מו"מ מול איטליה: רכש מסוקים לצה"ל תמורת עסקת טילים

בין המרוויחות: אלביט מערכות, קבלנית המשנה של לאונרדו האיטלקית; ורפאל, שתמכור לאיטליה טילים ■ בהליך של רכש מסוקי האימון משתתפות גם הענקיות בל ואיירבוס

המסוק של לאונרדו / צילום: מתוך אתר החברה
המסוק של לאונרדו / צילום: מתוך אתר החברה

משרד הביטחון האיץ בשבועות האחרונים משא-ומתן עם משרד ההגנה של איטליה לרכש של מסוקים חדשים מחברת לאונרדו האיטלקית, שישמשו להכשרת חניכי קורס הטיס של חיל האוויר. בהליך הבחירה של המסוק העתידי מ'שתתפות גם הענקיות בל האמריקאית ואיירבוס האירופית, שהציעו למשרד הביטחון מסוקי אימון מתקדמים מתוצרתן.

ההחלטה של משרד הביטחון לקדם את המשא-ומתן עם איטליה התקבלה בעקבות "חלון הזדמנויות", כך לפי גורם ביטחוני, שנפתח באחרונה לעסקה אפשרית בין שתי המדינות (ג'י טו ג'י), ובה ממשלת איטליה תקיים רכש גומלין ביטחוני בישראל. חברת לאונרדו מקדמת את הצעתה למכור את מסוקי האימון החדשים לישראל. אלביט מערכות היא קבלנית המשנה שלה בפרויקט ותספק במסגרתו למערכת הביטחון שירותי תחזוקה למסוקים לתקופה של 20 שנה.

מדובר בעסקה שהיקפה הכולל צפוי להסתכם בכ-350 מיליון דולר, והתוכנית היא לבצעה בשני סבבים, שבכל אחד מהם חיל האוויר יצטייד ב-8 מסוקי אימון ובמערכות של סימולטורים (מדמים). המסוקים החדשים אמורים להחליף את מסוקי האימון הקיימים מסוג בל 206, המכונים בחיל האוויר בשם "סייפן" ומשמשים אותו משנות ה-70 של המאה הקודמת.

מערכת הביטחון החלה לבחון את רכש מסוקי האימון החדשים לפני כשנתיים ופרסמה בקשה לקבלת מידע (RFI) לחברות שעוסקות בתחום. בדיקת "גלובס" העלתה כי במסגרת הליך זה לא פורסם מכרז.

ההצעות של שלוש החברות המעורבות בהליך כללו את דגמי המסוקים להכשרת חניכי קורס הטיס הישראלי, מחירים, זמני אספקה, עלויות תחזוקה למשך שנים ועוד. גורמים מקצועיים בחיל האוויר בחנו את שלושת המסוקים המוצעים וקבעו כי שלושתם מתאימים לצורכי החיל והותירו את ההחלטה על בחירת המסוק שיירכש לאנשי מינהל הרכש (מנה"ר) של משרד הביטחון.

המסוקים שחברת לאונרדו מנסה למכור לישראל הם מדגם AW-119 KX. המסוקים של בל האמריקאית הם מדגם בל GXP-407 ואלה שמוצעים בידי חטיבת המסוקים של איירבוס הם מדגם H-125.

היתרון האיטלקי

גורם ביטחוני שמעורה בפרטים אמר שבשבועות האחרונים הורה מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, לצוותים המעורבים בהליך לבחון ברצינות את האופציה האיטלקית "תוך ניצול מומנטום שנוצר", כהגדרתו, ולהאיץ את המשא-ומתן בנושא, וזאת משום ש"על פי המסתמן מדובר בעסקה שטובה לכולם".

אלא שגורם עסקי שמעורב בהליך המתנהל במשרד הביטחון ביקר בשיחות עם "גלובס" את ההחלטה לקדם את המשא-ומתן לרכש המסוקים מאיטליה. לטענתו, המסוקים שהוצעו למשרד הביטחון בידי בל ואיירבוס משמשים כבר למשימות הכשרה והדרכה בחילות אוויר רבים ברחבי העולם ובכך יש להם יתרון מובהק על המסוקים האיטלקיים.

הגורם הוסיף וטען כי הצעותיהן של בל ושל איירבוס, לרבות תחשיבים של עלויות תחזוקה למשך השנים הבאות, נמוכות בשיעור של כ-40% ביחס להצעה האיטלקית. כך, לחברת בל האמריקאית יש כבר תשתיות תחזוקה בישראל, שכן בעבר היא מכרה מסוקים לחיל האוויר ולגופים אזרחיים במדינה, מה שעשוי להוריד משמעותית את עלויות התחזוקה של מסוקי אימון שיירכשו ממנה. משרד הביטחון דחה את הטענה בנימוק שאינה רלוונטית: "התשתיות, ככל שקיימות בישראל, הן תשתיות אזרחיות. בכל מקרה, ללא קשר למסוק ההדרכה שייבחר, יידרש חיל האוויר לתכנן ולהקים תשתיות חדשות מהיסוד", נמסר.

