ORIX היפנית תרכוש את השליטה באורמת עבור כ-630 מיליון ד'

היפנים ירכשו 22% ממניות החברה במחיר של 57 דולר למניה ■ סגירת העסקה מתוכננת לרבעון השלישי ■ היו"ר גילון בק: "אורמת תמשיך להצטיין ולהגיע לגבהים חדשים"

מפעל אורמת בנבאדה / צילום: אתר החברה
מפעל אורמת בנבאדה / צילום: אתר החברה

עוד אקזיט מוצלח מאוד לקרן פימי, לצד פרידה סופית של משפחת ברוניצקי מהחברה שהקימו לפני יותר מיובל: החברה היפנית אוריקס (ORIX) תרכוש את החזקות פימי ומשפחת ברוניצקי בחברת באורמת טכנולוגיות, בעסקה של כ-626 מיליון דולר.

אורמת  פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית - הן בהקמת תחנות כוח עבור לקוחות (מגזר המוצרים), והן בבעלות שלה על תחנות הכוח (מגזר החשמל).

העסקה מתבצעת במחיר של 57 דולר למניה - נמוך בכ-4% ממחיר השוק ביום חמישי - המשקף שווי חברה של 2.85 מיליארד דולר לאורמת. בסך הכל תרכוש אוריקס כ-22% ממניות אורמת בעסקה, שצפויה להיסגר ברבעון השלישי של השנה.

לצד פימי והברוניצקים, גם המנכ"ל יצחק אנג'ל וסמנכ"ל הכספים דורון בלשר ימכרו מניות שברשותם ברווח נאה. אנג'ל יממש אופציות במחיר מימוש של 29.5 דולר, וימכור כ-400 אלף מניות ברווח של כ-11 מיליון דולר. בלשר מחזיק באופציות במחיר מימוש נמוך יותר, 20.5 דולר, והוא ימכור כ-62.5 אלף מניות ברווח של כ-2.3 מיליון דולר. השניים צפויים להמשיך בתפקידיהם גם לאחר המכירה. במקביל ימכרו מניות גם הדירקטורים מטעם פימי, בהם היו"ר גילון בק, והם יעזבו את דירקטוריון אורמת עם השלמת העסקה.

קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בהובלת ישי דוידי, תמכור בעסקה כ-13.9% ממניות אורמת שבהן היא מחזיקה, תמורת כ-395 מיליון דולר. הקרן נכנסה להשקעה באורמת ב-2011 בעסקה של 140 מיליון דולר, ויחד עם הדיבידנדים שמשכה מאז ומימוש קטן שביצעה במהלך התקופה, הקרן המצליחה בישראל רושמת תשואה של פי שלושה על השקעתה.

משפחת ברוניצקי, מייסדת החברה ושותפתה של קרן פימי לשליטה באורמת, תמכור את החזקתה (7.1%) תמורת כ-201 מיליון דולר. אורמת הוקמה ב-1965 על ידי בני הזוג יהודה ויהודית (דיתה) ברוניצקי. הם ניהלו את החברה לאורך השנים, אבל ב-2011 נקלעו למאבק שליטה, שהוביל אותם להכניס את פימי לחברה.

עבור משפחת ברוניצקי, ה"אקזיט" המוצלח כיום מהווה ניגוד מושלם למצב שבו היו רק לפני חמש שנים וחצי. אז ניהלה המשפחה קרב מאסף מול ניסיון ההשתלטות העוינת של חברת נורסטאר של חיים כצמן ודורי סגל (החברה האם של ענקית הנדל"ן גזית גלוב). כחלק מהמאבק נטל הזוג ברוניצקי מבנק הפועלים הלוואה ענקית של 600 מיליון שקל לרכישת מניות אורמת תעשיות, שכנגדה שועבדו מניותיהם בחברה לבנק. בהמשך ירד מחיר המניה - והמשפחה התקשתה בתשלום החוב.

קרן פימי, שזיהתה הזדמנות באורמת, התחילה לרכוש מניות ולהגדיל את החזקתה, ולבסוף הגיעה להסכם גם עם משפחת המייסדים, שמכרה לה חלק מהחזקותיה והגיעה להסכם בעלי מניות עם הקרן. בסוף 2011 קיבלו הברוניצקים מפימי כ-330 מיליון שקל תמורת 12% ממניות אורמת תעשיות.

כנראה שמשפחת ברוניצקי צריכה להודות לקרן פימי פעם נוספת: במסגרת הסכם בעלי המניות, הסכימו הצדדים לא למכור מניות מעבר לכמות מסוימת, כך שהמשפחה לא מימשה את כל החזקותיה לאורך התקופה - וכעת היא נהנית ממכירת מניותיה במחיר נאה.

המניה עלתה 220% בחמש שנים וחצי

קרן פימי ביצעה באורמת הליך ממושך של השבחה. בתחילה פעלה הקרן להחליף את הנהלת החברה, כשדיתה ברוניצקי פרשה מתפקיד המנכ"לית לאחר 20 שנה, ולתפקיד נכנס המנכ"ל הנוכחי, אנג'ל. ברוניצקי נותרה תחילה בדירקטוריון, אבל בסוף 2015 פרשה ממנו, וכך עשה גם בנה, יורם ברוניצקי, שכיהן כיו"ר.

