האם הצרות של טבע מהוות הזדמנות עבור אמדוקס?

לאחר שחברת טבע הקפיאה את בניית המטה החדש שתכננה, חברת התוכנה אמדוקס בוחנת את האפשרות להעביר את משרדיה לשטח שנמצא ברשותה של טבע באזור התעשייה הצפוני של רעננה

אזור התעשייה רעננה / צילום: תמר מצפי
אזור התעשייה רעננה / צילום: תמר מצפי

לפני שנתיים החליטה חברת התרופות טבע  על בניית מטה חדש, ולצורך זה רכשה קרקע באזור התעשייה רעננה צפון. בערך באותה תקופה דווח ב"גלובס" כי חברת התוכנה אמדוקס, שמשרדיה ממוקמים בסמוך לצומת רעננה דרום, פועלת לאיתור נכס חדש עבורה באזור השרון והמרכז. זאת, לקראת סיום חוזה השכירות בין אמדוקס לבין בעלת הנכס, קרן ההשקעות ריט 1, בסוף 2019.

בשנתיים שחלפו מאז אירעו תהפוכות רבות בטבע, ובראשן הדחתו של המנכ"ל ארז ויגודמן מתפקידו, על רקע אובדן האמון של השוק בחברה בשל ביצועיה. טבע, שעל מאזנה מעיקים כיום חובות ענקיים שצברה לצורך מימון רכישתה של חברת אקטביס - הרכישה הגדולה בתולדותיה - מחפשת כיום דרכים לצמצם עלויות. אחת התוצאות היתה שבניית המטה החדש ברעננה הוקפאה.

באמדוקס, מנגד, לא היו דרמות מיוחדות בשנתיים האחרונות, והחברה המשיכה לכל אורך התקופה לחפש מיקום חדש לפעילותה. האם הקפאת הבנייה של טבע מהווה הזדמנות עבור אמדוקס? לפי הערכות בשוק, אמדוקס בוחנת כיום את האפשרות להעביר את משרדיה לשטח שכיום נמצא ברשותה של טבע.

ככל הנראה, אמדוקס בודקת אופציה שגורם מתחום הנדל"ן המניב, או גוף מוסדי, יקים עבורה את המשרדים בשטח המדובר, ואמדוקס תשכיר אותם לטווח ארוך. מאמדוקס לא נמסרה תגובה לידיעה.

אמדוקס , המנוהלת על ידי אלי גלמן, מספקת פתרונות ומערכות IT לחברות תקשורת. מניית החברה נסחרת בנאסד"ק, ושווי השוק של החברה הוא 9.1 מיליארד דולר.

אם אכן אמדוקס תיכנס בנעליה של טבע ותעבור לשטח המדובר, התחום בין הרחובות הדפנה, התדהר והדולב ברעננה, היא תתרחק מהמיקום הנוכחי שלה בכ-4 קילומטר בלבד. טבע, נזכיר, תכננה להעביר לרעננה את המטה הגלובלי שלה, שנמצא כיום בפתח תקוה, וכן פעילויות נוספות שמתרכזות כיום בפתח תקוה ובנתניה.

המגרש באזור התעשייה רעננה צפון הוא חלק ממגרש ענק שרכש איש העסקים ג'ורג' חורש ב-2010 מידי חברת קומברס. המגרש כולו משתרע על פני כ-55 דונם, ועל פי פרטי העסקה באתר רשות המסים, הקרקע נרכשה תמורת כ-106 מיליון שקל. כ-11 דונם מהמגרש נמכרו על ידי חורש לענקית התוכנה SAP תמורת 40 מיליון שקל.

החברות שהיו אמורות להקים עבור טבע את המטה ברעננה, היו אלקטרה ותדהר, וההיקף הכספי הכולל של הפרויקט, לפי נתוני אלקטרה בשנה שעברה, הוערך ב-1.2 מיליארד שקל.

במכתב ששלחה אמדוקס לעובדיה בעבר, היא ציינה כי "החיפוש (אחר מיקום חדש לנכס; שח"ו) יתקיים במרכז הארץ ובאזור השרון. הקריטריונים העיקריים המנחים הם החוויה הטובה ביותר לעובדים, כולל הקלות של תחבורה, מתקנים מתאימים באזור, כמו גם עסקים, עלות ושיקולים מבצעיים אחרים".

"טבע מחפשת הזדמנות להתייעל"

טבע, שכיום מנוהלת על ידי פרופ' יצחק פטרבורג עד למציאת מנכ"ל קבוע, נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב בשווי של 31.3 מיליארד דולר. בפברואר האחרון, זמן קצר לאחר עזיבתו של ויגודמן, נשלח לעובדי טבע מכתב מהנהלת החברה, ובו נכתב: "כפי שאתם יודעים, העדיפות העליונה שלנו כעת היא להשיג את היעדים העסקיים של טבע לשנת 2017 כדי לחזק את החברה ולהחזיר אותה למסלול צמיחה יציב. אנחנו מבצעים בחינה מעמיקה של החברה במטרה לזהות כל הזדמנות ליצור ערך ולהתייעל. כחלק מתהליך זה, החלטנו להקפיא כרגע את התוכנית לבניית קמפוס טבע ברעננה כדי לבחון את מרכיביו, אופיו והמסגרת התקציבית שלו. נבדוק פתרונות שונים (כולל המשך בניית הקמפוס במתכונת אחרת) כדי לתת את המענה המיטבי לצורכי עובדי המטה הגלובלי והמו"פ תוך חיסכון בעלויות".

אמדוקס פועלת ברעננה מאז 1996, וכיום מאכלסת שם שטח של 75 אלף מ"ר, לא כולל חניות. זאת, מתוך 82 אלף מ"ר משרדים בכל הקומפלקס. מלבד אמדוקס שוכרת במתחם שטחי משרדים גם ענקית התוכנה מיקרוסופט. אמדוקס נחשבת "שוכר עיקרי" עבור ריט 1, והסכם השכירות בין השתיים יסתיים ב-31 בדצמבר 2019.

בדוחות הכספיים של ריט 1 ל-2016, שפורסמו לפני כחודשיים, ציינה החברה כי אמדוקס פנתה אליה, כמו גם אל חברות אחרות, בבקשה להציע הצעה להתקשר אתה בהסכם שכירות לטווח ארוך לאחר תום תקופת השכירות הנוכחית. לפי דוחות ריט 1, "למיטב ידיעת החברה, אמדוקס מקיימת תהליך של בדיקת ההצעות ודיונים גם עם חברות נוספות, בנוסף לחברה".

עוד הוסיפה ריט 1, כי ככל שתתקבל הצעתה להשכיר משרדים לאמדוקס משנת 2020, היא תידרש להשקיע השקעות נרחבות בשדרוג והתאמת הנכס, ותקבל דמי שכירות גבוהים יותר. ריט 1 היא בעלת כ-60% מהמתחם ברעננה, ושאר המתחם נמצא בבעלות ס.ע.ן מרכזים, גני שפע וסאנפלאור.

אמדוקס
 אמדוקס