לפני הטיסה למזה"ת: טראמפ נערך ל"חקירה פלילית"

היועץ המשפטי של הבית הלבן קרא למטה הנשיא ולטראמפ עצמו להיזהר בהתבטאויות ולהתכונן לשמור על מסמכים ■ פרקליט שלעבר של טראמפ: הגיע הזמן שהוא ישכור עו"ד פרטי ■ חקירת התובע המיוחד תלווה את ממשל טראמפ במשך רוב כהונתו – ותעיב עליו

דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונאלד טראמפ / צילום: רויטרס

פחות מיום לפני צאתו לביקור הנשיאותי הראשון בסעודיה, בישראל ובאירופה, מצא דונלד טראמפ זמן לישיבה דחופה בלשכתו עם ארבעה עורכי-דין. המטרה: להיערך לגל החקירות שמאיים להציף את הממשל, ובראשן חקירתו של התובע העצמאי המיוחד, שמונה שלשום לתפקידו ע"י סגן שר-המשפטים.

על פי כתב-המינוי, יחקור התובע המיוחד, רוברט מולר, ראש FBI לשעבר, האם היתה מעורבות רוסית בתהליך הבחירות לנשיאות ב-2016 והאם במעורבות הזו היו כרוכים טראמפ ועוזריו בקמפיין. הוא יבדוק את אופי הקשר הפוטנציאלי של טראמפ ואנשיו עם מוסקבה ויגיש את ממצאיו לבית-הנבחרים, כדי שזה יחליט האם יש מקום להגיש כתבי אישום נגד הנשיא, או, במילים אחרות, לפתוח נגדו בהליך אימפיצ'מנט. טראמפ וצוותו בבית הלבן יהיו ממודרים לחלוטין מהחקירה.

התובע יהנה מסמכויות אכיפה וחקירה של תובעים במשרד-המשפטים, לרבות היכולת לזמן עדים ומסמכים ולכנס חבר משבעים גדול, שיחליט האם יש מקום להגיש כתבי אישום פליליים נגד מי שאינם הנשיא (כלומר עוזרי טראמפ בקמפיין). התובע לא יהיה כפוף לאיש, אם כי הנשיא יכול להורות לשר-המשפטים להדיחו (מהלך בלתי אפשרי מבחינה פוליטית.

בין עורכי-הדין שהשתתפו בפגישה בבית הלבן היו מייקל כהן, הפרקליט הוותיק של טראמפ אורגניזיישן, חברת האחזקות של טראמפ, והיועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקגאן. האחרון קרא למטה הנשיא ולטראמפ עצמו להיזהר בהתבטאויות פומביות על הקשר הרוסי ולהתכונן לשמירה על מסמכים, כדי להיענות לצו אפשרי של בית-משפט.

אך פרקליט לשעבר של טראמפ, ג'יי גולדברג, שטיפל בשניים מגירושיו בניו-יורק, אמר אתמול, בראיון ל"וושינגטון פוסט", כי טראמפ צריך לשכור פרקליט פרטי, "עו"ד וושינגטוני קשוח", כדי לגבש אסטרטגיה ולשרטט נתיב בטוח במבוך החקירות שממתינות לו על קשריו עם רוסיה. שכירת עו"ד פרטי נחשבת בעלת קדימות גבוהה מפני שעד עתה הסתייע טראמפ בעורכי-דין ממשלתיים בלבד ובית-משפט יוכל לחייבם להעיד לפניו. רק עורך-דין פרטי יוכל לטעון לחיסיון שחל על שיחות עם ללקוחו.

ההתייעצות הדחופה של טראמפ עם עורכי-הדין מקבלת משמעות מיוחדת על רקע הערכות שחקירת התובע המיוחד תישא גם, אם לא בעיקר, אופי פלילי. סנטור ריצ'ארד בלומנטל, דמוקרט מקונטיקט, אמר אתמול, בשיחה עם כתבים, כי חקירה זו "תהיה יותר מאשר חקירה של פרשיית ריגול נגדי (ההתערבות הרוסית בבחירות); אנו מדברים על חקירה פלילית". מבחינת טראמפ, המשמעות היא שהחקירה עלולה להסתיים בהשפלה הגדולה ביותר - השקת הליך אימפיצ'מנט נגדו בבית-הנבחרים.

כותבים שונים ב"פוליטיקו" ציינו אתמול, כי פרשיית המעורבות הרוסית בתהליך הבחירות לנשיאות ב-2016 והרעש הציבורי סביבה "השתלטו כליל על ממשל טראמפ ... הנשיא פגוע, מסתובב עם תחושת עלבון ומשוכנע שכוחות מסוימים בחברה האמריקאית פועלים כדי למוטט אלת נשיאותו". הבעיה, הוא חוזר ואומר, אינה הצעדים שהוא נקט או ההתבטואיות שהוא השמיע, אלא היחס שהוא מקבל מהמדיה, מ-FBI, מהדמוקרטים. לפעמים הוא יוצא אפילו נגד צוות עוזריו. (ימיו של שון ספייסר כדובר הבית הלבן ספורים, על פי הערכות).

וכך, במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא קולומביה, הוא חזר והגדיר את החקירות נגדו ונגד עוזריו כ"ציד מכשפות", כפעולות שזורעות פילוג ופוגעות באחדות האומה. "אני שונא לראות כל דבר שמפלג אותנו", הוא אמר.

בצוות הבית הלבן חוששים שהמסע לחו"ל, שנועד לחזק את מעמדו הציבורי של הנשיא ולהציגו כמנהיג בעל שיעור קומה גלובלי, לא ישיג את המטרות האלה. בעבר, מנהיג אמריקאי בביקור מעבר לים היה משאיר בבית את המצוקה הפוליטית שלו. לא עוד. כתבים אמריקאים יציקו לו עם שאלות על הקשר הרוסי גם בירושלים ובריאד.

המנהיגים הזרים שעימם ייפגש טראמפ, ההמונים שיקדמו את פניו, רואים חדשות כמו כל אמריקאי, כותב "פוליטיקו". הם יודעים שהרפובליקאים בקונגרס מתבדחים מאחורי גבו על "הנשיא מייק פנס". הם יודעים שהדמוקרטים תוססים עם דיבורים על אימפיצ'מנט, ויש כאלה שמטילים ספק בשפיותו. "אני לא פסיכולוג, אבל משהו משונה עובר על מר טראמפ", אמר השבוע הסנטור ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות אשתקד.

וזה לא עניין בר חלוף. כפי שיכולים להעיד הנשיאים לשעבר ניקסון וקלינטון. כשתובע מיוחד נועץ את שיניו בפרשיה כלשהי הוא אינו מרפה, גם אם החקירה מתמשכת לאורך חודשים ושנים. טראמפ עומד אפוא להיות עוד נשיא שיתרגל לנוכחות המתמדת של תובע מיוחד בתוך נשיאותו, כמו "הידד לנשיא", ההמנון הנשיאותי שמשמיעים לפני כל הופעה ציבורית של נשיאי ארה"ב.