בנק ישראל חוזר להתערב בשוק המט"ח - הדולר מעל 3.6 שקלים

אחרי שהדולר ירד מתחת ל-3.6 השקלים, נרשמת התערבות של בנק ישראל, שסימן את השער הזה כקו מאז'ינו של השקל ■ זהירות מהשקעות "מפתות"

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

בנק ישראל חוזר היום (ב') להתערב בשוק המט"ח, וזאת לאחר כמעט שבועיים בהם נתן למסחר להתנהל ללא מעורבות. היום ירד הדולר מתחת לרמת 3.6 שקלים, הרמה אותה סימן בנק ישראל כקו מאז'ינו של השקל. בשעה האחרונה החל הבנק לרכוש דולרים והחזיר את הדולר מעל רמת 3.6 השקלים.

מעבר לפגיעה בכלכלה המקומית וביוקר המחיה בישראל נשמעים לאחרונה קולות משונים מבנק ישראל. עד לא מכבר צוטטו בכירים בבנק ישראל העוסקים ב"ניהול" יתרות המט"ח של ישראל כמי שאומרים שהם מנסים למתן את התנודתיות בעשר החליפין ולעתים אף טענו כי הם מנסים לעזור ליצוא אך לאחרונה החלו להישמע קולות אחרים מהבנק - וכן מאותם אנשים שאמורים לנהל את יתרות מטבע החוץ וזה שהם דואגים ליתרות המט"ח של ישראל לשעת חירום. ואז נשאלת השאלה הגדולה: מה יעשו בבנק ישראל כשמשקיעי המט"ח ירצו להוציא את הדולרים מחוץ לישראל, האם אז ימכרו את כל 105 מיליארד הדולר שצברו בכספות? האם יתנו לדולר להתחזק לרמות מבהילות?

החשש הגדול הוא שלבנק ישראל אין אסטרטגיה, והוא פועל בשליפות מהמותן ולמעשה משחק לידי הספקולנטים, והמשחק הזה עולה למשלם המסים הישראלי הרבה מאוד כסף ויעלה עוד הרבה יותר כשיסור חינו של השקל, ותתחיל נהירה מבהילה של דולרים מחוץ לישראל.

■■