טיומקין: בנק ישראל גרם להפסדים של 15 מיליארד דולר

זאת, לדבריו, בשל ניהול כושל של יתרות המט"ח ■ "בכל חברת השקעות, האחראים לניהול הזה היו הולכים הביתה" ■ אנדרו אביר, מנהל תחום המט"ח בבנק ישראל: "אתה לא הראשון שרוצה לפטר אותי" ■ אתמול שוב ניסה בנק ישראל לווסת את השקל

בנק ישראל גרם למדינה הפסד של 15 מיליארד דולר בכך שלא השקיע את יתרות המט"ח באג"ח של ממשלת ארה"ב - כך טען היום (ה') אבי טיומקין, יועץ לקרנות גידור בינלאומיות, בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית.

לדברי טיומקין, "בכל חברת השקעות ובכל קרן גידור ובכל התעשייה שחלק גדול מאיתנו נמנה עליה, האחראים לאותו ניהול בפועל לא נראה לי שהיו נשארים בתפקידם, ואני מצטער שאני אומר את זה בצורה כזאת נוקבת בנוכחות הנגידה.

"אני לא מדבר על ניהול מתוחכם. הפער בין החזקת כל היתרות באגרות חוב של ממשלת ארה"ב, ההשקעה הכי בטוחה והכי נזילה הייתה יוצרת תוספת הכנסה מאז שהיתרות התחילו לצמוח בסכום בסדר גודל של למעלה מ-15 מיליארד דולר. האובססיה של בנק ישראל להחזיק את היתרות בגלל חשש מעליית הריבית בגלל חשש מהאינפלציה והגידול בגירעונות התקציביים - גרמה למדינת ישראל להערכתי הפסד של לפחות 15 מיליארד דולר, שזה שווה לתקציב הביטחון לשנה".

מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, אנדרו אביר, אמר בתגובה: "אתה לא הראשון שרוצה לפטר אותי. צריך להבין את המהלך שעשינו בניהול היתרות. התשואה הצפויה ליתרות בטווח הביניים היא יותר גבוהה מהתשואה לטווח הקצר של המק"מים. עשינו את זה בצורה אחראית, ונמשיך לעשות את זה".

אתמול שוב התערב בנק ישראל במסחר במט"ח, ונראה כי ההתנהלות הלא אפקטיבית של בנק ישראל בתחום ויסות שערי החליפין של השקל מתחילה לעורר עליו מתנגדים רבים, כשטיומקין ופרופ' עומר מואב הם החריפים שבהם

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל זוכה להערכה בינלאומית רבה בשל אופן ניהול יתרות המט"ח, והשנה אף זכה בפרס בינלאומי של המגזין 'Central Banking' בשל כך. ניהול היתרות מתבצע בהתאם לתפיסת הסיכון שגיבשה הועדה המוניטרית, שתואמת את אופן הניהול הנדרש לתיק היתרות של מדינת ישראל - למשל, נזילות גבוהה בשעת חירום או משבר. כידוע, בשנים האחרונות החל בנק ישראל להשקיע גם במניות ובאג"ח קונצרניות, ופרופיל הסיכון הוגדל, על סמך ניתוח מקצועי ואחראי של מאפייני התיק וההתפתחויות בכלכלה העולמית, תהליך שהמגזין 'Central Banking' הגדיר כ'חלוצי'".