משהב"ט מציג: רכש ב-1.5 מיליארד ד' בלי מכרז ובלי שקיפות

למרות שאלביט הציעה "תותח על הנייר", משרד הביטחון בחר בה לספק מאות תותחים מתנייעים לצה"ל ■ גורמים בחברות שדרשו מכרז: "הרדימו אותנו" ■ תחקיר "גלובס"

תותחים של אלביט מערכות / צילום באדיבות: אלביט מערכות
תותחים של אלביט מערכות / צילום באדיבות: אלביט מערכות

הודעה רשמית של משרד הביטחון בתחילת חודש אפריל, בישרה בלקוניות בלתי אופיינית על החלטה שחברות ביטחוניות רבות בארץ ובעולם ציפו לה בדריכות: מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, אימץ המלצה של ועדה מיוחדת של המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת), לצייד את צה"ל במהלך השנים הקרובות במאות תותחים מתנייעים בקוטר של 155 מ"מ מתוצרת אלביט מערכות.

ערים לתסיסה שתעורר ההחלטה השנויה במחלוקת בקרב כמה שחקניות מרכזיות בתעשיות הביטחוניות, מיהרו גורמים במשרד הביטחון להבהיר כי "הוועדה לבחירת מפתחים במפא"ת קיבלה חוות דעת מקצועיות רבות מכל הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון". הם הוסיפו כי "המלצת הוועדה ואישורה על ידי המנכ"ל אדם נעשו על פי כל דין".

ההבהרה הזאת באה על רקע שורה של טענות שקדמו לפרסום ההחלטה אודות תקינות ההליך שקיים משרד הביטחון בלי שקיפות; בלי שפרסם מכרז סדור שיזמין עוד חברות להציע תותחים שעונים לצרכים המבצעיים שהגדיר צה"ל; ובלי לאפשר למערכת הביטחון עסקה טובה יותר שתיעשה על בסיס תחרות. על פי הערכות, המשמעות הכספית של ההחלטה היא לפחות 1.5 מיליארד דולר שאלביט מערכות תקבל במהלך שנות הפרויקט.

אלביט מערכות  היא חברה ביטחונית ציבורית בשליטת איש העסקים מיקי פדרמן, והנשיא והמנכ"ל שלה הוא בצלאל (בוצי) מכליס. השווי שלה מוערך בכ-5 מיליארד דולר, ובימים אלה היא מציינת 50 שנה להקמתה. את הרבעון האחרון של 2016 היא חתמה עם רווח של 77 מיליון שקל. צבר ההזמנות שלה באותה תקופה הסתכם ב-6.9 מיליארד דולר.

מעטה של סודיות, שבחסותו הוכרעה סוגיית הבחירה, מעמיד למשרד הביטחון את העילה לא להסביר דבר על השיקולים שהנחו אותו בנושא: מדוע העדיף דווקא את התותח שהציעה אלביט מערכות, שחלקים ממנו עדיין נמצאים בשלבי פיתוח? האם בדק לעומק את האפשרות להצטייד בתותחים שכבר קיימים בשוק והוצעו לישראל בידי חברות אחרות מגרמניה ומדרום קוריאה? מדוע לא קיים הליך תחרותי, כמו מכרז, שייתכן שהיה בכוחו להוזיל משמעותית עלויות במסגרת עסקת הענק?

יש עוד שאלות רבות נוספות, אך משרד הביטחון או גורמים מטעמו מסרבים בתוקף לענות עליהן או למסור הסברים בטענה שמדובר בסוגיה רגישה ומסווגת.

קצת רקע: זה למעלה מארבעה עשורים שפעילות חיל התותחנים של צה"ל מבוססת על התותחים האמריקאים מסוג M-109. הם התותחים שכוונו במהלך מערכות ישראל אל מטרות שמעבר לגבולות, שימשו לתקיפה, ליצירת אזורי חיץ ולהרעשות ארטילריות. כבר שנים שהצבא משווע לתותחים חדשים. "משק התותחים שלנו מתפרק, הגענו למצב שאנחנו עושים 'קניבליזציה' לתותחים קיימים: לוקחים חלפים מתותח אחד כדי לאפשר לתותח אחר לפעול. חייבים לשדרג את המערך הזה - ומהר", אומר גורם ביטחוני שמעורה היטב במצבו העגום של מערך התותחים של צה"ל.

