דובר הבית הלבן: הכותל בירושלים; זה בישראל? נדבר בביקור

גם היועץ לביטחון לאומי חמק מתשובה על שאלה האם הכותל נמצא בריבונות ישראלית: "הסוגיה נראית כהחלטה של קביעת מדיניות" ■ טראמפ יבקר בכותל ללא ליווי ישראלי

שון ספייסר דובר הבית הלבן / צילום: מהוידאו
שון ספייסר דובר הבית הלבן / צילום: מהוידאו

שאלת הריבונות הישראלית על מזרח ירושלים מסתמנת כענן שיעיב על ביקורו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בישראל. גורמים בכירים בממשל מתחמקים בעקביות ממענה ברור על שאלות לגבי הריבונות הישראלית על הכותל המערבי ומזרח ירושלים בכלל.

בתדרוך היומי לכתבים, התייחס דובר הבית הלבן, שון ספייסר, לסוגיה זו כך: "הכותל המערבי נמצא בבירור בירושלים". האם זה חלק מישראל - נשאל הדובר? הוא התחמק וציין שנושא זה יידון בשיחות שינהל טראמפ עם מנהיגים באזור.

גם ממשלים קודמים לא העניקו ברכתם לריבונות הישראלית על מזרח ירושלים והמדיניות האמריקאית מאז 1967 היא, שסוגיית הריבונות על חלק זה של העיר תוכרע במו"מ בין שני הצדדים. אך טראמפ נתקל בקשיים במימוש מדיניות זו מפני שבמהלך מסע הבחירות הוא הבטיח שיעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל-אביב לירושלים כבר בתחילת ממשלו. ההבטחה טרם קוימה וספק אם תקויים בהמשך.

גם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ה.ר. מקמאסטר, נמנע מלומר האם הכותל המערבי נמצא בשטח ישראל. בתשובה על שאלות כתבים הוא אמר, כי סוגיה זו "נראית כהחלטה של קביעת מדיניות". מכל מקום, הוא הדגיש, כי כאשר יבקר טראמפ בכותל לא תתלווה אליו אף אישיות ישראלית. טראמפ יהיה הנשיא האמריקאי הראשון שיבקר במתחם הכותל.

קודם לכן התנער ממשל טראמפ מהתבטאויות של צוות הכנה אמריקאי לביקורו של נשיא ארה"ב בירושלים. התבטאויות אלה שללו את ריבונות ישראל על אזור הכותל המערבי ובמשתמע על מזרח ירושלים ועוררו דאגה וזעם במשרד ראש הממשלה ובשגרירות ישראל בוושינגטון.

על פי דיווח בערוץ 2, ביקשו נציגים של משרד ראש הממשלה, שסייעו לצוות האמריקאי, לתאם הצטרפותו של של בנימין נתניהו לביקור טראמפ ברחבת הכותל. פקיד אמריקאי בצוות השיב, שהכותל המערבי נמצא בשטח הכבוש של הגדה המערבית ולפיכך הוא אינו תחת ריבונות ישראל.

ההתבטאות הזו - וחילופי הדברים עם הפקידים הישראליים - הגיעו במהרה ללשכת רה"מ ולבית הלבן. מחאה נמרצת של שגרירות ישראל בוושינגטון הביאה אמש לפרסום ההודעה הבאה ממשרד דובר הבית הלבן: "אם הדיווח נכון, דברי (צוות ההכנה) לא קיבלו אישור מהבית הלבן. הדברים אינם משקפים את עמדת ארה"ב, ובוודאי לא את עמדתו של הנשיא".

בכל זאת, הודעת הבית הלבן לא הרגיעה את הרוחות בקרב גורמים ישראלים רשמיים. בהודעה לא צוין אם נתניהו יוזמן להצטרף לטראמפ במהלך בביקור ברחבת הכותל ועתה מתברר, שרה"מ לא ילווה את טראמפ בביקור (השניים ייפגשו לשיחה במעון הרשמי של רה"מ).

גורמים ישראליים ציינו אמש - לפני שנודע על ההחלטה הסופית לגבי נוכחות נתניהו במתחם - כי אם אמנם נתניהו לא יוזמן להצטרף לטראמפ בעת הביקור בכותל, זו תהיה סטירת לחי אישית לנתניהו, ולמדינת ישראל כולה.

הם אמרו, כי זו תהיה פגיעה קשה בעקרון מו"מ ללא תנאים מוקדמים מפני שהדרת נתניהו מהאירוע תבשר תמיכה אמריקאית בביטול ריבונות ישראל על מזרח ירושלים, שעתה היא חלק מבירת ישראל ולפיכך אינה יכולה להית חלק ממו"מ.