השליטה במרכזי תעשיות נמכרה ל-ADM האמריקאית

היקף העסקה מוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים - ככל הנראה פחות מהשווי לפיו מכרה ברן את חלקה בחברה ב-2013 - ואינה מהותית ל-ADM

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

חברת ענק מתחום החקלאות, ADM האמריקאית, רוכשת את השליטה בחברה הישראלית מרכזי תעשיות ע.ע.ד, לפי שווי המוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים. כך נודע ל"גלובס". החברה הנרכשת עוסקת ביבוא ושיווק של מזון לבעלי חיים, עיבוד גרעינים ואחסון מלאי חירום עבור המדינה. ADM (בשמה המלא Archer-Daniels-Midland) נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 24.1 מיליארד דולר, כך שעבורה מדובר בעסקה לא מהותית.

ADM עוסקת ברכישה, הפצה, אחסון ושיווק של מוצרים וחומרי גלם חקלאיים, ועוד לפני הרכישה היו לה קשרים עסקיים עם מרכזי תעשיות. החברה משיקגו, שהחלה את פעילותה ב-1902, מעסיקה כיום למעלה מ-32 אלף עובדים ברחבי העולם ופעילה ב-160 מדינות.

הרכישה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים בישראל, וצפויה להיסגר בחודשים הקרובים. חברת מרכזי תעשיות, הממוקמת בבית דגן, נמצאת בבעלות עומר ערן. ערן רכש בשנת 2013 מחברת ההנדסה הציבורית ברן 50% ממרכזי תעשיות. עוד קודם לכן הוא החזיק ב-50% מהחברה, והוא שילם לברן 40 מיליון שקל על חלקה בחברה, כלומר מחיר ששיקף למרכזי תעשיות שווי של 80 מיליון שקל. ברן הציבורית רשמה אז רווח הון של כ-18 מיליון שקל ברוטו בגין המכירה.

"זו נקודת כניסה לשוק הישראלי"

לפני כשמונה חודשים, כפי שפורסם ב"גלובס", נערכו מגעים למכירת השליטה במרכזי תעשיות לקרן הפרייבט אקוויטי קדמה, לפי שווי של 66 מיליון שקל לחברה - נמוך משמעותית מבעסקה עם ברן. עם זאת, בסופו של דבר המגעים, כך מסתבר, לא הבשילו לעסקה. ADM לא עדכנה מהי התמורה בעסקה. ככל הידוע, יש למרכזי תעשיות גם חוב בנקאי.

לפי אתר האינטרנט של מרכזי תעשיות, היא "נמנית כיום עם החברות הגדולות ביותר בישראל בתחומי פעילותה העיקריים, ומציגה קצב צמיחה גבוה בכל הפרמטרים". תחומי הפעילות הללו כוללים יבוא ואספקה של גרעינים, קמח, תירס ועוד לשוק הישראלי; יבוא גלוטן פיד ו-DDG המיועדים להזנה לשוק הבשר; מתן שירותי עיבוד (גריסה ולחיצה) של גרעינים וכן שירותי ייעוץ וליווי מקצועי בהכנת תערובות בהתאמה לצורכי המגדל. לפני כשנתיים השיקה חברה אחות שלה, לוגוס בר, את המרכז הלוגיסטי החדש שממוקם בעורף נמל אשדוד, ובו שטח לאחסון של 50 אלף טונות גרעינים ומוצרי גרעינים.

"בהשקעה זו אנחנו ממשיכים להתרחב ולהגביר את שרשרת הערך שלנו, כולל יכולת האספקה ישירות ללקוח", מסר ג'ו טאייטס, נשיא חטיבת השירותים החקלאיים ב-ADM. "מרכזי תעשיות מספקת נקודת כניסה לשוק הישראלי החזק והמבוסס. עבדנו איתם בעבר לסייע ביבוא מארה"ב לישראל של מוצרינו, ואנחנו מכירים אותם כשותף בעל ניסיון ויכולות". לדבריו, זוהי הזדמנות מצוינת עבור ADM להגיע ללקוחות חדשים במגוון רחב של מוצרים.

מרכזי תעשיות

עיסוק: יבוא ושיווק מזון לבעלי חיים, עיבוד גרעינים ואחסון מלאי חירום עבור המדינה

מיקום: בית דגן ואשדוד

שנת הקמה: 1982

בעלים (לפני העסקה): עומר ערן