במהלך העשור האחרון, החלטות על הצטיידות בתותחים חדשים נדחו שוב ושוב - בעיקר בגלל כסף. באותן השנים, צה"ל ומערכת הביטחון השקיעו מיליארדים על הצטיידות: רכשו רקטות, טילים ופצצות חודרות בונקרים, מטוסי קרב חמקניים, נגמ"שים חדשים, חבילות מיגון יקרות לטנקים, מטוסי אימון ותובלה, ספינות שטח וצוללות, מערכות סייבר ואמצעי מודיעין, הקימו גדרות אולטרה חכמות בגבולות המדינה, השקיעו בפתרונות מסווגים לאיום המנהרות מעזה - ולתותחנים לא נשאר. בשנה האחרונה, מערכת הביטחון הפסיקה סוף-סוף להתלבט, לחשוב ולדבר - והעלתה הילוך בדרך לעסקת ענק להצטיידות בתותחים חדשים.

אלביט מערכות רואה את עצמה שחקנית טבעית במגרש של התותחים: רכישת סולתם על ידה ב-2010 הפכה אותה לבעלת מומחיות ייחודית בישראל בתחום זה, ותותחים מתוצרתה נמכרו לשורה של מדינות בעולם. המתחרה הגדולה שלה בישראל היא התעשייה האווירית, שזיהתה את ההזדמנות לעסקת ענק ולא ישבה בצד בחיבוק ידיים. היא חברה לקונצרן הגרמני KMW ולתעש מערכות, כדי להציע לצה"ל ולמשרד הביטחון תותח גרמני עם קנה אמריקאי מתוצרת ריימנטל. מדובר בתותח שמשמש צבאות רבים באירופה ובאזורים נוספים ברחבי העולם.

גם החברה הדרום-קוריאנית "הנואה טקווין" משוכנעת שיש לה מה להציע לישראל בכל הקשור לתותחים מתנייעים. באמצעות הנציגות שלה בישראל היא ביקשה להציע לצה"ל ולמשרד הביטחון תותח חצי-אוטומטי מתוצרתה, אם וכאשר מערכת הביטחון תפרסם מכרז. הקונצרן הגרמני, ביחד עם התעשייה האווירית ותעש מערכות, והחברה הדרום-קוריאנית משוכנעות כי התותחים שביקשו להציע לצה"ל עונים אחד לאחד על הדרישות המבצעיות שאפיין הדרג המקצועי: תותחים מתנייעים עם קצב אש של 6 פגזים לדקה לטווח של כ-40 קילומטר. לפי גורמים שמקורבים לאותן החברות, מדובר בתותחים בעלי יכולות מוכחות - מה שיאפשר לצה"ל קליטה מהירה יחסית ש להן, כאשר הראשונות שבהן יימסרו לו בתוך כשנה-שנה וחצי.

בחברות שהתעניינו במכירת תותחים לצה"ל חידדו את הקשב שלהן לתוכנית ההצטיידות המתגבשת במערכת הביטחון כבר במהלך 2014. גורמים שמקורבים לאותן חברות טענו כי שאלו שוב ושוב בעלי תפקידים בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל אודות תוכניותיהם בנושא, חקרו את לוחות הזמנים לפרסום של מכרז לרכש של תותחים חדשים, אך מהתשובות שקיבלו עלה הרושם שיש להם זמן, שהנושא לא נמצא על סדר היום. "רק בדיעבד הבנו שכנראה 'הרדימו' אותנו. בזמן ש'ישנו', משרד הביטחון התקדם בערוץ סודי עם ההצעה של אלביט מערכות", טען אחד הגורמים.

במהלך החודשים האחרונים ניכרו באותן חברות עצבנות וחוסר נוחות, לאחר שהרגישו שבקריה עומדים לקבל החלטות בחשאי. שם הזהירו כבר לפני חודשים שהוועדה של מפא"ת מתכוונת להמליץ למנכ"ל משרד הביטחון על התקשרות עם אלביט מערכות כ"ספק יחיד" של התותח. זאת, בלי מכרז, בלי תחרות, ולטענת חלק מהגורמים - גם בלי עליונות מיוחדת להצעת אלביט מערכות על אלה שהיו מונחות על השולחן במקרה שהיה מתקיים הליך תחרותי הוגן.

תרומה לפריפריה?

