צרפת, זה הזמן: גם למשקיעים כדאי להצביע למקרון

בחירתו של עמנואל מקרון לנשיאות עשויה אף להביא לנסיקה של הכלכלה הצרפתית ■ במצב כזה, ה-CAC 40 צפוי להיות המדד שייהנה מאמונם של המשקיעים בצרפת ומחוצה לה

עמנואל מקרון / צילום: רויטרס
עמנואל מקרון / צילום: רויטרס

שווקים בעולם סבלו לאחרונה מרצף של בחירות מקומיות ואירועים פוליטיים שהמשקיעים לאו דווקא פיללו להם. הפעם אין ספק כי בחירתו של עמנואל מקרון לנשיא צרפת "התאימה" לציפיות השוק. כעת אפשר להניח שהכלכלה הצרפתית ושוק המניות המקומי יזכו לאמון המשקיעים. אם אכן תרחיש זה יתממש, ייהנה מכך מדד המניות המרכזי - CAC 40.

המדד, שהחל את דרכו ב-1988, מחושב על-ידי בורסת יורונקסט בפריז. עורך המדד אחראי גם על מדדי מניות עיקריים של עוד מדינות בולטות באירופה: AEX ההולנדי, BEL הבלגי ו-PSI הפורטוגלי.

כפי ששמו מעיד, מדד ה-CAC מכיל 40 חברות, כולן נסחרות בבורסה הצרפתית הראשית, כאשר בנוסף, על מנת להיכלל במדד זה, יש לעמוד בדרישות זיקה לצרפת: נוכחות מרכזית של החברה בכלכלה המקומית או לחילופין, החזקת מטה ראשי בצרפת או העסקת מספר משמעותי של עובדים במדינה.

קצת מכל דבר

למרות שהמדד מכיל מספר נמוך יחסית של מניות בהשוואה למדדים מובילים אחרים בעולם כמו S&P 500 ו-FTSE 100, הוא עדיין נהנה מפיזור סקטוריאלי נרחב.

ענף הפעילות בעל המשקל הגבוה במדד (11.2%) הינו האנרגיה, כאשר תאגיד האנרגיה הבינלאומי טואטל הוא הבולט שבו. שלושה ענפים נוספים זוכים למשקל של 10% ויותר במדד ה-CAC: חברות הבריאות, ובראשן ענקית הפארמה סאנופי; הבנקים שמיוצגים על-ידי BNP Paribas וסוסייטה ג'נרל; וענף התעשייה, שבו ניתן למצוא את יצרנית המטוסים הגדולה באירופה - Airbus, ושינדלר, אחת מחברות האוטומציה הגדולות בעולם.

מעבר לענפים בולטים אלו, 14 ענפי פעילות נוספים המוגדרים על-פי סיווג ה-ICB (בשונה מסיווג ה-GICS המוכר לנו במדדי המניות מחוץ ליבשת אירופה), מקבלים ייצוג במדד ולמעשה, רק מגזר אחד מתוך 19 נעדר מן ה-CAC.

כך, מדד המניות הצרפתי הוא ערב רב של תחומי פעילות, מאנרגיה, בריאות ותעשיה ועד למוצרי צריכה (לואי ויטון, לוריאל ופרנו ריקארד) ורכב (פז'ו, רנו ויצרנית הצמיגים מישלין). עובדה זו מאפשרת למשקיעים ליהנות מתיק מניות מגוון באמצעות מדד ראשי אחד המאופיין בכמות קטנה של חברות.

לראיה, כ-45% מההחזקות במניות במדד נמצאות בידי משקיעים מחוץ לצרפת, הנתון הגבוה ביותר מבין כל השווקים באירופה. מאחר שהחברות הצרפתיות הגדולות הן תאגידים רב-לאומיים העושים את רוב עסקיהם (כשני שליש מהפעילות) מחוץ לצרפת, הן זוכות למרכיב משמעותי של החזקות במניותיהן ממשקיעים בארה"ב, יפן, גרמניה ובריטניה.

לא רק לפי שווי השוק

חשוב לציין כי המדד אינו מבוסס על 40 החברות הגדולות ביותר בבורסה בפאריז, אלא על מנגנון דירוג שלוקח בחשבון את החזקות הציבור והסחירות שיש בכל מניה בשוק הצרפתי, ודירוג זה מרכיב את הנציגות של מדד ה-CAC 40.

מנגנון זה מיושם אחת לרבעון כשמבוצע העדכון התקופתי של הרכב המניות במדד. בנוסף, קיימת תקרת משקל של 15% למניה במדד, אשר בפועל אינה אפקטיבית מאחר והמניה הגדולה ביותר במדד כיום (טוטאל) זוכה למשקל של קצת פחות מ-10%.

מדובר בעוד חוזקה של שוק המניות הצרפתי, שבניגוד לשווקים אחרים אינו מכיל חברת-על ביחס לשאר החברות בשוק. המקרים של טבע בישראל או רויאל דאץ' של בהולנד, בהם אלמלא הייתה מוטלת תקרת משקל קשיחה במדד, הוא היה מורכב בחלקו העיקרי מחברה אחת שמשקלה היה מאפיל על האחרות ולמעשה נותן את הטון בביצועי המדד, אינו נחלת חלקו של שוק המניות הצרפתי.

אז איך ניתן להשיג חשיפה ל-CAC 40? מדד זה זוכה למספר מוצרי מדד סחירים בארץ ובחו"ל. למשל, תעודות הסל המקומיות מציעות חשיפה למדד הן באופן ישיר למטבע המקור שלו (אירו) והן בנטרול החשיפה המטבעית.

פתרון השקעה נוסף למדד הינו קרנות סל הנסחרות באירופה. לדוגמה, Amundi ETF CAC 40 (סימבול: C40 FP) או Lyxor CAC 40 (סימבול: CAC FP), שתיהן נסחרות בבורסת יורונקסט וגובות דמי ניהול שנתיים של 0.25%. בבורסה הגרמנית ניתן למצוא קרן סל זולה יותר על מדד זה - 0.2% - המוצעת על-ידי ComStage CAC 40 (סימבול: CD40 GR). מן הסתם, כל ה-ETF שצוינו נקובות באירו וחשופות לשינויים בשער חליפין זה.

ימים יגידו אם בחירתו של מקרון לנשיאות תהיה טובה לכלכלת צרפת ולאירופה כולה. מה שכן ודאי, זה שאחרי עזיבת בריטניה את האיחוד והפיכתה של צרפת למדינה השנייה בחשיבותה באיחוד האירופי, יש לשוק המניות הצרפתי מקום בתיק ההשקעות הישראלי.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

ה-CAC נהנה מפיזור סקטוריאלי נרחב
 ה-CAC נהנה מפיזור סקטוריאלי נרחב

5 החברות הגדולות במדד
 5 החברות הגדולות במדד