אלביט מערכות אישרה ל"גלובס" שהיא אכן מעורבת בהצעה של חברת לאונרדו ואם תיבחר בידי משרד הביטחון, היא תספק שירותי תחזוקה למסוקים אלה לתקופה של כ-20 שנה. החברה סירבה למסור פרטים נוספים בנושא.

יוזכר כי במתווה דומה, אלביט מערכות מספקת לחיל האוויר שירותי תחזוקה למטוסי האימון של קורס הטיס שנרכשו בשנים האחרונות מאותו יצרן איטלקי, לאונרדו. שירותי התחזוקה למטוסי האימון ניתנים בידי חברת תור, המשותפת לאלביט מערכות ולתעשייה האווירית. אם משרד הביטחון יבחר במסגרת הליך זה במסוקים של החברה האיטלקית - אלביט מערכות תתחזק אותם לבד.

יוזכר עוד כי בעסקת מטוסי האימון מלפני כחמש שנים, רכש משרד הביטחון מאיטליה 30 מטוסים מדגם M-346, המכונים בחיל האוויר "לביא", והעדיף את ההצעה האיטלקית על פני הצעה של התעשייה האווירית של קוריאה הדרומית (KAI). בתמורה לרכש זה משרד ההגנה האיטלקי התחייב לרכש ביטחוני בישראל, שכולל מטוסי התרעה ולוויין ריגול מהתעשייה האווירית.

 

"המשא-ומתן בעיצומו"

רכש הגומלין שייעשה בישראל מצד האיטלקים, במקרה שעסקת מסוקי האימון תצא לדרך, יהיה קטן יותר בהיקפו, שכן עסקת המסוקים עצמה תהיה בהיקף קטן ביחס לעסקת המטוסים. נוסף על אלביט מערכות, שתרוויח מזכייה של לאונרדו בתוכנית המסוקים בזכות שירותי התחזוקה שתספק לחיל האוויר והסימולטורים שתמכור לאיטליה, גם רפאל מערכות לחימה מתקדמות צפויה להרוויח: בעבר החברה מכרה לכוחות היבשה של צבא איטליה טילים נגד טנקים מסוג ספייק. עדיין לא ברור מה יהיה היקף רכש הגומלין הנוסף בישראל - שעליו מוכן להתחייב משרד ההגנה האיטלקי במסגרת עסקה זו.

לפני כשנה איטליה התעניינה בעסקת טילים נוספת עם רפאל, בהיקף של כ-70-80 מיליון דולר - כנראה בניסיון להגדיל את מלאי טילי הנ"ט שברשותה. גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס" כי מגעים שהתנהלו עד לאחרונה בנושא לא הבשילו לעסקה. להערכת הגורמים הביטחוניים, ייתכן שרכש גומלין שעליו תתחייב ממשלת איטליה יאיץ את עסקת הטילים עם רפאל.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "לאחר שחיל האוויר אישר את כל המסוקים שנבחנו כמתאימים לדרישותיו המבצעיות, החליטה הנהלת משרד הביטחון לבחון את האפשרות לרכוש את המסוקים במסגרת עסקה בין מדינות (ישראל ואיטליה) שבה בתמורה לרכש המסוקים וחבילת אימון לחיל האוויר, תבצע ממשלת איטליה רכש גומלין משמעותי מהתעשיות הביטחוניות הישראליות שיניב תמורות ליצוא הביטחוני הישראלי ולצה"ל. זאת, בדומה לעסקת התמורות לרכש מטוסי האימון מאיטליה ב-2012 שהזרימה למשק הישראלי מיליארד דולר וחיזקה מאוד את היחסים הביטחוניים והבילטרליים בין שתי המדינות".

במשרד הביטחון אמרו עוד כי "המשא-ומתן עם משרד ההגנה האיטלקי ועם חברת לאונרדו נמצא בעיצומו ומשרד הביטחון הבהיר כי לא תסוכם ותיחתם עסקה עד שכלל מרכיביה, ובכלל זה עסקת התמורות עם התעשיות הביטחוניות הישראליות ייחתמו. העסקה תובא לאישור מנכ"ל משרד הביטחון רק לאחר סיום המשא-ומתן המפורט בכל העסקאות".

בהתייחס לטענה שלפיה ההצעה האיטלקית יקרה בכ-40% ביחס לאלה של איירבוס ובל נמסר ממשרד הביטחון כי: "לא ברור לנו על מה טענה זו מתבססת. סוגיית המחיר נמצאת במשא-ומתן ודרישות משרד הביטחון מתבססות על אומדן של מנהל הרכש וחיל האוויר אל מול עלויות מערכי מסוקים אחרים שחיל האוויר מתפעל ועלויות ידועות בעולם למחירי מסוקים ושעות טיסה".

עוד מסר משרד הביטחון כי "בשולי הדברים, טענות דומות מצד גורמים עסקיים בעלי אינטרס נשמעו לפני עסקת רכש מטוסי האימון שהוכחה כהצלחה גדולה וכאחת העסקאות המוצלחות שביצעה מערכת הביטחון הישראלית".