בזמן שמערכת הביטחון קידמה את ההחלטה לבחירת ההצעה של אלביט מערכות, בחברות שנותרו מחוץ למשחק נוצר הרושם שהוועדה של מפא"ת יצאה מגדרה כדי למצוא סיבות להימנע מפרסום מכרז, אחת מהן היא ההתעקשות על כך שייצורו ייעשה בארץ על טהרת התעשייה המקומית. "מה קרה שפתאום אחרי 70 שנה, למדינת ישראל חשוב שתותחים מתנייעים יהיו מתוצרת כחול-לבן?", תוהה גורם מאחת החברות.

משרד הביטחון לא מוסר הסברים אודות השיקולים שהנחו אותו בבואו לבחור דווקא באלביט מערכות. עם זאת, גורמים מטעמו ציינו דווקא את התרומה החברתית-כלכלית של החלטה כזאת לפריפריה עם פתיחתו הצפויה של קו ייצור לתותחים החדשים במפעל סולתם ביקנעם שבו יועסקו כ-1,000 עובדים. אגב, התעשייה האווירית דיברה מצידה על הקמת קו דומה במפעל שלה "רמתא" שבבאר שבע, שיעסיק כמות עובדים דומה במקרה שהצעתה תיבחר, וזאת תוך העברת ידע רלוונטי מגרמניה. קו להרכבת תותחים ברמתא יאפשר ודאות תעסוקתית למאות עובדים במקום ולמשך שנים ארוכות.

לטענת גורמים שמעורבים בנושא, הדיבורים על תותח מתוצרת כחול-לבן "לא מחזיקים מים", כהגדרתם, "זה בלוף: לא כחול-לבן ולא עובדים בפריפריה. לישראל אין כסף כדי לממן מתקציבה את ההצטיידות בתותחים האלה, והיא ממילא תוציא את הייצור שלהם לארה"ב כדי לאפשר את רכישתו באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. היא לא תוכל לממן הצטיידות בתותח שיוצר בארץ באמצעות אותם כספים, בייחוד אחרי שהסכם הסיוע הביטחוני החדש שנחתם בשלהי כהונתו של נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה (בספטמבר 2016), מבטל את היכולת שעמדה לישראל במסגרת ההסכם הקודם להמיר רבע מסכום הסיוע מדולרים לשקלים. בסופו של דבר, גם אלביט מערכות תוציא את ייצור התותח לארה"ב".

לפי ההחלטה כאמור, התותח העתידי של צה"ל יהיה מדגם ATMOS של אלביט מערכות. מערכת הביטחון לא נוקבת בסכומי הכסף שהיא מקצה לתוכנית זו, כמו גם בלוחות הזמנים שקבעה לפיתוח התותח והצטיידות בו באגדים הארטילריים של צה"ל. לפני מספר חודשים טענו גורמים ביטחוניים כי אלביט מערכות פועלת במרץ כדי לקדם פיתוח של חלק ממערכות התותח. לדבריהם, בחודש מאי יעשו במערכות אלה ניסויי ירי. גורם שמעורב בנושא, סיפר כי החברה כבר עשתה ניסוי כזה לפני שבועות אחדים, כאשר ניסוי ירי נוסף יערך בקרוב.

עם זאת, בדיקת "גלובס" מגלה כי התותח של אלביט מערכות שנבחר עוד יידרש לעבור התאמות לצרכים שהגדיר צה"ל - ולמעשה, החברה תפתח תותח שונה מזה שהיא כבר מכרה בעבר לצבאות אחרים ברחבי העולם. זאת, בעוד שהתותחים של KMW ושל הנואה טקווין כבר מבצעיים ויורים. נציין, כי גורם שמקורב לאלביט דחה בתוקף את הטענות של גורמים מתחרים כי מדובר ב"תותח על הנייר".

זכויות קניין שיעמדו לישראל

למרות שמקבלי ההחלטות במשרד הביטחון כאמור סוכרים את פיהם ביחס לשיקולים שהובילו לאופן הכרעתם בנושא זה, מסמך שעליו חתום בעל תפקיד בכיר במפא"ת מסביר, לפחות במקצת, חלק מהשיקולים: זכויות קניין שיעמדו לישראל בהפעלת מערך התותחים העתידי שלה בכל מתאר לחימה, לרבות החופש שיעמוד לצה"ל לירות באמצעותו ובלי הגבלה סוגים שונים של פגזים. חשש נוסף שמקבל ביטוי באותו מסמך הוא מפני אמברגו נשק עתידי על ישראל שאולי יבוא בעקבות הסתבכות מדינית או "אווירה מדינית" אנטי-ישראלית.

