הבית הלבן: מטרת ביקור טראמפ בישראל – לחזק את השותפות

נשיא ארה"ב יבקר גם בבית-לחם וייפגש שוב עם עבאס ■ גם מלניה תגיע; ייתכן שגם ג'ארד ואיוונקה קושנר

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

 

מטרת ביקורו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בישראל היא לחזק עוד יותר את השותפות בין שתי המדינות - כך נאמר הערב (ה') בהודעה של דובר הבית הלבן על מסעו הראשון של טראמפ כנשיא אל מחוץ לגבולות ארה"ב.

ההודעה מציינת, שטראמפ נענה להזמנת נשיא המדינה, ראובן ריבלין, וראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשיחותיו בירושלים תידון שורת נושאים אזוריים, לרבות הצורך להדוף את האיומים שמציבים איראן ושלוחיה, וכן דאעש וארגוני טרור אחרים. טראמפ ידון עם בני שיחו בישראל גם על דרכים לקדם שלום אמת בר-קיימא בין ישראל לפלסטינים.

טראמפ ייפגש גם עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שעמו נועד אתמול בוושינגטון. לא צוין היכן תתקיים הפגישה, אך להערכות גורמים דיפלומטיים, נראה שהם יוועדו בבית-לחם, עיר שטראמפ הביע שאיפה לבקר בה.

בהודעת הבית הלבן צויין, שטראמפ ועבאס ידונו על דרכים לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים וכן על הפוטנציאל שטמון בכלכלה הפלסטינית. להערכת הגורמים הדיפלומטיים, טראמפ מעוניין לספק לעבאס תמריצים כלכליים, אולי הגדלת הסיוע האמריקאי, כדי לדחוף את רעיון השלום לציבור הפלסטיני .

לבד מישראל, מתוכנן טראמפ לבקר גם בסעודיה ובקריית הוואתיקן. לאחר מכן, ב-25 במאי, הוא ישתתף בוועידת נאט"ו בבריסל ולמחרת - בפסגת 7-G בסיציליה.

לא צוין מתי בדיוק יבקר טראמפ בישראל, אך בידיעות שפורסמו בעבר מפי מקורות ישראליים נאמר שהוא ינחת בנתב"ג ב-22 במאי לביקור קצר, כנראה ל-24 שעות, ושכבר נערכים מגעים לתיאום הביקור. על פי דיווח בערוץ 2, שואף טראמפ לשאת נאום במצדה, אך לא היה אפשר לקבל אישור לכך בוושינגטון.

טראמפ עצמו הודיע על מסעו הנשיאותי הראשון לחו"ל בנאום קצר בטקס לציון חתימה על תקנות חדשות. הוא הגדיר את מסעו כ"היסטורי", כמיזם שנועד לחזק סובלנות דתית. על הביקור בסעודיה הוא אמר: "סעודיה היא האפוטרופסית של האתרים הקדושים לאיסלם, ושם נתחיל להניח מסד של תמיכה ושיתוף פעולה עם בעלות בריתנו המולסמיות כדי להאבק בקיצוניות, בטרור ובאלימות, ולאמץ עתיד של תקווה וצדק לצעירים מוסלמיים".

"תפקידנו אינו להכתיב לאחרים כיצד לחיות, אלא לבנות קואליציה של ידידים ושותפים לחלוק מטרה משותפת של מלחמה בטרור ומאמץ להביא למזה"ת ביטחון והזדמנויות ליציבות", אמר הנשיא.

פקיד בכיר בממשל אמר, כי השגת שלום בין ישראל לפלסטינים היא "אחד מהדברים שהוא חייב לנסות" במהלך נשיאותו. לדבריו, הנשיא "מעורב מאוד" בתכנון המסע ומעלה "רעיונות רבים". הוא הגדיר את הלך הרוח בממשל לגבי השלום הפוטנציאלי כ"אופטימי אך ריאלי"והדגיש, כי הנשיא מתכנן להשקיע מאמצים רבים ביזמת השלום.

בתשובה על שאלה האם יזום טראמפ פסגה משולשת - טראמפ, נתניהו, עבאס - בשהייתו בישראל, אמר הפקיד כי בימים הקבועים תיקבע התכנית המפורטת של הביקור בישראל. הוא לא הוציא זאת מכלל אפשרות.

הביקור הראשון של כל נשיא אמריקאי בחו"ל הוא נקודת ציון חשובה בממשלו מפני שהוא מצביע על הדגשים במדיניות החוץ שלו. בחירת סעודיה כתחנה הראשונה במסע מצביעה על החשיבות שטראמפ מייחס לדיאלוג עם האיסלם, אך זה יהיה שיח שונה מזה שקיים הנשיא הקודם, ברק אובמה.

כזכור, נשא אובמה נאום באוניברסיטת אל אזהר בקהיר ב-2009. הנאום, שכונה "התחלה חדשה", נועד לתקן את הידרדרות היחסים בין ארה"ב לעולם הערבי בתקופת נשיאותו של ג'ורג' וו. בוש. בישראל ובחוגים רפובליקאים בוושינגטון נמתחה ביקורת קשה על אותו נאום ועל התנהלות הממשל בתחום זה.

מדברי הפקיד עולה, כי טראמפ ינסה לתקן את דימויו כשונא מוסלמים במהלך הביקור בסעודיה, דימוי שצמח ממאמציו להגביל כניסת נוסעים ממדינות מוסלמיות מסוימות לארה"ב ומהצהרותיו על האיסלם במהלך מסע הבחירות.

בעבר הגדיר טראמפ את נאט"ו כבלתי רלוונטית. סביר להניח שהוא ינצל את פגישותיו עם ראשי מדינות הברית בבריסל כדי להשמיע שוב את דרישתו שחברות נאט"ו יגדילו את תקציבי ההגנה שלהן.

אל טראמפ יתלוו אשתו, מלניה, וקרוב לודאי שגם בתו וחתנו, איוונקה וג'ארד קושנר.