משרד התקשורת מתנגד לבקשת בזק לדחות התחרות בטלפוניה

בזק מבקשת שלא להוציא לפועל את התוכנית שתאפשר למתחרים לעשות שימוש בתשתיות הטלפוניה שלה, עד שמשרד התקשורת ישלים עריכת שימוע על מחירי השימוש החדשים ■ המשרד לא מתכוון להיענות לבקשה

משרד התקשורת מתנגד לבקשה של בזק שלא להוציא לפועל את התוכנית שתאפשר למתחרים להשתמש בטלפוניה שלה, בטרם יושלם השימוע הציבורי שאמור להתפרסם במקביל. ממלא מקום שר התקשורת צחי הנגבי, אמור בימים אלה לחתום על התקנות שמאפשרות את המהלך וזאת לאחר ששר האוצר משה כחלון חתם ואישר את התוכנית. ברגע שהנגבי יחתום, יינתנו לבזק מספר שבועות להיערכות, ואז ייצא המהלך לפועל.

מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הבהיר לבזק שאין בכוונתו לדחות את יישום המהלך, והוא ייצמד לתוכנית המקורית לפיה השימוע על המחירים שקבע ייערך במקביל להשקת המהלך, ואם לאחר השימוע תתגלה הסתייגות או שיידרש שינוי במחירי השימוש, יתקזזו המפעילים בינם לבין בזק.

הטענה של בזק היא שלא מקובל לפעול בצורה כזאת, ורצוי שהדברים יוסדרו מראש. בבזק גורסים כי מדובר במהלך חסר תקדים ומעולם המשרד לא פעל בצורה עקומה שכזאת שהוא קובע מחירים מבלי לשמוע את ההסתייגויות קודם. זה כמו לקבוע גזר דין לפני משפט, נטען.

הערכה היא שבזק מתכוונת להילחם ולדרוש את העלאת מחיר השימוש, כאשר מנגד סביר להניח שפרטנר וסלקום ידרשו להפחית את מחירי השימוש שקבע המשרד ואשר עומדים על 16 שקל לקו לחודש, 1.6 אגורות לדקת שיחה יוצאת, ו - 70% מהתשלום החודשי הקבוע שמספקת בזק כגון תא קולי, שיחה מזוהה ושיחה ממתינה.

נסביר כי מדובר בטלפוניה במודל של מכירה חוזרת, ולא של שוק סיטונאי, מה שאומר שהטלפון הביתי של הלקוחות עובר לשימוש המתחרות של בזק, כאשר בזק מוציאה חשבונית בלבד למתחרה, שמחייב את הלקוח שלו בהתאם. במודל הטלפוניה הסיטונאית, המתחרה מתחבר לרשת בזק והשיחה עוברת דרך רשת המיתוג שלו, אך בשל ההתנגדות של בזק והמלחמות סביב השירות במשרד התקשורת ירדו מהרעיון המקורי והחליטו להסתפק בפתרון שאותו ניתן ליישום מיידי וקל ולכן בחרו במכירה החוזרת.

על פי הערכות, במידה ולא יהיו אירועים מיוחדים והנגבי יחתום עד סוף השבוע, קיים סיכוי שהתוכנית תיושם כבר בחודש הבא ופרטנר, סלקום ומתחרים נוספים, יוכלו לרכוש ולהשתמש בטלפוניה של בזק כחלק מהמטרה להגביר את התחרות בשוק התקשורת.

חשוב לציין כי ברגע שהטלפוניה תיכנס לתוקף, משרד התקשורת מתכוון לבטל את הפיקוח על מחירי בזק ולהותיר אותו כמחירי מקסימום, מה שאומר שבזק תוכל לתת הנחות בטלפוניה שלה ולהתחרות בהצעות של המתחרים. יחד עם זאת בזק עדיין תישאר מוגבלת בהצעות השיווקיות שלה בשל האיסור החל עליה למכור חבילות טריפלים מוזלות.

בנוסף, שירות הטלפוניה של בזק במכירה חוזרת יינתן רק ללקוחות הסיטונאיים של פרטנר, סלקום והמתחרים, כחלק מחבילה. זה אומר ששתיהן לא יוכלו למכור את השירות כמוצר בדיד.