חברה סינית משקיעה בחברת ציון מדיקל שמפתחת תרופה לסרטן

חברת התרופות בניהולו של ציון עיני חתמה על מסכר הבנות עם מכון מחקר סיני לעסקה במסגרתה יושקע סכום כסף בציון, ואילו המשקיעה הסינית תקבל בבוא העת את זכויות הייצור והשיווק של המוצר בסין

חברת התרופות ציון מדיקל חתמה על מזכר הבנות מול החברה הסינית Shenzen international institute of biological research, לעסקה במסגרתה יושקע סכום כסף בציון, ואילו המשקיעה הסינית תקבל בבוא העת את זכויות הייצור והשיווק של המוצר בסין. ציון מפתחת תרופה לסרטן (דרך החברה הבת ציון פרמסוטיקלס) ולאיידס (דרך החברה הבת ציון ביומדיק), על בסיס טכנולוגיה שפותחה באוניברסיטה העברית על ידי פרופ' אברהם לויטר.

החברה לא מסרה מהו סכום ההשקעה אולם ציינה כי החוזה כולו מייחס שווי של 440 מיליון דולר לקבוצת ציון מדיקל.

קבוצת ציון, שזכתה ליחסי ציבור נרחבים בשנה שעברה סביב המוצר שלה לטיפול באיידס, היא בעיקרון מיזם של איש אחד, ציון עיני, שהוא המשקיע העיקרי בחברה.

עיני משמש כיום כיו"ר החברה, שאין לה מנכ"ל ולא עובדים נוספים במשרה מלאה. את הניסויים שלה היא עורכת דרך מוסדות אקדמיים ובקבלנות משנה. שותפים נוספים בחברה הם משקיעים פרטיים ששמם לא נמסר וכן עורכי דין אשר קיבלו בה אחוזים תמורת עבודתם.

הטכנולוגיה של החברה נמצאת בשלבים ראשוניים מאוד - בדיקות בתאי אדם במעבדה. לרוב, בין שלב זה לבין אישור תרופה דרושה השקעה של מאות מיליוני דולרים, כעשר שנים ורק אחד לאלף מוצרים מגיעים משלב זה עד השוק. החברה מסרה כי להערכתה היא תזכה למסלול אישור מקוצר יותר, בגלל הנחיצות של מוצרים לסרטן ולאיידס. החברה מעריכה כי יהיה לה פטור מהוכחת יעילות בבעלי חיים (היא תזדקק לניסוי רעילות בלבד), וכי תתחיל בניסויי חמלה בבני אדם - כלומר בדיקת פתרון שלא הוכח, על חולים ספורים שממילא אין להם חלופות וזמנם קצר.

עיני התפרסם בעיתונות הישראלית לפני כעשור כאשר ביקש לרכוש את חברת התעופה ארקיע. עובדי החברה התנגדו לאחר שהתגלה כי עיני ישב בעבר במעצר בהולנד. עורכי הדין של החברה מסרו אז כי עיני היה רק בן 19 בעת האירוע ושהה רק כמה חודשים בהולנד, וכי נעצר יחד עם בני דודיו, בגלל עבירות מס שבוצעו על ידם. עיני שהה במעצר מספר חודשים אך בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום.

עיני התעשר מעסקי נדל"ן בהולנד ולפני עשור, כאמור, הגיע לישראל. המהלך לרכישת ארקיע היה הראשון שלו בארץ, אולם לאחר שנכווה מן התקשורת בהקשר זה, עזב את הארץ לספרד וחזר רק לפני כמה שנים. את ציון מדיקל הקים ב-2014, ללא ניסיון קודם בתחום הפארמה.

בראיון בנובמבר שעבר ציינה החברה כי גייסה עד היום 4 מיליון דולר וכי היא שורפת כ-100-200 אלף שקל בחודש. לאחר ההסכם עם הסינים מסרה החברה כי קצב השריפה שלה נמוך עוד יותר וכי אינה זקוקה כעת להון נוסף. ככל הידוע, רוב הפעילות של ציון נעשית כיום תמורת אחוזים בחברה, ועיני, שמימן אותה לבדו בתחילת דרכה, אינו מזרים לה הון משמעותי נוסף. לדברי החברה, למשקיעה הסינית ישנה אפשרות לרכוש 10% מן החברה בטווח של כשנה.

ציון מדיקל

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: פיתוח תרופות לסרטן ולאיידס

יו"ר: ציון עיני

גיוסי הון: מיליוני דולרים בודדים

משקיעים: ציון עיני ואחרים