הטרנד הבא במכוני הכושר - שימוש במשקפי מציאות רבודה

רוצים לשמור על כושר אבל משתעממים מהפעילות המונוטונית? פיתוח של הסטארט-אפ הגרמני איקרוס יאפשר לכם "לעוף" או "לצלול בים" במהלך האימון

מכונת התרגול של אקרוס / צילום: בלומברג
מכונת התרגול של אקרוס / צילום: בלומברג

יוהאנס שול מהמר שהמציאות הווירטואלית תבטיח שאנשים ימשיכו להתלהב מתרגיליהתעמלות. חברת הסטארט-אפ של שול, איקרוס (Icaros), הפועלת ממינכן, פיתחה מכונת תרגול מבוססת מציאות מדומה שמספקת אימון גופני בסיסי באמצעות יצירת תחושה אצל המשתמשים שהם עפים או מבצעים צלילת עומק באוקיאנוס. כ-200 מכוני כושר ומרכזי בידור מלונדון ועד טוקיו התקינו את המכונות, שמחיר כל אחת מהן עומד על 10,000 דולר. גרסה ביתית זולה יותר שמחירה יעמוד על כ-2,000 דולר נמצאת בשלב הפיתוח, וייתכן שתיחשף בתחילת השנה הבאה.

"אין שום דבר בר-השוואה שאתה יכול לעשות בחדר כושר", אומר שול, שייסד ב-2015 את איקרוס יחד עם עמיתו בתחום העיצוב, מיכאל שמידט.

תעשיית הכושר הגופני מנסה זה עשרות שנים לצמצם את השעמום הכרוך בתרגול - החל ממכשירי טלוויזיה שמשובצים בהליכוני כושר וכלה ביישומים שממריצים במשתמשים להיצמד ללוח הזמנים - אך הטכנולוגיה עדיין לא מצאה תרופה למונוטוניות של תרגול גופני. שול הוא חבר בקהילה שמאמינה שהפתרון טמון בשילוב כוח המשיכה של משחקי וידאו עם העוצמה של המציאות המדומה.

VirZOOM, הפועלת ממסצ'וסטס, הופכת אופני כושר לבקרי שליטה במציאות מדומה שמאפשרים למתאמנים לנהוג במכוניות פורמולה 1. חברת סטארט-אפ שפועלת מהלסינקי ומפתחת מציאות רבודה, משבצת תמונות דיגיטליות בקירות לביצוע טיפוס סלעים, ומאפשרת למטפסים לשחק משחקים או להיאבק זה בזה במהלך הטיפוס. פתרונות צנועים יותר כוללים תוכניות כושר ביתיות שבנויות סביב ירי בחץ וקשת, ירי בכלי נשק ומשחקי אגרוף, שלדברי החובבים הנלהבים מסיעים לאנשים לחזק את פלג גופם העליון ולרדת במשקל.

התקדים של פוקימון גו

חסידי השיטה מציינים את פוקימון גו כדוגמה לטכנולוגיה שמעודדת פעילות גופנית. פחות משבוע לאחר שחרור היישום ביולי שעבר, כבר פיזזו המשתמשים בשכונות ובפארקים וארגנו טיולים ארוכים כדי לצוד פוקימונים בערים שונות ברחבי העולם. המשחק המריץ את המשתמשים הנלהבים ביותר לבצע הליכות ארוכות יותר ב-25% מהרמה הרגילה שלהם, לדברי חוקרים באוניברסיטת סטנפורד ובחברת מיקרוסופט.

מומחי כושר גופני מטילים ספק ביכולתם של גאדג'טים לגרום לאנשים לעסוק בפעילות גופנית רבה יותר, או להתמיד בפעילות גופנית כזו. חדשנויות כמו אוזניות עמידות למים ונעלי ריצה שמשנות אוטומטית את מידת הידוקן לכפות הרגליים, לא הצליחו לשפר את המוטיבציה של הקהל הרחב. "חלק ניכר מטכנולוגיה זו מאומץ בידי אנשים שכבר מתרגלים דרך קבע, ואינו מאומץ באותה המידה בידי אנשים שאינם מתרגלים", אומר רמקו פולמן, ראש חקר הפעילות הגופנית והתזונה באוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה בבריזביין.

