עדויות: טראמפ הוזהר לא למנות את פלין כיועץ לביטחון לאומי

שרת המשפטים לשעבר העידה בסנאט: הזהרתי את הבית הלבן שפלין פגיע לסחיטה של הרוסים ■ "ההתערבות הרוסית בבחירות – איום חמור לכל האמריקאים" ■ הערב חשפו יועצי אובמה כי הנשיא לשעבר הזהיר את טראמפ מפני המינוי

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

בתחילת החודש הרביעי לכהונתו, מוסיף ממשל טראמפ לשקוע בביצת הקשרים שרקמו בכירים בו עם גורמים רוסיים לפני השבעתו של הנשיא - בתקופת מסע הבחירות ובתקופת המעבר בין יום הבחירות לבין כניסת טראמפ לבית הלבן.

במקום לנסות להגן על הצעת חוק בלתי פופולרית לביטול אובמה-קייר, שהתקבלה בשבוע שעבר בבית הנבחרים, נאלץ עתה הממשל לבזבז הון פוליטי יקר ולהתגונן מפני שתי האשמות חמורות:

האחת: טראמפ מינה כיועץ לביטחון לאומי דמות שנויה במחלוקת, מייקל פלין, למרות שהוא הוזהר לא לעשות כן ע"י הנשיא הקודם, ברק אובמה, יומיים לאחר הבחירות, כפי שמסרו הערב (ב') מקורבי אובמה.

וההאשמה האחרת: לאחר המינוי ה"דווקאי" של פלין, התעלם טראמפ במשך כמעט 3 שבועות מהתראה דחופה של שרת המשפטים בפועל לשעבר, סאלי ייטס, שלפיה היועץ החדש לביטחון לאומי סחיט ומהווה סיכון ביטחוני. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שהוטחה האשמה כזו בנושא תפקיד מרכזי בבית הלבן. ייטס העידה על כך אמש בשימוע דרמטי בוועדת משנה של ועדת המודיעין של הסנאט.

השימוע נועד לבדוק קביעות של FBI וגופים רשמיים אחרים, שרוסיה התערבה במערכת הבחירות לנשיאות של ארה"ב ב-2016, לרבות הדלפות של דוא"לים מחשבונות הקמפיין של הילארי קלינטון ושל ראש הקמפיין שלה, ושכמה בכירים במטה הבחירות של טראמפ, לרבות פלין, קיימו מגעים עם רוסיה. השימוע קיבל משמעות מיוחדת בעקבות הדלפה ענקית של אי-מיילים מחשבונו של עמנואל מקרון ערב הבחירות לנשיאות צרפת, הדלפה שמיוחסת למודיעין הרוסי.

הפרשה מטילה צל על שיקול-דעתו של הנשיא החדש, שמינה את פלין לאחת מהמשרות הרגישות ביותר בממשל - ואחר-כך השהה את פיטוריו - למרות שהיה ברשותו מידע על מגעים בלתי נאותים בין פלין, איש מודיעין מקצועי, לבין אנשי קשר רוסיים, לרבות שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק. מחוקקים דמוקרטים חושדים שטראמפ היה מודע למגעיו של פלין עם הרוסים ואולי אף עודדם, אם כי אין לכך שום ראיה בשלב זה. הדמוקרטים מדגישים את השאלה מדוע המתין טראמפ 3 שבועות עד שהחליט לפטר את היועץ.

בעדותה אמרה ייטס, כי ההתערבות הרוסית בבחירות היא "איום חמור על כל האמריקאים". היא אמרה עוד, כי היא הזהירה את היועץ המשפטי של הבית הלבן שפלין היה עלול לשמש מטרה לסחיטה ע"י הרוסים. במילים אחרות, ייטס חששה, שמוסקבה הייתה עלולה לאיים על פלין שתחשוף את מגעיו עם שלוחי פוטין כדי להכפיף אותו להוראות של מפעילים רוסיים. "ההיגיון הוא שאינך רוצה שהיועץ שלך לביטחון לאומי יהיה סחיט, שהרוסים יוכלו להפוך אותו מטרה למניפולציה", אמרה ייטס.

לדבריה, היא העבירה את המידע לבית הלבן בבהילות, בשבוע הראשון של ממשל טראמפ, לאחר שסוכני FBI חקרו את פלין ודיוחו לממונים עליהם על תוצאות החקירה. בגלל חומרת הממצאים לא המתינה ייטס לקבלת דו"ח בכתב אלא טלפנה מיד ליועץ המשפטי בבית הלבן ודרשה להיפגש עמו מיידית. המטרה - כך היא העידה - הייתה ש"הממשל יוכל לנקוט פעולה" בעניינו של היועץ לביטחון לאומי.

פלין כיהן במשרה זו 24 ימים בלבד. לפי ההערכה שרווחה עד עתה - ושאוששה ע"י הממשל - הוא אולץ להתפטר לאחר שהתברר כי הוא שיקר לבכירים בממשל, לרבות סגן הנשיא, מייק פנס, לגבי אופי מגעיו עם הרוסים. אך מעדות ייטס אמש מתברר, כי השקר לא היה חטאו היחיד. לטענתה, ההנהגותו של פלין במהלך מילוי תפקידו - התנהגות שהייתה נושא השקרים שהשמיע - הייתה חמורה כשלעצמה.

