ההאשמה הכי חמורה נגד טראמפ עד כה: שיבוש הליכי משפט

"ניו-יורק טיימס" מדווח על תזכיר שכתב ראש v-FBI המודח, ג'יימס קומי, לפני הדחתו: הנשיא ביקש ממני לבטל חקירה נגד מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר ■ מחוקקים רפובליקאים מתחילים להתרחק מטראמפ ■ גוברות הקריאות להליך אימפיצ'מנט נגדו

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ביקש מראש ה-FBI, ג'יימס קומי, לבטל את חקירת הבולשת הפדרלית נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, שהודח מתפקידו לאחר 24 ימי כהונה. הבקשה הועלתה בפגישה בין טראמפ לקומי בלשכה הסגלגלה בבית הלבן בפברואר, יום אחד לאחר הדחת פלין וכ-3 חדשים לפני שטראמפ הדיח גם את קומי - כך דיווח אמש (ג') "ניו-יורק טיימס". העיתון נשען על תזכיר שכתב קומי זמן קצר לאחר הפגישה עם הנשיא.

"אני מקווה שתוכל לבטל את זה", אמר טראמפ לקומי בפגישה שבה נכחו רק הם, לאחר שטראמפ ביקש מאחרים שהיו בחדר, לרבות שר המשפטים, ג'ף סשנס, לצאת - כך על-פי התזכיר של קומי.

בקשתו של טראמפ היא ההוכחה הברורה ביותר עד כה שהנשיא ניסה להשפיע במישרין על חקירה של FBI ומשרד המשפטים שמנסה לחשוף את אופי הקשרים בין עוזרים של טראמפ לבין רוסיה. פרשנים משפטיים, שרואיינו הלילה בערוצי החדשות בכבלים, אמרו כי אם הידיעה נכונה, היא מצביעה על כוונה לשבש הליכי משפט - חשד שמצדיק פתיחת הליך אימפיצ'מנט נגד הנשיא בבית הנבחרים.

הליך אימפיצ'מנט אינו הליך הדחה אלא חקירה של בית הנבחרים האם הראיות נגד נשיא בפרשה כלשהי מצדיקות הגשת כתב אישום נגדו. אם בית הנבחרים יחליט כיהראיות מוצקות דיין, הוא יגיש כתב/כתבי אישום נגד הנשיא לסנט. בשלב זה הנשיא ספג אימפיצ'מנט, אך רק הסנאט, שישמש כמעין בית משפט, יוכל להדיחו.

על-פי דיווחים לפנות בוקר (ד'), שעון ישראל, המאמץ של טראמפ לשבש הליכי משפט מתחיל להסתמן כקש שישבור את גב הגמל - בעצם הפיל - הרפובליקאי. מאמר באתר "פוליטיקו" גורס כי מבחינת מחוקקים רפובליקאים על גבעת הקפיטול, התערבות הנשיא בחקירה של FBI היא צעד אחד יותר מדי, פעולה הרבה יותר משמעותית מאשר שרשרת ארוכה של גילויים מביכים, כמעט יום-יומיים, שמציירת את הבית הלבן כבמה של שערוריות ואינטריגות.

תמיכת הרפובליקאים בקונגרס היא המגן העיקרי שמסוכך בשלב זה על הנשיא המותקף מפני הליך אימפיצ'מנט, השפלה שרק נשיא אחד בעידן המודרני - ביל קלינטון - התנסה בה (אם כי הסנאט לא הדיחו).

בשיחות פרטיות מתחילים הרפובליקאים לחשוש שמא הם ייאלצו לחרוץ את דינו של הנשיא, או, לחלופין, שהוא ייאלץ להתפטר אם מידע נוסף מהתזכיר של קומי יזלוג לתקשורת. בתוך שעות לאחר פרסום הידיעה על התערבות טראמפ בחקירת פלין, החל להסתמן מפנה ברור בהלך-הרוח של הרפובליקאים, שעד עתה נהגו להגן על טראמפ.

יו"ר ועדת הביקורת והרפורמות הממשלתיות בבית הנבחרים, ג'ייסון צ'ייפץ, רפובליקאי מיוטה, הודיע מיד כי הוא מוכן להוציא צו להציג את התזכיר של קומי לפני הוועדה (לרשות ועדות בקונגרס עומדים כמה כלים משפטיים). גם יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, שהגן עד עתה על טראמפ, פרסם אמש (ג') את ההודעה הבאה: "אנו זקוקים לכל העובדות. חשוב שוועדת הביקורת תדרוש את התזכיר".

ה"טיימס" מציין כי קומי כתב את התזכיר שלו על השיחה עם טראמפ מיד לאחר סיום הפגישה, לדברי שני אנשים שקראו את התזכיר. מתברר כי התזכיר הוא חלק ממסכת מסמכים שכתב קומי כדי לתעד מה שנראה בעיניו כמאמצים בלתי יאים של טראמפ להשפיע על החקירה. תזכירים שכותבים סוכני FBI במהלך חקירה משמשים כראיות אמינות בבתי המשפט.

קומי חשף קיומו של התזכיר באזני בכירים ב-FBI ועוזרים. ה"טיימס" עצמו לא ראה את התזכיר, אך אחד ממיודעי קומי הקריא קטעים ממנו באזני כתב ה"טיימס".

"אני מקווה שתמצא דרך לבטל את זה, לרדת מעל פלין", אמר טראמפ לקומי, על-פי התזכיר. הנשיא הוסיף, כי פלין לא עשה כל רע וכי הוא בעצם "בחור טוב".

בתחילת השיחה גינה טראמפ את ההדלפות מממשלו ואמר לקומי שהוא צריך לבחון אפשרות להשליך כתבים לכלא אם יתברר שפרסמו מידע מסווג.