כך החמיצו הגופים המוסדיים בישראל את הראלי של Wix

וויקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר, אחרי זינוק של 355% מפברואר 2016 ■ המוסדיים הישראליים שהחזיקו במניה בחרו למהר ולמכור את המניות מיד עם תחילת הראלי

משרדי ?Wix / צילום: רויטרס
משרדי ?Wix / צילום: רויטרס

בסוף 2013 הונפקה חברת האינטרנט הישראלית Wix בנאסד"ק, במחיר של 16.5 דולר למניה. אחרי עליות יפות במניה בחודשים הראשונים שלאחר מכן, היא הגיעה לשיא של כ-31 דולר בפברואר 2014. אל השיא הזה התקשתה המניה לחזור, ולאורך תקופה ארוכה, למעלה משנתיים, מניית Wix דשדשה לה סביב מחיר של 18-25 דולר.

בשנה שעברה, המחסום סוף-סוף נפרץ ומניית Wix  החלה לעלות במהלך הרבעון השני של 2016. מאז המשיכה המגמה החיובית והמניה עלתה מרמות של 20 דולר לרמות של 70 , ואף נגעה בשיא של כ-82.5 דולר לפני מספר שבועות. כיום נסחרת Wix, שפיתחה פלטפורמה המסייעת לעסקים קטנים ולאנשים פרטיים להקים ולנהל אתרי אינטרנט בקלות, בשווי של 3.2 מיליארד דולר, אחרי זינוק של 355% מפברואר 2016.

מי הרוויח מהעלייה הגדולה במניה? בראש ובראשונה קרן ההון סיכון מנגרוב, שהשקיעה ב-Wix עוד לפני ההנפקה בנאסד"ק ומחזיקה היום ב-13.1% מהחברה; וכן גופים מוסדיים מארה"ב, T. Rowe, קרנות פידיליטי ו-Steadfast, שמחזיקים גם הם ב-8%-12.4% מ-Wix. מרוויחים נוספים הם המנכ"ל אבישי אברהמי ומנהל הטכנולוגיה (CTO) גיורא קפלן, שהם מייסדי החברה ומחזיקים ב-3.4% וב-1.3% ממניותיה, בהתאמה. (בכל המקרים מדובר כמובן ברווח "על הנייר", כל עוד הם ממשיכים להחזיק במניה ולא מוכרים אותה).

המוסדיים נותרו עם כ-0.5% מהמניות

לא במקרה, אין ברשימת המרוויחים גופים מוסדיים ישראליים. Wix נסחרת בנאסד"ק, אך עובדה זו כשלעצמה לא מונעת מהמוסדיים הישראליים להשקיע בה. עוד טרם הזינוק במניה, ההחזקות ברובן היו זניחות יחסית. אבל מה שעגום יותר הוא שרבים מהמוסדיים הישראליים שכן החזיקו במניה, בחרו למהר ולמכור את המניות מיד עם תחילת הראלי, ופספסו את העלייה המהותית ביותר במניה.

מנתוני אתר stocker.co.il עולה כי נכון לסוף פברואר 2017, רק כ-186 אלף מניות Wix מוחזקות על-ידי קרנות הנאמנות מישראל, פחות מ-0.5% מהון המניות של החברה. נכון לסוף 2016, בחיסכון ארוך הטווח, רק כ-68 אלף מניות Wix מוחזקות על-ידי הגופים מישראל, רובן הגדול על-ידי אנליסט ומיעוט על-ידי הכשרה ביטוח.

קשה להגיד שהמוסדיים הישראלים לא מכירים את Wix, שצמחה וגדלה פה בישראל. החברה אף ערכה פגישות רבות עם המוסדיים המקומיים, לצורך היכרות והבנה מעמיקה יותר של פעילותה, והתקבלה בעניין ואף בהתלהבות. במקרה אחד, בפגישה עם אחד מבתי ההשקעות בתחילת השנה שעברה, נכחה בחדר כמות גדולה מהצפוי של אנשים - חלקם כלל לא קשורים לניהול השקעות - שרצו לשמוע ולהכיר את החברה.

ילין לפידות ואנליסט נשארו

בפברואר 2016, מניית Wix צנחה אל מתחת למחיר ההנפקה, ונסחרה בכ-15.9 דולר. בערך באותה תקופה ניצלו חלק מהמוסדיים את התחתית והצטיידו במניות Wix, וכך עשו למשל הראל, הכשרה ביטוח ומגדל שהגדילו החזקות. במקביל, מיטב דש שלא החזיקה קודם ב-Wix, נכנסה להשקעה בחברה.

לקראת סוף הרבעון השני של 2016, כשהמניה טיפסה והתקרבה ל-30 דולר, חלקם בחרו לממש. כך למשל, מנתוני stocker.co.il עולה כי בחיסכון ארוך הטווח מיטב דש, מנורה ומגדל ירדו להחזקה של 0 במניות Wix בסוף הרבעון השני של 2016. אמנם קשה לבוא בטענות אל מי שרשם רווח מהיר של עשרות אחוזים, אבל כשמסתכלים על המשך הראלי, מבינים שהרווח הפוטנציאלי היה יכול להיות גבוה בהרבה. מאז ועד היום המניה עלתה ב-138%.

גם בהראל החלו במימוש מניות באותה תקופה, ומהחזקה של כ-189 אלף מניות (באפיק החסכון לטווח ארוך) במארס 2016, ירדו להחזקה של 108 אלף עד סוף יוני; בסוף ספטמבר החזקת הראל עמדה על 7,887 מניות Wix ובסוף 2016 - על 0. מאז, המניה עלתה ב-62%.

שני גופים ישראליים דווקא ראויים לאזכור חיובי בהקשר של Wix. הראשון הוא ילין לפידות, שגם כיום מחזיק באמצעות קרנות הנאמנות שלו בכמות גדולה של מניות Wix (בהשוואה למוסדיים המקומיים). אמנם ילין לפידות מימש בחודשים האחרונים חלקים נרחבים מהחזקתו, אך לפי נתוני stocker, חלק מהמימושים הוא עשה בתזמון מוצלח יותר מאחרים.

כך למשל במהלך ינואר, כשהמניה נסחרה ברמות של מעל 50 דולר, ילין לפידות מכר מעל שליש מההחזקתו בחברה. נכון לסוף פברואר, ילין לפידות מחזיק בכ-137 אלף מניות Wix, ששוויין הנוכחי הוא 9.9 מיליון דולר. למעשה, בית ההשקעות מכר מניות ברווח לאורך התקופה, כששווי החזקתו ברמה הדולרית נותר פחות או יותר ללא שינוי ונע סביב 10-11 מיליון דולר.

הגוף השני הוא אנליסט, שלא חשש להיכנס להשקעה ב-Wix אחרי מהלך עליות משמעותי במניה. אנליסט מוזכר לראשונה כמחזיק במניה בסוף ספטמבר 2016, אחרי שהמניה כבר יותר מהכפילה את עצמה מאז השפל של פברואר. מאז, המניה המשיכה לטפס בעוד כ-66%. לאורך התקופה, אנליסט הגדיל מעט את ההחזקה ונכון לסוף פברואר הוא החזיק בכ-35 אלף מניות, בשווי של 2.5 מיליון דולר.

Wix פרסמה לאחרונה את דוחות הרבעון הראשון, שהיה רבעון שיא נוסף. במקביל היא עדכנה כלפי מעלה את התחזית השנתית שלה, והיא צפויה לצמוח השנה ב-45%-46% בהכנסות, ל-412-423 מיליון דולר.