"במקרה של אמברגו על ישראל, התותחים הם הבעיה הכי פחות גדולה", העיר בשיחה עם "גלובס" גורם ביטחוני שמכיר את מערכת הביטחון ואת החברות הביטחוניות מלפני ומלפנים. "במקרה הזה משרד הביטחון היה צריך לפרסם מכרז, חד וחלק".

כאן המקום לציין כי רוב מערכות הנשק שעוצמתו של צה"ל תלויה בהן - מיובאות: צוללות הדולפין המשמשות את חיל הים מיוצרות בגרמניה; כל מערך מטוסי הקרב ומערך מסוקי התקיפה וההובלה המשמשים את חיל האוויר נרכשים מארה"ב; הטנקים של כוחות השריון מיוצרים בישראל, אך מערכות התמסורת שלהם מיובאת מחברת רנק שבגרמניה. "למה תותח צריך לייצר בישראל ומטוס תקיפה לא?", תוהה גורם בכיר.

בהמשך התוודעו הגורמים שניסו להשפיע על החלטת משרד הביטחון לפרסם מכרז סדור, לחשש נוסף שעלה בקריה: הרשויות בגרמניה יסרבו לאשר את יצוא התותחים לישראל, או שלחילופין - קבלת אישור כזה תהיה כרוכה בהליך שיימשך שנים ארוכות שכרגע אין לצה"ל בשל מצבו העגום של משק התותחים שלו. במפא"ת לא מאמינים שתע"א ושותפתה הגרמנית KMW היו מסוגלות להשיג מהרשויות בגרמניה היתרי יצוא לתותח שהציעו בלי שיחולו עליהן מגבלות שימוש שיבטיחו את חופש הפעילות שאליו שואף צה"ל.

גורם שמקורב לשתי החברות מתרעם נוכח הטענה ומבהיר כי מערכת הביטחון מודעת לכך שהרשויות בגרמניה, או בכל מקום אחר, לא ייתנו היתרי יצוא למוצר מבלי שפורסם לגביו מכרז רלוונטי. "הדרישה להציג כתנאי לעריכת מכרז את האפשרות לקבלת רישיון יצוא, שאותו ניתן יהיה לקבל רק בעקבות עריכת מכרז, משוללת היגיון ואינה יכולה להוות עילה לפטור ממכרז או מהליך תחרותי", טען הגורם.

גורמים אחרים שבקיאים בהליך העלו במהלך השבועות האחרונים תהיות גם על הפורום שבמסגרתו התקבלו ההחלטות בנושא - ועדת מפתחים פנימית של מפא"ת, ולא גוף כלכלי בעל מומחיות וסמכויות בתחום הרכש, כמו מינהל הרכש של משרד הביטחון שתפקידו לבחון את החלופות המוצעות, את המחיר של כל חלופה, את הלו"ז לאספקת המוצר ועוד. "הבסיס להחלטה לתת את הפרויקט לאלביט מערכות הוא מצגים חסרים ובלתי מדויקים", נטען.

התותח החצי-אוטומטי של הנואה טקווין מקוריאה הדרומית נקרא K-9, והוא נמצא בישראל מזה כ-7 חודשים. לעובדה הזאת אין קשר לסאגה שהתחוללה לקראת הכרעה על בחירת התותח העתידי של צה"ל. תעש מערכות מוכרת פגזים לצבא היבשה של דרום-קוריאה, והיא נדרשת להתאים אותם למערכות הירי המשמשות את הכוחות הקוריאניים ועושה זאת בשדה הניסויים שדמה שבדרום.

"התותח הזה עונה לכל הצרכים שהגדיר צה"ל: יורה 6 פגזים בדקה, לטווח של 40 קילומטר. הוא אמנם חצי-אוטומטי, אבל הנואה טקווין הודיעה למשרד הביטחון שתהיה מוכנה לייצר עבורו גרסה אוטומטית מלאה", אמר בשיחה ל"גלובס" גורם המקורב לחברה הקוריאנית.

הקוריאנים, כמו הגרמנים, כמו תעש וכמו התע"א, רצו מאוד את עסקת התותחים עם צה"ל. אחרי הכול, עסקה כזאת נחשבת נדירה, שכן צבאות בעולם מצטיידים במערכות כאלה רק מדי כמה עשורים ומי שלא ממהר אל הרציף מאחר את הרכבת. במכירה של תותחים כאלה לצה"ל יש רכיב נוסף, חשוב לא פחות, של יוקרה פותחת דלתות בבואן של חברות למכור את אותה מערכת לצבאות נוספים בעולם. מבחינתם, אם צבא עסוק ומאותגר כמו צה"ל בוחן מערכת נשק ומוצא אותה טובה לצרכיו - יש בכך תו איכות שערכו לא יסולא בפז.

