עלייה ברווחי בנק מזרחי טפחות ל-321 מיליון שקל

הרווח ברבעון המקביל: 288 מיליון שקל ■ יחלק לבעלי המניות דיבידנד בהיקף 96.3 מיליון שקל ■ המנכ"ל: "המשך ההתרחבות בפעילות הבנק, תוך צמיחה בכל הפרמטרים"

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

מזרחי טפחות  סוגר רבעון חיובי נוסף עם עלייה ברווח ותשואה על ההון דו-ספרתית, וזאת על אף התמתנות בקצב צמיחת תיק האשראי. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, הרוויח ברבעון הראשון של השנה 321 מיליון שקל, עלייה של 11.5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח משקף תשואה על ההון של 10.4%, לעומת תשואה של 10% ברבעון המקביל.

מזרחי טפחות, שהודיע לפני מספר חודשים על הכוונה להגדיל את שיעור הדיבידנד לבעלי המניות, מיישם זאת הפעם לראשונה. שיעור הדיבידנד של הבנק גדל ל-30% מהרווח, כך שהוא יחלק לבעלי המניות שלו - ובראשם בעלי השליטה, קבוצת עופר-ורטהיים - דיבידנד של 96 מיליון שקל.לעלייה ברווח תרם גידול בהכנסות המימון השוטפות של הבנק, שצמחו בקרוב ל-14% ל-1.05 מיליארד שקל. אמנם ברבעון זה סבל הבנק מאינפלציה שלילית, אך ברבעון המקביל מדד המחירים השפיע עוד יותר לשלילה על התוצאות.

הכנסות המימון של הבנק צמחו בעקבות הגידול בתיק האשראי, וגם כתוצאה מעליית המרווחים בתחום המשכנתאות, שהוא תחום הפעילות המרכזי של הבנק. ריבית המשכנתאות רשמה עלייה תלולה בשנתיים האחרונות, על רקע הירידה בפעילות של חלק מהשחקנים הגדולים.

במקביל לעלייה בהכנסות המימון נרשם גם זינוק בהפרשות להפסדי אשראי. הבנק הפריש בסעיף זה 49 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. יחד עם זאת, מדובר עדיין בשיעור הפרשות נמוך של התיק, העומד על 0.12% בלבד.

התמתנות בצמיחה בתיק האשראי

לאחר שבשנים האחרונות הוביל מזרחי טפחות את הצמיחה בתיק האשראי במערכת הבנקאית, ברבעון האחרון נראה כי היא התמתנה לעומת העבר. תיק האשראי של הבנק צמח במהלך הרבעון הראשון ב-1% בלבד, וזאת על רקע חולשה בשוק המשכנתאות וירידה בביקושים. למעשה, היקף הביצועים בשוק המשכנתאות ירד ביותר מ-20% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 5.53 מיליארד שקל. הירידה גם נובעת ממכירת פעילות למוסדיים.

יחד עם זאת, הבנק, שכבר הודיע כי בכוונתו למקד את הצמיחה שלו באשראי במגזר העסקי בשנים הקרובות, החל לפעול בנושא. בעוד היקף תיק המשכנתאות צמח רק ב-1.1% במהלך הרבעון הראשון, הרי שבמגזר העסקים הקטנים והבינוניים הוא צמח בכ-3% בממוצע, צמיחה רבעונית נאה למדי. יחד עם זאת, במגזר העסקים הגדולים ירד התיק בכ-1.6% מתחילת השנה.

בשורת ההוצאות רשם הבנק עלייה של 5.6% ל-823 מיליון שקל. עיקר העלייה נובעת מגידול בהוצאות בבנק יהב, החברה הבת, הנובע מהשלמת פרויקט המחשוב החדש ומתשלום בונוס לעובדים בגינו. למרות הגידול בהוצאות, יחס היעילות של הבנק נותר טוב, והוא עמד ברבעון הראשון על 59%.

מזרחי טפחות לא ביצע הפרשות בגין החקירה בארה"ב בחשד לסיוע להעלמת מס ללקוחותיו. הבנק סיים להעביר את החומרים לרשויות בארה"ב. הבנק דיווח כי נפגש בתחילת החודש עם נציגי הרשויות, אולם טרם התחיל מו"מ בכל הנוגע לקנס הצפוי. 

תוצאות הרבעון של מזרחי טפחות
 תוצאות הרבעון של מזרחי טפחות