טראמפ פיטר את ראש ה-FBI; קריאות לחקירה עצמאית

הבית הלבן טוען שהפיטורים נבעו מהתנהלות כושלת של ג'יימס קומי, ראש הבולשת שפוטר, בחקירת הדוא"לים של קלינטון ■ אך גם דמקורטים וגם רפובליקאים חושדים בעיתוי: עכשיו הוא נזכר? או אולי הוא חושש מהתקדמות החקירה של FBI בקשרי הקמפיין שלו עם רוסיה?

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, פיטר אמש (ג') במפתיע את ראש FBI, ג'יימס קומי. מכתב הפיטורים, שהונח בלשכתו של קומי במטה FBI, במרחק כמה דקות הליכה מהבית הלבן, היכה בתדהמה את וושינגטון לא רק בגלל פתאומיות הצעד אלא גם, אם לא בעיקר, בגלל עיתויו: הבולשת הפדרלית חוקרת עתה קשרים בין מטה הבחירות של טראמפ לבין גורמים רוסיים, שלפי החשד התערבו במסע הבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד. במוקד החקירה נמצאת השאלה האם מטה טראמפ, או חלק מאנשיו, שיתפו פעולה עם ממשלת רוסיה במאמץ להסיט בוחרים לכיוון המועמד טראמפ.

גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית מוטחים עתה בממשל בעקבות הפיטורים ועל פי דיווחים בתקשורת הוכה הבית הלבן בתדהמה מחריפות הביקורות נגדו. באופן טבעי, משווים אנליסטים את פיטורי קומי לפרשת ווטרגייט, ב-1972, שבה פיטר הנשיא שלעבר ריצ'ארד ניקסון את ארצ'יבולד קוקס, התובע המיוחד שחקר את הפריצה למטה המפלגה הדמוקרטית בבניין ווטרגייט. כזכור, כעבור זמן התפטר ניקסון מהנשיאות כדי להימנע מההשפלה של תהליך אימפיצ'מנט נגדו בבית-הנבחרים בגין הפרשה.

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר אמש לכתבים, כי טראמפ החליט לפטר את קומי על סמך המלצותיהם של שר-המשפטים, ג'ף סשנס, וסגן שר-המשפטים, רוד רוזנסטיין. אבל "ניו יורק טיימס" מדווח, כי הבית הלבן ביקש מסשנס להכין סיבות לפיטוריו של קומי וכי תפירת התיק החלה כבר בשבוע שעבר.

 

קומי עצמו לא קיבל הודעה מוקדמת על פיטוריו, כמקובל בפיטורים של מנהלים בכירים. כאשר שומר הראש האישי של טראמפ הניח את מכתב הפיטורים בלשכת ראש הבולשת בוושינגטון, היה קומי בביקור עבודה במשרד FBI בלוס-אנג'לס. הוא נאם לפני צוות המשרד כאשר מבזקי חדשות על פיטוריו הופיעו על מסכי הטלוויזיה על אחד הקירות באולם. לא ברור אם הותר לו לחזור לוושינגטון במטוס FBI , שבו הגיע, בעקבות אובדן משרתו.

"בעוד שאני מעריך מאוד את העובדה שהודעת לי, בשלוש הזדמנויות נפרדות, שאינני מהווה מטרה לחקירה, אני בכל זאת מקבל את דעת משרד המשפטים שאינך מסוגל להנהיג את הבולשת", נאמר במכתב של טראמפ לקומי. "חיוני הדבר שנחפש הנהגה חדשה ל-FBI, הנהגה שתחדש את האמון והביטחון של הציבור בבולשת וביעודה - אכיפת שלטון החוק".

בהודעה נפרדת שפרסם דובר הבית הלבן מתאר טראמפ את FBI כ"אחד מהמוסדות המכובדים והנערצים ביותר של האומה" ומוסיף: "היום אנו מציינים התחלה חדשה בגולת הכותרת של הסוכנויות לאכיפת החוק". הדובר הודיע, כי מאמץ למציאת מחליף לקומי "יחל מיד".

בהודעה נאמר, כי החלטת טראמפ לפטר את קומי נובעת מההערכה שהוא, קומי, פעל לא כהלכה כאשר הודיע, ביולי אשתקד, כי החליט לסיים את החקירה בפרשת הדוא"לים של הילארי קלינטון ושוב, באוקטובר אשתקד, כאשר החליט לפתוח מחדש את החקירה (שלא העלתה דבר).

שתי ההחלטות קנו לקומי מבקרים בשתי המפלגות. החלטתו לא להגיש כתב אישום נגד קלינטון עם סיום החקירה ביולי, למרות שהוא האשים אותה בפומבי ב"רשלנות", עוררה את זעם הרפובליקאים. החלטתו לחדש את החקירה נגד קלינטון באוקטובר הכעיסה את הדמוקרטים, שטוענים - עד היום - שחידוש החקירה היה אחד מהגורמים שהביאו להפסדה של המועמדת הדמוקרטית בבחירות.