פוקימון גו ראוי לשבחים על שגרם למספר רב של אנשים לצאת מהבית ולשוטט בחוץ, אך הפיכת תרגילי הכושר לסוג של גיימינג לא יוליך בהכרח שולל את המוח ויגרום לו לעשות משהו שהגוף מתנגד לו, לדברי פולמן. במקום להעמיס גימיקים, צריך למצוא דרך ליהנות מהתרגול עצמו - מתחת לכיפת השמיים, למשל - מכיוון שהנאה זו משחקת תפקיד מפתח בהתמדה בתרגול לפרק זמן משמעותי.

"הבעיה עם מוטיבציה חיצונית היא שאתה עושה את זה עד שהתגמול נגמר", אומר פולמן. "ברגע שאתה אוסף את כל הפוקימונים שלך, מה הטעם לעשות משהו נוסף?".

שול מאיקרוס אינו חולק על קביעה זו, ומציין כי כמה פעילויות אינן משתלבים היטב בעולם הווירטואלי וצריך לבצע אותן בחוץ. עם זאת, הוא בדעה כי תרגול כושר גופני מבוסס מציאות מדומה יכול לגרום לאנשים לבצע פעילויות שאותן לא היו מבצעים אחרת.

"אני אוהב אופני כביש וגלשני שלג, אבל אני אוהב להשתמש בהם בחוץ", אמר שול, "במציאות מדומה אני אוהב לעשות דברים שחלמתי עליהם אבל אני לא יכול לעשות במציאות".

איקרוס מקדמת תוכנית תרגול בסיסית שמשפרת את שיווי המשקל והיציבות. המשתמשים מכניסים את הברכיים, המרפקים ואמות היד שלהם לגביעים מרופדי גומאוויר, חובשים קסדת מציאות מדומה ולופתים ידית בכל אחת מכפות ידיהם. הם משתמשים בעיקר בשרירי הבטן, הגב והרגליים כדי להזיז את המכשיר לצורך ניווט כשהם עפים או צוללים.

בנוסף לגרסה הביתית, מפתחת איקרוס גם מכונת דור שני עבור מכוני כושר מקצועיים. שול אומר כי מכונה זו תאפשר ביצוע תרגילי קרדיו ובניית שרירים אינטנסיבית יותר.

"המכונה הקיימת מתמקדת יותר בשיווי משקל וקואורדינציה, בגישה שדומה יותר ליוגה", אמר שול, "האבטיפוס הבא יספק חיזוק הרבה יותר פעיל של הגוף כולו".

כמה ממכוני הכושר שקנו את המכונה של איקרוס מביעים אופטימיות לגבי המכונה, ולו רק בשל הכיסוי התקשורתי שהיא מעוררת. שוהיי מיאג'ימה, מאמן אישי במכון הכושר The Body Gym בטוקיו, שכנע את הבוס שלו לקנות מכונת איקרוס באוגוסט שעבר. לאחר גל התלהבות ראשוני, החלו מרבית המנויים במכון להשתעמם משני סוגי הפעילות שמציעה המכונה - טיסה וצלילה תת ימית - והם משתמשים במכונה רק פעם-פעמיים בחודש. הוא אומר שהוא מצפה לעדכוני תוכנה חדשים, אך הוא עדיין שמח שמכון הכושר רכש את המכונה.

"בואו נהיה מציאותיים. תרגול גופני זה לא כיף", אומר מיאג'ימה, "אבל עצם הימצאותה של המכונה מעוררת השראה והתלהבות בקרב האנשים".