מסתמן: מחירי הטלפוניה בבזק לא יפוקחו לאחר יישום הרפורמה

לאחר שבזק תקצה את הטלפוניה שלה למתחרותיה במחירים מפוקחים, הנטייה במשרדי התקשורת והאוצר היא שלא להטיל פיקוח של מחירי מקסימום על הטלפוניה הקמעונאית של בזק

האם משרד התקשורת יכפה מחיר מקסימום על הטלפוניה של בזק? זו אחת השאלות שמשרד התקשורת יידרש להחליט בשבועות הקרובים.

מדובר על מחירי הטלפוניה הקמעונאית של בזק, והשאלה היא האם במקביל לפתיחת רשת הטלפוניה של בזק לשימוש מתחרים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, תוטל על בזק מגבלת מחירים קמעונאיים, כך שלא תוכל למכור את הטלפוניה שלה מעבר למחיר מסוים.

השאלה היא בעלת משמעות גדולה, כי בבזק יש עדיין לקוחות לא מעטים שמשלמים מחירים של 100 שקל ויותר לחודש עבור טלפוניה. אם קובעים מחיר מקסימום, המשמעות היא הרת-גורל לבזק, שתיאלץ להפחית את מחיריה. מגבלת המחיר אמורה לבוא במקביל להסרת הפיקוח על מחירי בזק, ולכן נראה למשרדי הממשלה הגיוני שלא תוטל מגבלה כזו על בזק, היות והתחרות בטלפוניה מיושמת במלואה.

קיימת סוגיה נוספת שנוגעת לשאלת הפיקוח ביום שאחרי שהטלפוניה של בזק מוצעת למתחרותיה במסגרת השוק הסיטונאי, והיא האם בכלל צריך לפקח על מחירי הטלפוניה כאשר לא מפקחים על מחירי האינטרנט?

בעניין זה נראה כי הנטייה כרגע במשרדי הממשלה היא לא להטיל פיקוח מחירי מקסימום על בזק, ולהעדיף מודלים רכים יותר לפיהם בזק תידרש להציג חבילת מדף אטרקטיבית שתהווה סמן ימני לכלל השוק. 

בימים הקרובים אמור משרד התקשורת לפרסם שימוע בעניין מחירי השימוש בטלפוניה של בזק. השימוע יתנהל במקביל לפתיחה של הטלפוניה של בזק, ואם יתברר כי מחירי השימוש נדרשים לתיקון, הם יעודכנו רטרואקטיבית.

סביב מחירים אלה יהיה מאבק חריף, שכן בזק תדרוש להעלות את מחיר השימוש, ואילו מתחרותיה יידרשו להוריד את מחירי השימוש. במקביל, שאלת מחירי הטלפוניה הקמעונאית תעלה לדיון, שכן מצופה ממשרד התקשורת שלאחר שרפורמת השוק הסיטונאי תעבוד ותיושם באופן מלא, יוסר הפיקוח על מחירי הטלפוניה של בזק, ובמקביל ישחררו אותה מחובת ההפרדה המבנית החלה עליה.

ניתן רק לשער כי בסוגיית הטלפוניה המגמה של משרדי התקשורת והאוצר היא לא להערים קשיים בעניין מחירי המקסימום, ומבחינתם ברגע שבזק פתחה את הטלפוניה שלה לתחרות, והמתחרים בשוק יכולים להשתמש בה - הרי שאין סיבה להמשיך בפיקוח יתר על המוצר.

אחת הטענות המרכזיות שליוו את שאלת הטלפוניה הייתה האם בכלל צריך להכניס אותה לתחרות, כי למתחרים יש מוצרים תחליפיים דוגמת טלפוניה אינטרנטית (VOB), ולכבלים יש מוצר טלפוניה עצמאי משלהם. בסופו של דבר הטלפוניה הסיטונאית הוכנסה לרפורמה לאחר עיכובים רבים, ולכן נראה כי המדינה תסתפק בכך, ולא תחפש סיבות מיותרות להטיל פיקוח על מחיר היכן שהדבר לא נדרש.