אם טראמפ קיווה שאיבות העבר יזכו את פיטורי קומי בתמיכה מקיר אל קיר, הוא עשה טעות חמורה. על פי דיווחים במדיה, לא ציפה הבית הלבן לגל כה חזק של גינויים. לקומי לא היו הרבה חברים בקונגרס, אבל מחוקקים ואנליסטים רבים מתמקדים בדבר אחד: עיתוי פיטוריו. עכשיו נזכר טראמפ בפרשת הדוא"לים, אחרי יותר מחצי שנה? זה התירוץ היחידי שמצא? הרי הוא היה יכול לפטר את קומי בשבועות הראשונים לכהונתו.

התחקירן מייקל איזיקוף כתב הלילה ב-YAHOO, כי טראמפ אפילו לא המתין לסיום חקירה פנימית שעורך מבקר משרד המשפטים בהתנהלתו של קומי. "הבדיקה שלנו עדיין נמשכת", אמר דובר בלשכת המבקר.

אז מדוע עכשיו? מה בער לנשיא? האם חקירת FBI בקשרי מטה טראמפ עם הרוסים עלתה על ממצאים לוהטים? האם, כפי שעולה מידיעה ב-CNN, נמצאו אנשים חדשים שמוכנים להעיד נגד מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי שפוטר אחרי 24 ימים בתפקיד בגין שקרים על מגעיו עם הרוסים?

"בהתחשב בכך שקומי היה אחראי לחקירת הקשר הרוסי, מדאיגה מאוד העובדה שהנשיא החליט לפטרו אע"פ שאין שום סימן שקומי עשה משהו שמצדיק צעד כזה", אמר הלילה המשפטן מאט אולסן , שהיה בכיר במשרד המשפטים בוושינגטון בממשל אובמה.

"הדמוקרטים שונאים את ג'יימס קומי, אבל את העובדה שהוא פוטר הם שונאים אפילו יותר", כותב הבוקר "וושינגטון פוסט". למרות "חטאיו" בעבר, הוא נחשב אדם ישר, נטול הטיות מפלגתיות והוא היה התקווה הטובה ביותר של הדמוקרטים שתנוהל חקירה הוגנת שתהיה עשויה להביא לחשיפת הקשר הרוסי של מטה טראמפ אם לא של טראמפ עצמו. האם מי שיבוא במקומו יהיה חזק דיו כדי להתמודד עם לחצים? אין לדעת.

וריצ'ארד פיינטר, שהיה יועץ משפטי בבית הלבן בתקופת ממשלו של ג'ורג' בוש (הבן), אמר ל"רולינגס סטון": "אסור לנו לסבול מצב שבו הנשיא מפטר אנשים שחוקרים אותו ואת מטה הבחירות שלו ושת"פ עם הרוסים. זה הרבה יותר גרוע מפרשת ווטרגייט. ווטרגייט היתה פרשה של פריצה ממדרגה שלישית. היא היתה פרשה בעלת אופי מקומי לחלוטין. הפעם יש לנו מצב שבו מעורב ריגול רוסי, ואנו חייבים למצוא מי משתף פעולה".

אחת מהתגובות החריפות ביותר נגד הפיטורים השמיע הסנטור צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט. הנשיא טלפן לשומר כדי להודיע לו מראש על הפיטורים, והסנטור אמר לו, כפי שסיפר אחר-כך: "אדוני הנשיא, עם כל הכבוד הראוי, אתה עושה שגיאה גדולה".

לאחר מכן, במסיבת עיתונאים, קרא שומר למנות תובע מיוחד לחקירת קשרי מטה טראמפ עם רוסיה. ללא חקירה עצמאית כזו, "כל אמריקאי יחשוד, ובצדק, שההחלטה לפטר את קומי אינה אלא חלק מניסיון של הנשיא לטייח את הפרשה", אמר הסנטור.

ובעוד שכמה מחוקקים רפבוליקאים הצדיקו את הצעד של טראמפ, מחוקקים רפובליקאים בכירים, כג'ון מקיין, יו"ר ועדת הכוחות המזוינים בסנט, וריצ'ארד באר, יו"ר ועדת המודיעין של הסנט, מתחו ביקורת על הפיטורים. מקיין אמר, שהוא "מאוכזב" מצעדו של הנשיא וקרא למנות ועדת חקירה מיוחדת של הקונגרס לחקר הקשר הרוסי. באר, שעומד בראש ועדת חקירה של הסנט שנוברת בפרשה, אמר: "אני מודאג מהעיתוי של הפיטורים ומהסיבות שניתנו להם. קומי הוא משרת ציבור מהדרגה הגבוהה ביותר ופיטוירו זורעים בלבול בחקירה קשה בלאו הכי שמנהלת הוועדה שלי".

בראיון ב-MSNBC, אמרה הלילה הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, שיש הרואים בה מתמודדת על הנשיאות ב-2020: "קומי לא פוטר בגלל הילארי (כפי שנטען בהודעת הבית הלבן); הוא פוטר בגלל הרוסים. העיתוי מצביע על כך בצורה הברורה ביותר. טראמפ נהג לצטט את דברי קומי, להשתמש בו וכאשר הוא נבחר, טראמפ אימץ אותו אל לבו - ואז, אחרי כמה חודשים טראמפ מודיע לנו, 'נו טוב, (קומי) היה פשוט איום ונורא'. איש באמריקה לא מאמין שקומי פוטר רק כדי לתקן את העוול שהוא גרם להילארי".