מ"מ ראש ה-FBI: חקירת הקשר הרוסי – "משמעותית מאוד"

אנדרו מקייב, ששימש כסגנו של קומי המודח סתר, בשימוע בסנט, את טענת טראמפ שקומי איבד את אמון עובדי הבולשת: "לרוב המכריע של עובדי הבולשת יש יחס חיובי ועמוק לקומי"

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

מ"מ ראש ה-FBI, אנדרו מקייב, ששימש כסגן ראש הבולשת עד לפיטוריו של ג'יימס קומי, אמר הערב (ה'), בשימוע בוועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי כי החקירה שמנהל ה-FBI בהתערבות רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב היא "משמעותית מאוד".

דבריו מנוגדים להתבטאויות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ושל דוברי הממשל שניסו להמעיט בחשיבות החקירה. אתמול אמרה סגנית דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, כי חקירת הקשר הרוסי היא "אחד מהדברים הקטנים ביותר שמנוחים על הצלחת של ה-FBI". טראמפ עצמו הכריז באחרונה, שהחקירה היא "משחק שממומן בכספי הציבור".

התבטאות נוספת של מקייב שכנראה לא תשביע את רצונו של טראמפ: "הראש (לשעבר) של ה-FBI נהנה מתמיכה רחבה בתוך הבולשת וזו נמשכת עד עצם היום הזה". בהזדמנות אחרת הוא אמר: "לרוב המכריע של עובדי ה-FBI יש יחס חיובי ועמוק לקומי". ובתגובה עקיפה לטענת טראמפ, שקומי פוטר מפני שהוא "לא עשה עבודה טובה", הכריז מקייב: "עבודתי עם קומי הייתה הכבוד הגדול ביותר, הפריוויליגיה הגדולה ביותר, בחיי המקצועיים".

האקבי סנדרס אמרה אתמול, במנותה את הסיבות פיטורי קומי: "הכי חשוב - העובדים מן השורה ב-FBI איבדו את האמון בראש הבולשת".

מקייב אמר, כי עד עתה לא נעשה שום ניסיון להשפיע או לשבש את כיוון החקירה והבטיח לסנטורים שידווח להם על כל ניסיון לפגוע בעצמאות החוקרים. הוא הבטיח, כי לא ימסור דיווחים על החקירה לטראמפ או לכל גורם אחר בבית הלבן. טראמפ טען היום, פעם נוספת, כי קומי הבטיח לו 3 פעמים שהוא, טראמפ, אינו משמש מטרה לחקירה. אחת הפעמים הייתה שיחת טלפון שיזם טראמפ עצמו. שיחה כזו עלולה להתפרש כמאמץ להשפיע על החקירה.

"דעתי ואמונתי הן, שה-FBI יוסיף לנהל את החקירה באופן נמרץ עד להשלמתה", הכריז מקייב. בתשובה לשאלה של סנטור הוא הוסיף: "במלים פשוטות, אדוני, אי אפשר לעצור את הגברים והנשים שעובדים בבולשת מעשיית הדבר הנכון, להגן על העם האמריקאי ולשמור על החוקה".

ובהתפתחות מפתיעה, הופיע הערב בסנאט סגן שר-המשפטים, רוד רוזנסטיין, לשיחה פרטית עם ראש ועדת המודיעין. רוזנסטיין, שנכנס לתפקידו רק לפני שבועיים, איים להתפטר אמש לאחר שטראמפ השעין עליו את החלטתו לפטר את קומי.