יקיר גבאי גייס עוד 426 מיליון אירו לחברת הנדל"ן אראונדטאון

ההנפקה זכתה לביקושים ערים של יותר מ-1.3 מיליארד אירו ■ בין השאר השתתפו בהנפקה קרנות הענק בלקרוק ופידליטי, קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

איש העסקים יקיר גבאי, יו"ר חברת הנדל"ן אראונדטאון, ממשיך לנצל את הגאות בשוקי המניות ובשוק הנדל"ן הגרמני. אראונדטאון, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בגרמניה, ומניותיה נסחרות בבורסת יורונקסט בפריז, השלימה בשבוע שעבר הנפקת מניות וגייסה 426 מיליון אירו. ההנפקה זכתה לביקושים ערים של יותר מ-1.3 מיליארד אירו. בין השאר השתתפו בהנפקה קרנות הענק בלקרוק ופידליטי, קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור. בהנפקה לקחו חלק גם מספר גופים מוסדיים מישראל.

ההנפקה בוצעה בשער של 4.58 אירו למניה, הנחה של 3.5% על מחירה של המניה באמצע השבוע שעבר. מניית אראונדטאון משקפת לחברה שווי של כמעט 4 מיליארד אירו לאחר ההנפקה. גבאי מחזיק בכ-45% מהון החברה ולפיכך עומד שווי החזקתו על כ-1.7 מיליארד אירו. את ההנפקה בחו"ל הובילו בנקאי ההשקעות גולדמן זאקס, יו.בי.אס, סיטיבנק וברנברג. בישראל נוהל המכרז בידי ברק קפיטל חיתום.

המטרה: עוד נכסים בבעיות תפעוליות

תמורת ההנפקה תשמש את אראונדטאון להמשך רכישות הנכסים בעיקר בתחום הנדל"ן המסחרי בגרמניה. בניגוד לחברות אחרות בתחום, הפועלות בעיקר באמצעות רכישת נכסים מיוצבים במחירי השוק, האסטרטגיה העסקית של אראונדטאון, הן בתחום המגורים והן בתחום המסחרי, היא רכישת נכסים הסובלים מבעיות תפעוליות שונות או שנמצאים בבעלות גורמים שאינם מסוגלים לשרת את החוב שניטל כנגד הנכסים, השבחתם ומציאת שוכרים טובים לטווח הארוך.

החברה פעילה בשני תחומים עיקריים. בתחום הנדל"ן למגורים היא פועלת באמצעות החזקתה בחברת גרנד סיטי פרופרטיז, שבבעלותה כ-82 אלף יח"ד להשכרה בכל רחבי גרמניה (מניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 2.9 מיליארד אירו) ובתחום הנדל"ן המסחרי מפעילה החברה משרדים, שטחי מסחר ויותר מ-50 בתי מלון.

אראונדטאון היא כיום החברה הציבורית הגדולה ביותר בתחום הנדל"ן המסחרי בגרמניה. תיק הנכסים בתחום זה - הכולל משרדים, ריטייל ומלונאות, עומד כיום על 5.5 מיליארד אירו (בנוסף לנדל"ן למגורים בהיקף של כ-5 מיליארד אירו) וקצב ההכנסות השנתי ממנו הינו 380 מיליון אירו.

כ-19% מתיק הנכסים המסחרי של אראונדטאון נמצאים בברלין, 12% בנורדריין-וסטפליה, 11% במינכן, 9% בפרנקפורט, 8% בהמבורג ולאחרונה החלה החברה לפעול גם בהולנד ורכשה שם נכסים בערים אמסטרדם ורוטרדם. קצב תזרים המזומנים החופשי של החברה (FFO) עומד על 230 מיליון אירו בשנה.

בשנת 2016 נהנתה החברה, בדומה לחברות נדל"ן מניב אחרות הפועלות בגרמניה, משיערוכי ענק על נכסיה ורשמה רווח נקי של 901 מיליון אירו. שווי תיק הנכסים של החברה קפץ ב-82% לרמה של 8.1 מיליארד אירו בסוף 2016, לעומת סוף 2015.

גבאי, שהחל את דרכו כחתם בשוק ההון המקומי, יודע לנצל היטב את הגיאות המתמשכת בשוקי ההון בעולם בכלל ובאירופה בפרט. ההנפקה הנוכחית מצטרפת לגיוסי חוב והון גדולים שביצעה אראונדטאון אשתקד. באפריל 2016 גייסה אראונדטאון 270 מיליון אירו בהנפקת מניות ועוד 600 מיליון אירו באג"ח, ובחודש יולי ביצעה החברה עוד גיוס של כ-500 מיליון אירו בהנפקת אג"ח.