לראשונה מאז 2010: האם גוגל חוזרת לסין?

ענקית החיפוש העולמית הפסיקה לפעול בסין לפני 7 שנים עקב חילוקי דעות עם הממשל ■ יו"ר גוגל אריק שמידט הגיע השבוע לביקור בסין ושלח מסר של פיוס: "זה תענוג לחזור לסין, מדינה שאותה אני מעריץ"

משרדי גוגל בסין שנסגרו / צילום: רויטרס
משרדי גוגל בסין שנסגרו / צילום: רויטרס

ניסיונה האחרון של גוגל להפשיר את היחסים עם סין כולל דיונים בנושא הבינה המלאכותית - וגם משחק גו.

שנים לאחר שבייג'ינג חסמה כמעט את כל שירותי אלפבית, החברה-האם של גוגל, ערכו היום היו"ר הביצועי של החברה, אריק שמידט, וצוות פקידי ממשל סינים בדרג הביניים פגישת פסגה בעיר ווז'ן. זהו מקרה נדיר שבו משתפת גוגל פעולה עם הביורוקרטים הסינים באירוע ציבורי מתוקשר מאוד. מומחים של גוגל ואנשי אקדמיה סינים בולטים יחליפו רשמים ויארחו דיונים, אך האירוע המרכזי יהיה משחק לוח שהומצא לפני 2,500 שנה בין מערכת אלפא-גו, שעדיין לא הובסה במשחק, לבין האלוף המקומי קה ג'יא.

היעדרה של גוגל מסין - מדינה שממנה היא יצאה מחשש לצנזורה ולמתקפות סייבר - ממשיכה להיות הפרצה הגדולה ביותר במעמדה הדומיננטי העולמי של גוגל בתחום החיפושים המקוונים והווידיאו. אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הניידת הפופולרית ביותר בסין, אך ממשלת סין חוסמת שירותים אחרים, כגון ג'ימייל, יישומים ומפות. עם זאת, יש שמועות עקשניות שגוגל רוצה כעת לחזור לסין, ולכונן בשלב הראשוני שותפויות עם חנויות אפליקציות מקומיות או שותפויות שבהן יהיה מעורב Google Scholar, בסיס הנתונים שמכיל ידע אקדמי ושבו ניתן לבצע חיפושים.

"זה תענוג לחזור לסין, מדינה שאותה אני מעריץ מאוד", אמר שמידט לקהל של מכובדים ומנהלים בתעשייה, "מה שאתם רואים לפניכם היא הזדמנות יוצאת דופן לשנות את העולם".

הטון של שמידט היה שונה מאוד מהטון שנקטה גוגל ב-2010 כשהכריזה על יציאתה מסין בשל סירובה לבצע צנזורה עצמית של תכנים עבור משתמשים סינים. בייג'ינג דורשת צנזורה כזאת מכל אמצעי התקשורת, במטרה לשמור על היציבות במדינה. פקידים סינים מיהרו להאשים את גוגל בהפרת הסכמים שנחתמו לפני כניסתה לשוק. גוגל טענה גם כי המערכות שלה נפרצו בידי האקרים סינים, אך בייג'ינג הכחישה את מעורבותה בכך. ענקית החיפושים המקוונים האמריקאית החלה לכוון להונג קונג משתמשים שביקשו לבצע חיפושים, ולאחר זמן קצר חסמה הממשלה גם את הערוץ הזה, במהלך שסייע ליריבתה של גוגל, באידו, לבסס את מעמדה המוביל בסין.

האירוע שעליו מנצח שמידט נערך בדיוק במקום שבו נוהגת ממשלת סין לארח את כנס האינטרנט העולמי השנתי שלה במטרה לקדם את הפרספקטיבות שלה לגבי האינטרנט. הפסגה הנוכחית היא המהלך האחרון בשורת מהלכים שנועדו לכונן קשרים עם סין. ב-2016 אמר מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, שהחברה רוצה לחדש את שירותיה למשתמשים סינים, וכי היא עורכת אירועים שגרתיים בערים סיניות כדי לחזר אחר מפתחים. ב-2015 הכריזה גוגל על השקעתה הישירה הראשונה בחברה סינית לאחר יציאתה מסין. מדובר במפתחת השעונים החכמים ותוכנת הבינה המלכותית Mobvoi.

הפעם עושות גוגל ויחידת הבינה המלאכותית DeepMind מאמצים ניכרים ליצור הלוך רוח מקומי חיובי בסין.

אלפא-גו יצר אשתקד כותרות לאחר שניצח בתחרות בת חמישה משחקים את לי סדול, שנחשב לשחקן הגו הטוב ביותר בעולם בעשר השנים האחרונות. תחרות מתוקשרת זו עוררה באתרי המדיה החברתית דיונים בסוגיה האם יכולה מערכת בינה מלאכותית לנצח שחקן מסין - המדינה שהמציאה את המשחק לפני כמה אלפי שנים. קה הכריז בזמנו כי מעולם לא תוכל מכונה לנצח אמן גו סיני אמיתי, אך מאז הוא כבר הפסיד בכמה משחקים מקוונים לא רשמיים עם תוכנת הבינה המלאכותית של גוגל.

הצלחתה של DeepMind הכתה בתדהמה את המומחים, שהעריכו כי ייקחו עוד עשר שנים לפני שתוכנת בינה מלאכותית תוכל לנצח במשחק הגו שחקנים מקצועיים בדרג העליון ביותר. כללי משחק הגו פשוטים - השחקנים נלחמים על טריטוריה באמצעות הצבת אבנים לבנות או שחורות על לוח משבצות בן 19 על 19 קווים - אך המשחק נחשב למורכב בהרבה ממשחק השחמט בסדר גודל של המספר 10 מלווה ב-99 אפסים.

בינה מלאכותית

ניצחונה הראשון של אלפא-גו בסיאול מיצב את גוגל כחברה המובילה במחשוב סופר-חכם של הדור הבא. ענקית החיפוש משתמשת כעת בבינה מלאכותית במגוון מוצרים - כתיבה אוטומטית של אימיילים, המלצות על סרטוני וידיאו ביוטיוב ומערכות נהיגה אוטונומיות.

גוגל מקווה להציג השבוע בווז'ן את ההתקדמות שרשמה בתחום הבינה המלאכותית. כך כתב לאחרונה דמיס הסאביס, מנכ"ל DeepMind ואחד ממייסדיה, בהודעת בלוג. מטרת הכנס היא לדון באופן שבו ניתן להשתמש בשיטות הלמידה החישובית מאחורי אלפא-גו בהתמודדות עם סוגיות בעולם האמיתי, כגון צריכת אנרגיה.

"מה שגוגל ואלפבית הביאו הם כל הפרויקטים שאנחנו עושים, לעבוד על בינה מלאכותית", אמר שמידט בכנס.