פרויקט "טריליון הדולר" של סין יצא לדרך וישנה את העולם

כך נראית התוכנית הסינית הגרנדיוזית - "חגורה אחת, דרך אחת", שקורמת בימים אלה עור וגידים: נועדה לחזק את רשת המסחר הסינית ע"י בניית דרך משי מודרנית בהשקעה של כטריליון דולר בתשתיות ענק המתפרסות על פני כ- 60 מדינות, בין אסיה לאירופה

סין, בניית גשרים/ צילום: שאטרסטוק
סין, בניית גשרים/ צילום: שאטרסטוק

מיזם סיני חדש, בעלות של 6 מיליארד דולר, יחבר שמונה מדינות באסיה. לאורך הרי לאוס, צוותים של מהנדסים סינים בונים מאות גשרים ומנהרות בתשתית למסילת ברזל באורך של כ-400 ק"מ. בפקיסטן הסינים מממנים את בנייתן של תחנות כח במטרה לפתור את בעיות הפסקות החשמל הבלתי פוסקות, ובאירופה הם כבר מתכננים נתיב נוסף לייצוא מוצרים סינים ע"י מיפוי של קווי רכבות שיחברו בין בודפשט לבלגרד.

כל אלה בנוסף למיזמים שונים באפריקה בונים את השלד לסדר היום הכלכלי השאפתני שסין רוצה להוביל, שמטרתו יצירת יחסים דיפלומטיים חזקים.

התוכנית הסינית "חגורה אחת, דרך אחת" נועדה לחזק את רשת המסחר הסינית ע"י בניית דרך משי מודרנית בהשקעה של יותר מטריליון דולר בתשתיות המתפרסות על פני 60 ארצות.

נראה שסין מנצלת את הידע התעשייתי שלה כדי ליצור סוג חדש של גלובליזציה ששוברת את הכללים הישנים שנקבעו במערב, ובכך היא תמשוך חברות ומדינות שונות קרוב יותר לטווח השפעתה.

ארה"ב ורבות מבעלות בריתה של סין באירופה ובאסיה מביעות חששות לגבי התוכנית האסטרטגית. מדינות האיחוד האירופי דרשו מסין ערבויות לסחר חופשי, הגנה על הסביבה ותנאי עבודה נאותים . האוסטרלים דחו את בקשות ההצטרפות לתוכנית. גם הודו, על אף המיזמים שכבר החלו להיבנות בשטחה, אינה מרוצה מכיוון שסלילת הכבישים בחסות סין תעבור בחלק הפקיסטני של קשמיר אשר נתון במחלוקת בין שתי המדינות.