היא לא מסרה מידע על ההתנהגות החמורה הזו. בעבר פורסם, כי פלין הכחיש ששוחח עם השגריר הרוסי על הסנקציות שהטיל ממשל אובמה על רוסיה כגמול על התערבותה בבחירות. יש שמועות שהוא שיקר ושנושא זה עלה בשיחות, וייתכן שהוא העלה הצעות לבטלן בעתיד, אולי כחלק מעסקה פוטנציאלית, אך אין בנמצא ראיה פומבית על כך.

לייטננט גנרל פלין היה ראש סוכנות המודיעין של משרד ההגנה (DIA), גוף שמתמחה במודיעין צבאי. הוא מונה לתפקיד ע"י אובמה ב-2012, אך ב-2014 אולץ להתפטר בעקבות תלונות על "אי ציות", "ניהול כאוטי" ו"מזג בלתי מתאים". ייתכן שעובדה זו מסבירה מדוע פלין, שהיה דמוקרט כל חייו הבוגרים, נעשה מבקר מושבע של אובמה ולאחר מכן של הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות.

הוא הצטרף למטה הבחירות של טראמפ כיועץ לענייני צבא וקנה לו שם בנאמנות לבוס, וגם בגילויים של שנאה יוקדת לקלינטון. הוא התפרסם לאחר שניצח על מקהלות אוהדים בעצרות בחירות של טראמפ שצרחו "להשליך אותה לכלא".

על פי ידיעות בתקשורת האמריקאית בחודשים שחלפו, קיים פלין מגעים רבים עם הרוסים לפני הבחירות, בהיותו יועץ של טראמפ. כך, למשל, הוא הוזמן לנאום בפורום של ערוץ טלוויזיה רוסי שנחשב זרוע תעמולתית של הקרמלין, צולם כשהוא יושב ליד ולדימיר פוטין, וקיבל עשרות אלפי דולר שכר-טרחה. הוא אף קיבל כספים תמורת שירותי לובינג מחברה טורקית שמקושרת לרוסים. (משרד ההגנה מנהל חקירה נגד פלין בחשד שקיבל תשלומים מגורמים זרים, למרות שהחוק אוסר עליו לקבל תשלומים כאלה כאיש צבא). אבל שיחות פלין עם קיסליאק הצטיירו כמטרידות ביותר גם בעיני ממשל אובמה וגם בעיני גורמים רפובליקאים.

"וושינגטון פוסט" וסוכנות "אסושייטד פרס" דיווחו בתחילת החודש, כי גורמים בכירים במטה הבחירות של טראמפ היו כה מודאגים ממגעי פלין עם קיסליאק בתקופת המעבר שבין הבחירות לבין השבעת טראמפ, עד שהם פנו ל-CIA בבקשה לקבל דו"ח מסווג על השיחות בין פלין לשגריר. (סוכנויות מודיעין אמריקאיות מצותתות לשיחות של שגרירים זרים בארה"ב). אנשי טראמפ הסבירו שבדעתם לתת את הדו"ח לפלין כדי להזהירו ששגרירי רוסיה הם בדרך כלל אנשי המודיעין הרוסי, למרות שפלין, כאיש מודיעין מקצועי, היה אמור לדעת זאת.

והערב, כמה שעות לפני עדותה של ייטס בסנאט, גילו 3 יועצים לשעבר של אובמה, שהנשיא לשעבר עצמו הזהיר את טראמפ, כאשר הנשיא המיועד ביקר את הנשיא הפורש בבית הלבן יומיים לאחר הבחירות.

בתגובה על עדות ייטס, צייץ הלילה טראמפ שמדובר ב"חדשות ישנות" ושאל, "מתי יבוא קץ למשחק הזה שמממנים משלמי המיסים"? לפני תחילת עדותה הוא רמז בציוץ שייטס אחראית להדלפות של מידע מסווג לתקשורת האמריקאית. גורמים בבית הלבן מנסים לצייר אותה כפעילה דמוקרטית, למרות שהיא בנתה את כל הקריירה שלה במשרד המשפטים כעובדת מדינה. תפקידה לפני האחרון במשרד המשפטים היה סגנית שרת המשפטים. לאחר שטראמפ הושבע ושרת המשפטים הקודמת, לורטה לינץ', התפטרה, מונתה ייטס לכהן כשרת המשפטים בפועל.

אך לאחר שהבית הלבן פרסם צו נשיאותי שמגביל כניסת נוסעים ממדינות מוסלמיות מסוימות, סרבה ייטס לאכוף את הצו בטענה שהוא מנוגד לחוקה. טראמפ פיטר אותה לאלתר, ומאז טוענים תומכי טראמפ שהיא בעצם כלי שרת בידי הדמוקרטים.