קרבות העוזרים הדיגיטליים: גוגל ואמזון נלחמות על כל קול

ענקית החיפוש מאמינה שבעתיד בני אדם יתקשרו עם מחשבים בעזרת דיבור - תחום שבו אמזון מובילה כרגע ■ אילו יתרונות יש לגוגל בתחום הבינה המלאכותית - ולמה היא מחלקת למתכנתים רמקולים בחינם?

כנס המפתחים של גוגל / צילום: בלומברג
כנס המפתחים של גוגל / צילום: בלומברג

והרי חזונה של גוגל לעתיד המחשוב: כשתיסעו מהעבודה הביתה, תגידו למכונית שלכם: "או.קי. גוגל" כדי להפעיל את העוזר הדיגיטלי של החברה. אם תזמינו אוכל, העוזר הדיגיטלי יטפל בביצוע העסקה ויוודא שהאוכל יהיה מוכן כשתגיעו הביתה.

נכון לעתה, אמזון קרובה יותר - באמצעות העוזרת הדיגיטלית שלה, אלקסה - למימוש החזון הזה, לאחר שחתמה השנה על עסקה עם פורד מוטור כדי לאפשר לנהגים לבצע חיפושים, לערוך קניות ולשלוט במכשירים אחרים באמצעות הוראות קוליות מהמכונית שלהם.

זהו אחד התחומים שבהם משיגה אמזון את גוגל במרוץ לשילוב העוזר הדיגיטלי בחיי הצרכנים. אם לא די בכך, הרי שלאמזון יש עסק קניות מקוונות במוביל שמתאים לעולם החדש הזה, כולל רשת הפצה מסיבית שמאיצה את אספקת ההזמנות לקונים - תחום שבו נתקלת גוגל בקשיים. אקו, קו הרמקולים המחוברים של אמזון שהושק ב-2014, מעניק לאלקסה יתרון ראשוני באמצעות הגעה למיליוני משתמשים בביתם, בעוד שהמכשיר המתחרה של גוגל, הום, יצא לשוק רק לקראת סוף השנה שעברה.

"אמזון הפכה למובילה ב-2014 בגלל שהיא רצתה למכור לאנשים יותר דברים בדרכים חדשות", אמר בריאן רומל, מייסד ReadMultiplex.com, אתר אינטרנט שעוסק בקניות ומחשוב מבוססי קול. "גוגל מנסה להטמיע את חוויית החיפושים המקוונים שלה במכשירים שיש להם קול. הפילוסופיה הזאת מגבילה את יכולתה להיאבק באמת באמזון".

אחת הסיבות המרכזיות לכוח המשיכה של אלקסה: לאמזון יש אלפי אפליקציות מבוססות קול שכבר פועלים - מעל ומעבר למספר האפליקציות של גוגל. גוגל ניצלה את כנס המפתחים שערכה בשבוע שעבר כדי לנסות ולצמצם את הפער בינה לבין אמזון באמצעות חיזור אחר מתכנתים מוכשרים שמסוגלים לבנות שירותים שיהפכו את העוזר של גוגל לשימושי יותר.

החברה הדגישה את חווית המשתמש בתוכנה הניידת ומיליוני הדברים שתוכנה זו כבר מבינה גם באינטרנט וגם בעולם האמיתי. פונקציות רכב ותשלום כבר הושקו במטרה להרחיב את השימוש באסיסטנט מעבר לשימושים הפשוטים שעושים בו כעת הלקוחות, כגון להכניס מערכת אזעקה למצב של פעולה או להשמיע מוזיקה.

"חלק הארי ממה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט אינטראקציה", אמר גומי הפסטיינסון, מנהל המוצר של גוגל אסיסטנט. "אנחנו דואגים לכל החלקים הקשים".

ענקיות הטכנולוגיה מאמינות כי מחשוב מבוסס קול יכול להפוך לפלטפורמה הגדולה הבאה לאחר הטלפון הנייד. לחברה שתנצח יהיה המספר הגדול ביותר של משתמשים שמדברים עם מכשירים, וכן המספר הגדול ביותר של מפתחים שיוצרים חוויות חדשות. אסיסטנט של גוגל פעיל זה שישה חודשים בלבד. זהו חסרון רציני כשמדובר ביצירת מעגל קסמים טוב של משתמשים ומפתחים.

מעגל קסמים

בכנס I/O ניסתה גוגל להאיץ את סיבוביו של מעגל קסמים זה. היא הציעה ל-7,000 המשתתפים בכנס רמקול גוגל הום חינמי, ואשראי בשווי 700 דולר לשימוש בשירות הענן שלה. גוגל מקווה כי המפתחים ישתמשו ברמקול ובשירות הענן לבניית ובדיקת אפליקציות מופעלות קול (המכונות בגוגל Actions) עבור אסיסטנט.

גוגל צריכה להלהיב את המפתחים האלה, שרבים מהם כבר בונים אפליקציות עבור אלקסה של אמזון. בפברואר כבר היו 10,000 אפליקציות כאלה (המכונות באמזון Skills), לעומת 1,000 ביוני 2016. ביום ו' אחה"צ ספרה בלומברג ניוז פחות מ-300 אפליקציות מופעלות קול שבנו מפתחים חיצוניים עבור אסיסטנט של גוגל.

