הטמעת משטר ההון החדש בביטוח תוארך עד 2024

לפי מודל הסולבנסי 2, ההון יותאם לרמת הסיכון הייחודית לכל פעילות - מה שישפיע על יכולת חלוקת הדיבידנדים והפיתוח העסקי

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

לאחר שיו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני, שלח את רשות שוק ההון, בראשות הממונה דורית סלינגר, ואת חברות הביטוח ובהן קבוצת מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, לדון על פשרה ביחס לאופן יישום הוראות הסולבנסי 2 בישראל, ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום את חוזר משטר ההון. זאת לאחר שהוארכה תקופת הפריסה המותרת לצרכי אימוץ הוראות ההון החדשות בענף הביטוח עד שנת 2024. מדובר בהארכה של שלוש שנים לתקופת ההיערכות הקודמת שנקבה בה רשות שוק ההון, ושהייתה עד 2021. במגדל, נזכיר, ביקשו תקופת הארכה ניכרת יותר, עד סוף העשור הבא.

מדובר במהלך מרכזי שעוסק ביישום משטר כושר פירעון כלכלי של חברת ביטוח, לצורך הבטחת התשלומים העתידיים למבוטחים, אשר מבוסס על ההוראות האירופיות של הסולבנסי 2. המודל החדש שונה מזה הקיים, והוא כולל התאמה של דרישות ההון לרמת הסיכון הייחודית לכל פעילות. מדובר בסוגיה מהותית עבור חברות הביטוח, ובמיוחד עבור מגדל, שיש לה השלכות, בין היתר, על יכולת החברות לחלק דיבידנדים ועל יכולת הפיתוח העסקי שלהן.

לפני תקופה קצרה הגיע הפיקוח על הביטוח לפשרה עם איגוד חברות הביטוח, שבניהול גיא רוטקופף, וזאת בניגוד לעמדתה של קבוצת מגדל, בראשה עומד היו"ר יוחנן דנינו. בעקבות ההבנות בין יתר החברות לבין סלינגר, פרשה מגדל מהאיגוד ויצאה למאבק יחידי למול הפיקוח.

מגדל הכי מושפעת מהרפורמה

מגדל מחזיקה כמחצית מהתיק הישן בשוק ביטוחי החיים בישראל ולכן היא מושפעת יותר מכל חברה אחרת, ולרעה, מאופן אימוץ הסולבנסי 2, שיהפוך אותה מחברה בעלת עודפי הון רגולטורי ניכרים, לחברה הסובלת מחוסר הון רגולטורי, שיקשה עליה בפיתוח עסקיה ובחלוקת דיבידנדים. מגדל דרשה פריסת הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות במסגרת העמידה בהוראות הסולבנסי בישראל על-פני 16 שנים, "כמו באירופה", ואילו סלינגר מוכנה לזמן קצר בהרבה, של כשש שנים. בסוף, כאמור, הוועדה בהובלת גפני קבעה טווח של 9 שנים. באיגוד חברות הביטוח, בניהול רוטקופף, מקווים שעתה נסללת הדרך לחזרתה של מגדל לאיגוד.

בכל מקרה, המעבר למשטר הסולבנסי 2 הינו מהלך מורכב מאוד, לא רק בישראל כי אם גם באירופה, וההליך להטמעתו בשוק ארוך וסיזיפי במיוחד. נדגיש כי מדובר במקבילה של ענף הביטוח לכללי באזל להלימות ההון של המערכת הבנקאית.

לאחרונה הבהירה סלינגר כי הסולבנסי 2 "זו התפתחות מאוד חשובה מבחינת שוק הביטוח בישראל", והוסיפה כי זו "תחזק את היכולת של חברות הביטוח לעמוד בהתחייבויותיהן למבוטחים גם במצבי קיצון". מנגד, דנינו, שהוביל מטעם מגדל את הטיפול בסוגיית הסולבנסי 2 מול חברי הכנסת, אמר לאחרונה בראיון ל"גלובס" כי אינו נגד מודל הסולבנסי 2, שהינו ראוי, אך ביקר את אופן היישום שמובילה סלינגר ואמר כי "באירופה, לנוכח מורכבות המודל, הרגולטורים קיימו דיונים במשך יותר מעשור, והחליטו בסופו של דבר על יישום הדרגתי, שיתבצע באמצעות הוראות מעבר, המתייחסות לאתגרים המרכזיים, ושכולל את פריסת ההתחייבויות הביטוחיות על-פני 16 שנים, לצורך צבירת הון כלכלי באופן מדורג, הדרוש לכיסויי סיכוני עבר".