"טראמפ צרח מול הטלוויזיה": התסכול מאחורי הפיטורים

מה התרחש בבית הלבן בימים שקדמו לסילוק ראש FBI? ■ "ניו-יורק טיימס": קומי ביקש משאבים נוספים להרחבת החקירה של הקשר הרוסי

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

מה התרחש בבית הלבן בימים שקדמו להחלטה לפטר את ראש FBI, ג'יימס קומי? תמונה מרתקת על התסכול והזעם של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לנוכח פרשת הקשר הרוסי שאינה מרפה מממשלו, משרטט היום (ד') האתר "פוליטיקו", אחד מכלי התקשורת המובילים בסיקור פיטוריו של קומי.

הערב נודע, כי ועדה של הסנט, שחוקרת את מעורבות רוסיה בבחירות בארה"ב,, זימנה את קומי להעיד לפניה ביום ג' הקרוב. זה עלול להיות צעד מבשר רעות מבחינתו של טראמפ. קומי, שמעורה בפרטי החקירה, יעיד בשבועה. הוא יימנע מחשיפת מידע חסוי, אך הוא עלול לגלות מידע שגם אם אינו כלול בקטגווריה זו עלול לפגוע מאוד בנשיא.

"טראמפ נמלא זעם" לנוכח חקירת הקשר האפשרי בין מטה הבחירות שלו לבין גורמים רוסיים, שלפי קביעת FBI התערבו בבחירות לנשיאות ארה"ב אשתקד, מדווח "פוליטיקו" מפי שניים מיועצי הנשיא. "טראמפ נעשה מתוסכל מאי-יכולתו לשלוט על הנראטיב (התקשורתי) לגבי הקשר הרוסי. הוא שאל וחזר ושאל את יועציו מדוע החקירה בסוגיית רוסיה אינה נעלמת (מהמדיה) ודרש מהם לצאת לתקשורת ולהצדיק את הפיטורים.

"לפעמים טראמפ צרח מזעם כשראה קליפים (של דיווחים) על החקירה", גילה אחד מהיועצים.

"מה שהכעיס את טראמפ במיוחד היה אישור של קומי בשימוע בסנט, ש-FBI אכן חוקר קשרים בין מטה הבחירות שלו לבין הרוסים. הוא אף זעם על כך שקומי נמנע מלתמוך בטענתו שהנשיא לשעבר, ברק אובמה, צותת לטלפונים של מטה הבחירות במגדל טראמפ במנהטן. לטענה זו לא נמצאה שום ראיה והיא פשוט ירדה מסדר היום.

פיטורי קומי היו רק חוליה אחת בשרשרת פיטורים נשיאותיים ארוכה למדי בהתחשב בעובדה שטראמפ מכהן כנשיא פחות מארבעה חודשים. לפני קומי הוא פיטר את סאלי ייטס, שרת-המשפטים בפועל; פריט ברארה, התובע הפדרלי במחוז דרום ניו-יורק; ואת יועצו לביטחון לאומי, מייקל פלין. לשני הראשונים הייתה נגיעה בחקירת הקשר הרוסי; פלין היה מעורב עמוקות בקשרים עם גורמים רוסיים בתקופת מסע הבחירות; קומי, כמובן, הוביל את חקירת FBI בפרשה".

 

"ניו-יורק טיימס" מגלה היום, כי כמה ימים לפני שפוטר ביקש קומי ממשרד המשפטים להגדיל משמעותית את התקציב ואת כוח האדם שמוקדשים לחקירת מעורבותה של רוסיה בבחירות. קומי הפנה את הבקשה לרוד רוזנסטיין, סגן שר-המשפטים. טראמפ השעין את החלטתו לפטר את קומי על חוות דעת שלילית של רוזנסטיין על קומי.

קומי סיפר לכמה מחוקקים על בקשתו לקבל משאבים נוספים לחקירה. הבקשה לכשעצמה אינה הוכחה חותכת לכך שפיטוריו נובעים ממאמצי FBI לפצח את הפרשה, אך אין ספק שהיא תחזק את הביקורת שטראמפ פיטר את קומי כדי לפגוע בחקירה שמאיימת על נשיאותו. דוברת במשרד המשפטים אמרה, כי "הרעיון שקומי ביקש יותר כסף לחקירה הוא כוזב לחלוטין".

ה"טיימס", כמו אמצעי תקשורת אחרים, מציין שגל התגובות השליליות על הפיטורים הפתיע את הבית הלבן. אמש, זמן קצר לפני שניתן לפיטורים פומבי, טלפן טראמפ לכמה מחוקקים כדי לדווח להם על כך. הבית הלבן האמין, שהפיטורים יזכו בתמיכה של שתי המפלגות מפני שלכל אחת מהן היו טענות על החלטות שקיבל קומי במהלך הקמפיין. אך לא כך היה.

טראמפ נחרד לאחר שסנטור צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנט, הודיע לו, בשיחת טלפון, שהפיטורים הם "שגיאה גדולה" .

על פי הדיווח ב"פוליטיקו", טראמפ הביע תסכול כאשר ראה את הסיקור הטלוויזיוני של הפיטורים ודרש לדעת מדוע עוזריו אינם נמצאים בחזית התקשורתית כדי להגן עליו. במקום להיות מול המצלמות, התווכחו עוזי הנשיא זה עם זה מי אשם בכך שהבית הלבן לא חזה את חומרת המצב ואת קבלת הפנים שהמתינה לפיטורים.

היום הצליח הבית הלבן להיחלץ מהתדהמה ושיגר עוזרים בכירים לראיונות טלוויזיוניים. סגן הנשיא, מייק פנס, התפנה לשיחה עם כתבים על גבעת הקפיטול וטען כי הפיטורים אינם נובעים מהחקירה על הקשר הרוסי. הוא הדגיש: "כפי שנאמר פעמים חוזרות ונשנות, הנשיא אינו נתון בחקירה... אין שום הוכחה לשיתוף פעולה בין המטה שלו לבין רוסיה". לדבריו, קומי "לא עשה עבודה טובה... והציבור איבד את האמון בו".