אף אחת משתי החברות אינה מתקרבת עדיין ליצירת מכונה המסוגלת לנהל שיחה טבעית. אך גוגל נשענת על מומחיותה בתחומי בינה מלאכותית כגון זיהוי קול והבנת שפה בידי מכונה, כדי להתקדם אם וכאשר תנסוק מתכונת זו של אינטראקציה בין האדם והמחשב. כמו כן מקווה גוגל שניסיונה באיסוף וארגון מידע מהאינטרנט יספק לה פתרון למצבים שבהם אין לאסיסטנט אפליקציה ספציפית שתענה על שאלות המשתמש.

קחו למשל את הדוגמה של מתכוני בישול ואפיה - אחד השימושים הראשונים של רמקולים ללא הפעלה ידנית. בנובמבר יכלה אלקסה להציע לשפים ביתיים בהתהוות יותר מ-60 אלף מתכונים. יכולת זו נבעה מהאינטגרציה של האפליקציות של אמזון (Skills) עם אפליקציית הבישול Allrecipes. הגרסה האחרונה של מכשיר אקו לוק, שבה מותקן צג, מתאימה במיוחד לשימוש במטבח מכיוון שהיא יכולה להראות לאנשים מתכונים וגם לפרט להם את המרכיבים ואת שלבי ההכנה.

כשביקשה בלומברג ניוז מאסיסטנט של גוגל לאפשר לה לדבר עם Allrecipes, העוזר הדיגיטלי שלח שני קישורי אינטרנט במקום יישום מבוסס קול (Action) שכבר משובץ בעוזר הדיגיטלי. אך לאסיסטנט יש גישה ל-45 אלף אתרי מתכונים שכבר סומנו בקוד מיוחד שמאפשר לתוכנה של גוגל להקריא את המרכיבים ומידע קשור נוסף, לדברי הפסטיינסון.

"גוגל עבדה על בינה מלאכותית הרבה יותר זמן", אמרה פטרישה קרנדו, מפתחת אפליקציות שהשתתפה בכנס I/O. קרנדו עובדת על Skill של אלקסה, אך באירוע שנערך בסוף השבוע היא למדה איך ליצור Action עבור אסיסטנט של גוגל. בסופו של דבר יבחרו הצרכנים עוזר דיגיטלי אחד "ויהיו נאמנים לו", ואז יבנו מרבית המפתחים על הפלטפורמה הזו, לדברי קרנדו.

אחד החששות העמוקים של גוגל הוא שמספר רב יותר של אנשים יישארו נאמנים לאמזון או למכשיר פוטנציאלי אחר של אחת היריבות, כמו אפל למשל.

בית חכם

זוהי הסיבה למאמציה הקדחתניים של גוגל לשלב את האסיסטנט שלה בכל המכשירים המחוברים. בכנס I/O חשפו מנהלי גוגל את הום גראף (Home Graph), מערכת לחיבור ושליטה במכשירי בית חכם באמצעות דיבור עם האסיסטנט. כ-70 חברות חיצוניות עובדות עם גוגל על תיאום בין חפצים כגון מדיחי כלים, מקררים ונורות תאורה לבין הפלטפורמה שמופעלת בקול.

אך אמזון מפיקה את המרב מהיתרון שהעניקה לה כניסתה המוקדמת לשוק. יום לפני פתיחת כנס I/O, הושקה תוכנית חדשה של אמזון למפתחים חיצוניים שעובדים עם העוזרת הדיגיטלית אלקסה, השולטת במכשירי אקו ובמספר גדל והולך של גאדג'טים אחרים. אם מספר גדול מאוד של משתמשים ב-Skill שפיתח מפתח מסוים עבור אלקסה, אמזון משלמת לו.

באתר אמזון מוצעים למכירה מאות מכשירים ביתיים שעובדים עם אלקסה ושפותחו בידי כ-30 חברות, כגון סמסונג, פיליפס ו-Wink.

גוגל עושה מאמצים רבים להוכיח עד כמה קל להשתמש בכלים שלה. במצגת שנערכה ביום ה' בכנס I/O בפני קהל גדול של מפתחים, בנה אחד ממהנדסי גוגל Action סט פשוט של הפעלת נורות תאורה וירטואליות, ולאחר מכן שינה את צבע האור לירוק באמצעות הוראה קולית. החברה בודקת "מה זה אומר להיות מכונת כביסה", אמר המהנדס לקול צחקוקיהם של חלק מהמפתחים בקהל.

גוגל גם עובדת על מה פירושו של דבר להיות עוזר דיגיטלי. ארגון מידע מהאינטרנט ותמיכה ביישומים הם שני תחומים מוכרים. לזהות מה רוצים הצרכנים לשמוע מהמכשירים מופעלי הקול שלהם - זהו תחום חדש. בדיוני פאנל אחר במהלך השבוע, הציגו מהנדסים אחרים למפתחים רשימת קריטריונים שבהם משתמשת החברה כדי להחליט אילו Actions ואיזה מידע אחר יופיעו בעולם של האסיסטנט החדש שלה.

זה כולל שאלות כגון: האם נאלץ משתמש הקצה לחזור על בקשותיו. האם הוא למד משהו או פשוט התפקע מצחוק. רק לעתים נדירות חושפת החברה קווים מנחים ספציפיים כאלה. גוגל ידועה בחשאיותה לגבי סוגי קריטריונים אלה כשמדובר בתוצאות חיפוש. העובדה שגוגל מגלה פתיחות כזאת מוכיחה עד כמה היא להוטה לפתות צבא חדש של מפתחים חיצוניים של יישומים מבוססי קול.

"בבקשה מכם, תחשבו על הדברים האלה", אמרה ולרי ניגארד, מנהלת מוצר בגוגל, לקהל המפתחים, "אלה השאלות שאנחנו שואלים את עצמנו".