קומי על טראמפ: "הוא חי מחוץ לנורמליות... הוא מטורף"

החקירות בשת"פ אפשרי בין טרמפ ו/או מטהו לרוסיה מתחילות להתמקד בקשריו העסקיים עם גורמים רוסיים ■ חוקר FBI: "טראמפ הכריז מלחמה על רבים בבולשת; אני חושב שיהיה מאמץ (של סוכנים) לגמול לו באותה מטבע"

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

גילויים חדשים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים של פיטורי ראש FBI, ג'יימס קומי, ועל האנדרלמוסיה בממשל בעקבות הפיטורים, מציפים היום (ה') את אמצעי התקשורת בארה"ב. פיטורי קומי מעוררים חששות בקרב דמוקרטים ורפובליקאים גם יחד שהבית הלבן ניסה להתערב בחקירת FBI על קשר פוטנציאלי בין טראמפ לרוסיה, לדברי "וול סטריט ג'רנל". אלה ההתפתחויות העדכניות:

- סגן שר-המשפטים, רוד רוזנסטיין, איים להתפטר אמש לאחר שדוברי ממשל טראמפ הציגו אותו כגורם שהניע את החלטת הנשיא לפטר את קומי.

- קומי איפיין את טראמפ כ"מטורף" בשיחות פרטיות.

- החקירות ב-FBI ובסנט בשאלה האם היה שת"פ בין טראמפ ו/או מטהו לגורמים ברוסיה מתחילות להתמקד בקשריו העסקיים של הנשיא עם גורמים רוסיים.

-חוקרי FBI מכריזים שפיטורי קומי הם הכרזת מלחמה של טראמפ על הבולשת והם מאיימים לגמול לנשיא באותה מטבע.

רתיחה במשרד המשפטים

רוד רוזנסטיין, שהושבע כסגן שר-המשפטים לפני שבועיים, נהנה מהערכה אצל דמוקרטים ורפובליקאים. הוא שירת בממשל אובמה הדמוקרטי וממשל ג'ורג' וו. בוש הרפובליקאי ויצאו לו מוניטין של משפטן ישר, ללא הטיה מפלגתית שמקבל החלטות ללא משוא פנים. השם הטוב שלו הוכתם השבוע לאחר שדוברי ממשל טראמפ הציגו אותו ככוח המניע בשרשרת האירועים שקדמו לפיטורי קומי. מההתבטאויות של דוברי טראמפ עלה, כי לאחר שרוזנסטיין החל לכהן כסגן שר-המשפטים הוא החל לבדוק את התנהלות FBI ואת התנהלות קומי והגיש דו"ח בכתב לטראמפ. בעקבות דו"ח זה, החליט טראמפ לפטר את קומי.

מתברר שלא כך. על פי דיווחים בתקשורת העלה טראמפ את האפשרות לפטר את קומי באזני עוזרים ומקורבים במהלך השבוע שחלף. ביום ג', לאחר שהחליט להיפטר מראש FBI, זימן טראמפ את רוזנסטיין ואת שר-המשפטים, ג'ף סשנס, לבית הלבן והורה לרוזנסטיין לכתוב דו"ח על קומי. רוזנסטיין עשה כמצווה והגיש את המסמך המבוקש. מסמך זה היה חלק מחבילת המסמכים שנמסרו לכתבים ושנועדו להצדיק את פיטורי קומי. בשעות הראשונות הטילו דוברי את האחריות למעשה על רוזנסטיין. הוא זעם ואיים להתפטר, לאחר שהגיע למסקנה שהוא שימש עלה תאנה לטראמפ. בשלב זה לא ברור אם האיום מומש. אך גם אם רוזנסטיין ישאר בתפקיד, ברור שהוא כבר הפסיד את אמונו של טראמפ ושל הבוס הישיר שלו, סשנס, עושה דברו של הנשיא. ברור גם שנוצר קרע בתוך משרד המשפטים ונראה שרוזנסטיין לא יאריך ימים שם.

קומי בז לטראמפ; טראמפ תיעב את קומי

תחקירים שמתפרסמים הבוקר ב"ניו-יורק טיימס", וול סטריט ג'רנל" ו"וושינגטון פוסט" מצביעים על טינה עמוקה וממושכת בין קומי לטראמפ. על פי דיווח ב"טיימס", קומי בז לנשיא ארה"ב. לאחר שטראמפ צייץ במארס שהנשיא לשעבר, ברק אובמה, צותת לטלפונים במטה הבחירות שלו במגדל טראמפ במנהטן (טענה שלעולם לא הוכחה), הוכה קומי בתדהמה. הוא אמר אז למקורבים: "הנשיא חי מחוץ לתחום הנורמליות.. הוא אפילו מטורף".