לא בכדי חברה קוריאנית אחרת, KAI שהיא התעשייה האווירית של דרום-קוריאה, יצאה לפני שנים אחדות מגדרה כדי למכור לישראל מטוסי אימון שישמשו להכשרת חניכי קורס הטייס של חיל האוויר. בתום הליך תחרותי סוער שהתקיים אז, משרד הביטחון בחר דווקא במטוסים שהציעה חברת איירמקי האיטלקית, והדרום-קוריאנים נעלבו עד עמקי נשמתם.

"דווקא כאן הייתה הזדמנות לשקם את מצב הרוח בציר תל-אביב-סיאול", אומר הגורם שמקורב להנואה טקווין, "החברה הייתה מוכנה להתחייב על פתיחת קו ייצור לתותחים האלה בישראל, או בכל מקום בעולם שישראל תרצה, לרבות העברת ידע. היא הזמינה את נציגי משרד הביטחון להתרשם מהיכולות שלהם במסגרת תצוגת תכלית בקוריאה. הם לא באו. הצענו להם לבוא לשדמה, זה כאן בישראל. גם לשם לא באו".

טענה זהה נשמעה גם מצד גורם שמקורב לקבוצת החברות שהובילה תע"א ביחד עם KMW. לטענתו, החברה הגרמנית ביקשה לייצא את התותח שהיא מציעה לצה"ל למען הצגת יכולות בישראל, ולהעמיד אותו בפני כל תרחיש מבצעי. משרד הביטחון דחה את ההצעה בנימוס בנימוק שיכולותיו של התותח ידועות לו. בכירים ב-KMW אף ביקשו להגיע לישראל ולהופיע בפני חברי ועדת המפתחים של מפא"ת, אולם גם בקשה זו נדחתה.

משרד הביטחון:"כל החלופות נבחנו, פעלנו על פי כל דין"

"גלובס" העביר שורה ארוכה של שאלות למשרד הביטחון הנוגעות לתהליך קבלת ההחלטות בעניין תוכנית ההצטיידות בתותח המתנייע העתידי של צה"ל. משרד הביטחון בחר לא להשיב עליהן, בטענה שמדובר בסוגיה סודית, ומסר תגובה כללית: "במהלך חצי השנה האחרונה בחנה הוועדה לבחירת מפתחים במפא"ת את כל החלופות האפשריות למימוש פרויקט פיתוח והצטיידות בתותח העתידי של צה"ל. לאחר שקיבלה חוות דעת מקצועיות רבות מכל גורמי מערכת הביטחון הרלוונטיים וניתחה אותן, הגישה הוועדה מסמך מסווג ועב כרס שבו היא ממליצה לממש את הפרויקט במפעל התותחים של חברת אלביט מערכות (לשעבר 'סולתם'), שהוא היחיד בישראל בעל היכולות לספק את המערכות על פי הדרישות המבצעיות של צה"ל. המלצות הוועדה ואישורן נעשו על פי כל דין".

מאלביט נמסר בתגובה כי "אלביט מערכות יבשה וסולתם היא יצרנית התותחים היחידה בישראל ואחת הבודדות בעולם שמפתחת ומייצרת תותחים ארטילריים מזה עשרות שנים. התותח שהוצע לצה"ל מבוסס על ידע עמוק וניסיון שנצבר לאורך עשרות שנים של פיתוח, ייצור ואספקה של תותחים לצה"ל וללקוחות בעולם.

"התותח כולל מרכיבים ומעורבות בשלים ומוכחים מבצעית המסופקים באופן סדרתי על ידי אלביט ללקוחות רבים בעולם. לאבני יסוד אלה יתווספו יכולות טכנולוגיות מתקדמות שיהפכו אותו לתותח מהמתקדמים בעולם. התותח החדש יהיה פרי פיתוח ישראלי מלא, כחול-לבן, ובייצורו יעסקו כ-500 עובדים במעגל הראשון ועוד כ-1,000 עובדים במעגל השני בפריפריה".

ההצעה של אלביט מערכות, ההצעה של התעשייה האווירית ו-KMW
 ההצעה של אלביט מערכות, ההצעה של התעשייה האווירית ו-KMW