"איראן קוראת להשמדת ישראל? לא עם דונלד ג'יי טראמפ!"

נשיא ארה"ב באירוע האחרון לפני עזיבת ישראל: "הקונפליקט לא יכול להימשך. אפשר להתגבר על המחלוקת ולמצוא מכנה משותף, כדי להפוך את העתיד של האזור הזה לטוב יותר"

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותם היום (ג') את ביקורו בישראל בנאום במוזיאון ירושלים, לאחריו יחזור לנתב"ג ויטוס במטוס האייר פורס 1 לרומא, לפגישה עם האפיפיור.

את האירוע פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפנה לנשיא טראמפ ואמר כי "כאן תוכל לראות עדות לנוכחות בת אלפיים שנה בארץ. הסיפור של ישראל אינו רק סיפור העבר, אלא ארץ שוממת שעברה החייאה, עם שהוגלה וחזר. לישראל לא תהיה אף פעם חברה טובה יותר מארצות-הברית, המתבטאת בתמיכה האדירה של האמריקאים".

"ביחד אנחנו מחויבים לעצור את הטרור", המשיך נתניהו, "וצריך לגנות אותו באופן שווה - אם הוא באמריקה, באירופה או בישראל. מימון הטרור חייב להיגמר, כפי שאמרת הבוקר. אבו מאזן גינה את המתקפה הנוראית במנצ'סטר, אבל אם המתקפה הייתה פלסטינית, ואם הקורבנות היו ישראלים, המחבל היה מקבל כסף מהרשות הפלסטינית. המצב הזה חייב להשתנות. אני מקווה שאבו מאזן יניע עקרונות ברורים כאלה להמשך".

טראמפ פתח את נאומו ואמר כי "אנחנו מאשרים מחדש את הקשר בין ארה"ב לישראל. המסע הזה מתמקד באיחוד אומות סביב המטרה של הנסת הטרור. זו זכות לעמוד כאן בעיר העתיקה של ירושלים, לפנות לאזרחי ישראל ולכל האנשים במזרח התיכון שרוצים שלום ושגשוג. ירושלים היא עיר קדושה. איזו מורשת. הקשרים של העם היהודי לארץ הקדושה הזאת הם עתיקים ונצחיים. הם הולכים אחורה אלפי שנים, אל ימיו של המלך דוד שכוכבו מתנופף עכשיו על הדגל כחול לבן של ישראל".

נשיא ארה"ב המשיך ואמר כי "ישראל היא עדות לרוחות הבלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי. מכל חלקי הארץ הזאת יוצא מסר אחד, מסר של תקווה. במשך הדורות העם היהודי סבל רדיפות, דיכוי וניסיונות להשמידו. אבל במשך כל זה היהודים שרדו ושגשגו. אני נפעם מהישגי העם היהודי. ואני מבטיח לכם: הממשל שלי תמיד יעמוד לצד ישראל".

"הקונפליקט לא יכול להימשך", הדגיש הנשיא האמריקאי. "אפשר להתגבר על המחלוקת ולמצוא מכנה משותף, כדי להפוך את העתיד של האזור הזה לטוב יותר. השינוי חייב להגיע מבפנים, אף ילד לא נולד עם דעה קדומה בלבו ואף אחד לא יכול לסבול שמלמדים ילדים לרצוח, אף אומה לא תסבול השמדה של אנשים עם נשק כימי. עלינו לבנות קואליציה של שותפים במלחמה בקיצונים, שרוצה לספק לילדים שלנו עתיד מלא תקווה במזרח התיכון".

"בשם ארצות-הברית", התחייב טראמפ, "נעמוד לצדכם ונגן על ערכינו המשותפים. יחד נביס את הטרור וניצור ביטחון לכל ילדיו של אלוהים. הישראלים חוו ממקור ראשון את האלימות הקיצונית, ישראלים נרצחים בידי טרוריסטים שנושאים סכינים ופצצות. חמאס וחיזבאללה משגרים טילים לקהילות הישראליות, ובבתי הספר לומדים איך לרדת במקלטים. דאע"ש פוגע במוסדות יהודיים ושכונות יהודיות, ומנהיגי איראן קוראים להשמיד את ישראל. לא עם דונלד ג'יי טראמפ!", קרא הנשיא וסחף מחיאות כפיים סוערות.

טראמפ המשיך ואמר כי "יש כאלה המציגים בחירת שווא, שאומרים שצריך לבחור בין תמיכה בישראל לבין תמיכה במדינות מוסלמיות וערביות באזור. זה לגמרי לא נכון. כולם רוצים לחיות בשלום והאנושות כולה מאוימת בידי הטרור. האומות יכולים להתאחד תחת מטרת ההגנה על החיים ועל היציבות באזור. הממשל שלי מחויב לעזור לקואליציה כזו, ועשינו התקדמות רבות במסע הזה. אנו יודעים שגם ישראלים וגם פלסטינים רוצים חיים של תקווה לילדיהם".

"אני מחויב אישית לעזור לפלסטינים ולישראלים להגיע להסכם שלום", הדגיש. "הייתה לי פגישה עם אבו מאזן - ואני יכול להגיד שהפלסטינים מוכנים להושיט יד לשלום. בפגישה עם חברי הטוב בנימין, אני יכול להגיד שגם הוא מושיט יד לשלום, ורוצה שלום. עשיית שלום לא תהיה קלה, שני הצדדים יצטרכו להגיע להחלטות קשות. אבל עם נחישות, פשרה ואמונה, אפשר להגיע להסכם", אמר הנשיא שהדגיש - "איראן לא תחזיק בנשק גרעיני".