בין המהלכים שהובילה פימי להצפת ערך בחברה, אפשר לציין את פישוט מבנה ההחזקות על ידי מיזוג של אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות. בעבר, אורמת תעשיות היתה חברה-אם של אורמת טכנולוגיות, ושתי החברות היו ציבוריות. המיזוג נועד לבטל כפילויות בעלויות הניהול השוטף ולפשט את הדיווח החשבונאי.

מהלך נוסף היה הכנסת שותף - קרן ההשקעות הקנדית Northleaf Capital - לחלק מנכסי אורמת בארה"ב. זאת, בהשקעה של כ-162 מיליון דולר מצד הקרן הקנדית. לפני כמה חודשים השלימה אורמת גיוס מוצלח באג"ח מגופים מוסדיים ישראליים, לצורך מחזור חוב. החברה גייסה 204 מיליון דולר בהנפקת אג"ח פרטית, וזכתה לביקושים גבוהים.

המהלכים באו לידי ביטוי גם במחיר המניה של אורמת טכנולוגיות, שעלה מרמות של כ-20 דולר לפני חמש שנים, למחיר של 57 דולר בעסקה עם אוריקס - עלייה של כ-220%.

אוריקס נסחרת בבורסה של טוקיו בשווי של כ-20.3 מיליארד דולר. החברה עוסקת בפעילויות שונות בתחומי האנרגיה, ההשקעות, תשתיות, נדל"ן ועוד. ההערכה היא כי אף שהיו מתעניינים נוספים באורמת לאורך השנים, העסקה עם אוריקס קרמה עור וגידים משום שלא היה מדובר בניסיון רכישה של מלוא הבעלות על אורמת, וגם מכיוון שמדובר ברוכש שעשוי להמשיך ולפתח את פעילות החברה לכיוונים נוספים בעתיד.

העסקה כוללת שיתוף פעולה מסחרי בין החברות, שבמסגרתו לאורמת תהיה זכות בלעדית לפתח, להחזיק, להפעיל ולספק ציוד עבור הפרויקטים הגיאותרמיים של אוריקס בכל השווקים מלבד יפן. נוסף על כך, לאורמת יהיו זכויות מסוימות לפעול כשותפה טכנית ולהשקיע יחד עם אוריקס בפרויקטים גיאותרמיים ביפן. כמו כן, אוריקס תסייע לאורמת לקבל מימון עבור הפרויקטים הגיאותרמיים שלה. החברה היפנית תמנה שלושה מתוך תשעת חברי הדירקטוריון באורמת.

יו"ר אורמת, גילון בק, מסר: "אנו נרגשים לחבור לאוריקס, חברה גלובלית מובילה הפועלת במגוןן תחומים ב-36 מדינות, לטובת קידום האינטרסים של שתי החברות. עם הנוכחות המשמעותית של אוריקס ברחבי העולם, הגישה להון ומיצובה החזק ברחבי אסיה, אנו מאמינים כי אורמת תוכל להגדיל ולהאיץ את תוכניות הצמיחה האסטרטגית שלה בשוק האנרגיה המתחדשת".

המנכ"ל יצחק אנג'ל אמר כי הוא משוכנע שההסכם עם אוריקס יהווה נדבך משמעותי לתוכנית האסטרטגית של אורמת להרחבת הפריסה הגיאוגרפית ובסיס הלקוחות, וכן בגיוון הטכנולוגי של החברה. "אני מלא ציפייה להוביל את החברה בשיתוף עם אוריקס לקידום הזדמנויות עתידיות", אמר אנג'ל.

ישי דוידי מסר: "אני חושב שגילון כיו"ר אורמת בשנים האחרונות, ועמי בם, השותף מפימי, עשו עבודה מדהימה באורמת. נוסף על כך, הנהלת החברה, בהובלת אנג'ל שאנו בפימי מכירים עוד קודם לכן, וסמנכ"ל הכספים דורון בלשר, עשתה בנחישות מהלכים מדויקים ונכונים. אנחנו בפימי רואים חשיבות גדולה מאוד ביכולת של הקונה להמשיך ולהשביח את החברה".

אוריקס יכולה לקדם את אורמת באסיה

אלה פריד, אנליסטית בכירה בתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, התייחסה היום לעסקה ואמרה כי "בנוסף לסיבות תרבותיות-פולחניות, המתייחסות למקווים הגיאותרמיים, משק האנרגיה של יפן כמעט אינו מאפשר חדירה לחברות זרות, ומבחינת אורמת זו בהחלט עשויה להיות הזדמנות".

פריד מוסיפה כי "בינתיים אנו נייטרליים ביחס לרכישה (ואין זה מעט), עם אופציה לאופטימיות זהירה. אוריקס בהחלט יכולה לקדם את אורמת באסיה ובאזורים נוספים.

נציין כי עם העסקה ובלעדיה, אורמת היא מובילה עולמית בפיתוח גיאותרמי, והחברה האנכית היחידה בענף. בשנים האחרונות עברה החברה תהליכי התייעלות עמוקים, החוב הפיננסי נטו שלה אינו גבוה והמאזן מיוצב".

המוכרים
 המוכרים