות נפנוף בגזר של הטבות כלכליות. הרמז הברור ביותר למגמה זו נתן אמש היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, גנראל ה.ר. מקמאסטר, בנאום בקבלת פנים שערכה שגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום העצמאות. הוא הציע לישראל להתרגל לחיזור אמריקאי אחרי הפלסטינים, כך: "הנשיא הבהיר, שארה"ב תחזק את יחסיה הביטחוניים הקריטיים עם ישראל. אנו נתייצב תמיד לצד ישראל, גם כאשר נושיט יד לפלסטינים ונקרא להם לנצל את ההזדמנויות החדשות בשטח (בעקבות כניסת טראמפ לבית הלבן)".

במאמץ להפגין את הידידות לישראל לפני הפגישה עם עבאס, ערך אתמול סגן הנשיא, מייק פנס, קבלת פנים במתחם הבית הלבן לרגל יום העצמאות. באירועי השתתפו אישי ממשל, מחוקקים ודיפלומטים ישראלים, לרבות שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין, השגריר המיועד של ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן ושגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר.

באירוע אמר פנס, כי העברת השגרירות האמריקאית לישראל עודה "נבחנת ברצינות". הוא העלה על נס את "הברית העמוקה" בין וושינגטון לירושלים והכריז: "הימים הטובים באמת ביחסים בין שתי המדינות מצפים לנו בעתיד".

הוא הוסיף, כי טראמפ "מחויב אישית לפתור את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים" וכי הנשיא כבר רשם התקדמות משמעותית בנושא זה". לדבריו, "בעוד שללא ספק שתצטרך להיות פשרה בין ישראל לפלסטינים, אתם יכולים להיות בטוחים שהנשיא טראמפ לעולם לא ייתפשר על בטחונה של מדינת ישראל היהודית".

פרידמן ציין, כי ככל הידוע זו הפעם הראשונה שהבית הלבן עורך קבלת פנים לכבוד יום העצמאות של ישראל.