טראמפ רתח מזעם כאשר קומי, בהתבטאויות פומביות, התייחס בביטול לטענות שאובמה צותת לתקשורותיו, אומר ה"טיימס". בעיני הנשיא, ראש FBI היה שחקן עצמאי בלתי נשלט שאי אפשר לבטוח בו. בעיני קומי, שעצמאות הבולשת הפדרלית הייתה חשובה בעיניו, טראמפ הוא אדם בלתי צפוי, אחד שמעלה טענות בלתי אחראיות בטוויטר ושמסכן את אמינות FBI.

על כוונת החוקרים: הקשרים העסקיים של טראמפ עם רוסיה

בשבועות שקדמו לפיטורי קומי, החלה חקירת FBI על הקשר הרוסי לתפוס תאוצה, וקומי נעשה שקוע בה יותר ויותר, על-פי "וול סטריט ג'רנל". קומי החל לקבל דיווחים יום-יומיים על התנהלות החקירה, במקום דיווחים פעם בשבוע. הוא הודאג ממידע שלפיו יש ראיות פוטנציאליות לשת"פ בין רוסיה לטראמפ. על רקע זה, הוא ביקש ממשרד המשפטים להגדיל את התקציב וכוח האדם שעומדים לרשות החקירה, כפי שדווח אתמול.

במקביל, גבר קצב הפעילות של ועדת המודיעין של הסנט שמבקשת לחשוף שת"פ אפשרי בין מטה טראמפ לרוסים. הוועדה הוציאה צו שמחייב את מייק פלין, היועץ לביטחון לאומי שפוטר, להמציא לוועדה את כל המסמכים שרלוונטיים לעבודתה, לרבות אי-מיילים. חבר מושבעים גדול בצפון וירג'יניה פרסם אף הוא צו הבאה למסמכי פלין.( חבר מושבעים גדול צריך להחליט האם יש מקום להגיש כתב אישום נגד חשוד).

ועדת הסנט מגלה עניין מיוחד בעסקי חברות של טראמפ ברוסיה. הוועדה ביקשה ממחלקה במשרד האוצר האמריקאי, שחוקרת פשעים כלכליים, למסור לידיה מידע על גורמים שקשורים בטראמפ או אנשים שהיו קשורים למטה הבחירות שלו, לדברי הסנטור מארק וורנר, סגן יו"ר הוועדה. החוקרים מעוניינים בחברות שעשו עסקים עם טראמפ או שהיו להן קשרים עמו. קטגוריה זו עשויה לכלול מידע על עסקים שקשורים לבני משפחת טראמפ, למשל ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא.

עד עתה, לא העלתה החקירה שום "אקדח מעלה עשן", אם כי חוקרים מסוימים משוכנעים שיימצאו הוכחות שמראות שהמגעים בין אנשי מטה טראמפ לרוסים היו יותר משיחות אקראיות, אומר ה"ג'רנל". מטרת החקירה הפיננסית היא להבין את אופי הקשרים הפיננסיים הפוטנציאליים של טראמפ עם אינטרסים זרים, לרבות רוסיה, ולקבוע באיזו מידה, אם בכלל, יש לטראמפ או מקורביו השקעות שקשורות לממשלת רוסיה.

רוצים מלחמה? תקבלו מלחמה

אם ממשל טראמפ ציפה שפיטורי קומי יטילו מורא על FBI ויביאו לריסון החקירה נגד קשרי הנשיא ושות' עם הרוסים, צפויה לו אכזבה מרה. מראיונות שקיים "וושינגטון פוסט" עם סוכני הבולשת עולה, שהם יוסיפו לדבוק בקיום החקירה ויביאו אותה למיצוי אופטימלי.

אנשי FBI לא אהבו הצהרות כמו זו השמיעה אמש סגנית דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס: קומי ביצע "מעשי זוועה" במהלך החקירה של פרשת הדוא"לים של הילארי קלינטון, אשתקד; הוא פגע במורל הבולשת וערער את ביטחון הציבור בה.

למעשה, אומר ה"פוסט", ב-FBI ובמשרד המשפטים הותירו פיטורי קומי תחושה של כעס עמוק, ואצל אנשים מסוימים גם פחד. תומאס אוקונור, ראש האיגוד של סוכני FBI, אמר שפיטורי קומי היו "מהלומה בבטן". לדבריו, "איננו סבורים שקומי עשה משהו שהיה צריך להוביל לפיטוריו".

עובדים רבים הביעו זעם על הפיטורים. לטענתם, נסיבות הפיטורים גרמו נזק רב יותר לבולשת מאשר כל מהלך כלשהו שעשה קומי בשלוש שנות כהונתו. אחד מאנשי מחלקת הריגול הנגדי של FBI אמר שהוא ועמיתיו נחושים עתה יותר מאשר אי פעם לקדם את החקירה. סוכן אחר אמר, שהפיטורים והתבטאויות הממשל אחריהם לא ישכחו במהרה. "טראמפ בעצם הכריז מלחמה על רבים ב-FBI." אמר הסוכן. "אני חושב שיהיה מאמץ לגמול לטראמפ באותה מטבע".