מקורות ייזום מבקשת לחלט 20 מיליון שקל ממנרב

בין מקורות ייזום ל-IVM יש הליך בוררות במסגרתו תובעת מקורות בין 700 למיליארד שקל על נזקים בהקמת מתקן ההתפלה

אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי
אברהם קוזניצקי / צילום: תמר מצפי

אשדוד התפלה, חברת הבת של מקורות ייזום, הודיעה אתמול (א') למנרב, השותפה עם Sadyt הספרדית בחברה הקבלנית IVM, כי היא מבקשת לחלט 20 מיליון שקל מתוך 60 מיליון שקל ערבויות שהפקידה מנרב בפרויקט. בהודעה לבורסה היום מסרה מנרב  כי היא תנקוט מהלכים משפטיים נגד החילוט, שנועד לאפשר תשלום לספקים ותשלומים אחרים הנדרשים למקורות התפלה.

בין מקורות ייזום ל-IVM יש הליך בוררות, במסגרתו תובעת מקורות בין 700 למיליארד שקל על נזקים בהקמת מתקן ההתפלה, שפועל בתפוקה שבין 25% ל-50%, ורחוק מהיעד של התפלת 100 מיליון מ"ק בשנה. נוסף לעלויות התיקונים צוברת מקורות קנס של 70 אגורות לכל מ"ק שלא ייצרה מתוך המכסה לה היא מחויבת. בתביעת נגד של החברה הקבלנית נגד מקורות ייזום היא דורשת קרוב ל-400 מיליון שקל על התנהלות שגרמה לכאורה לתקלות ולהפסדים.

אחד הנושאים הנדונים בבוררות הוא מחויבותה של מקורות ייזום לתפעל את מתקן ההתפלה על פי הוראותיה של IVM, כנגזר מהסכם ההקמה, הקובע כי השותפות הקבלנית (33.3% מנרב ו-66.6% Sadyt) היא מומחית ההפעלה בשנתיים הראשונות להפעלת המתקן. ככל הידוע, מקורות מנסה להשתחרר מחובה זאת מבלי שהדבר יפגע בה בבוררות, והיא לא אפשרה במשך למעלה מחודשיים ל-IVM גישה למתקן או למידע על הפעלתו.

על רקע זה ניתן לפני כחודש צו בוררים המחייב את מקורות לתת ל-IVM גישה למתקן ולנתונים, ולפעול על פי הנחיותיה. מקורות נמנעת לכאורה מקיום הצו, ועל רקע זה ביום חמישי האחרון הגישה IVM תלונה חריפה לבוררים, השופט בדימוס אבי זמיר, רו"ח דני בר-און ויצחק פוירשטיין. מקורבים לפרויקט טוענים כי מקורות אחראית לירידה בתפוקת המתקן בשבועיים האחרונים, בין השאר כדי ללחוץ על המדינה והמממנים לסייע בפתרון הבעיה. על פי גירסה זאת, בקשת החילוט של מקורות לכספי IVM היא תגובה לתלונת IVM על הפרת תנאי ההסכם, והיא "נגועה במרמה".

בשבועות האחרונים מנסה מקורות לגבש עם בנק הפועלים, המלווה העיקרי בפרויקט, מתווה לשיקום המתקן בכ-200 מיליון שקל, כדי שהחל מתחילת 2019 יספק את מלוא הכמות לה הוא נדרש ויהפוך להיות רווחי. בין הצדדים יש הבנה עקרונית על שימוש ב-85 מיליון שקל דמי עיכבון של הקבלן המבצע לשם התיקונים, וכן על ניסיון לחלט את הסכום החסר להשלמת התיקונים מתוך ערבות כוללת של קרוב ל-200 מיליון שקל.

במקורות אישרו את הפנייה לבנק הפועלים לשם חילוט הכסף, והוסיפו כי "המתקן הכושל שמסר הקבלן IVM ל'מקורות ייזום' גורם לחברה הפסד תפעולי של עשרות מיליוני שקלים בשנה. מזה כ-16 יום שהקבלן, IVM, אינו מצליח להפעיל את המתקן, והמתקן פועל בהיקף של בין 15-30% בלבד, כך שההפסדים ל'אשדוד התפלה' אף ילכו ויגדלו, והכל מאחר והקבלן פשוט אינו מצליח להפעיל את המתקן שבעצמו תכנן ובנה. 'אשדוד התפלה' לא יכולה לשאת יותר בהפסדים שגרם הקבלן הכושל והשימוש בערבויות נועד בדיוק למצבים כאלה".