רוצים להשקיע בביטקוין? תהיו מוכנים גם להפסיד הכול

הפופולריות של המטבע הווירטואלי גוברת על רקע זינוק של יותר מ-400% בערכו בשנה האחרונה ■ חוסר היציבות שמאפיינת אותו היא תמרור אזהרה שיש לקחת בחשבון ■ מדריך מטבעות וירטואליים

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

ביטקוין, המטבע הווירטואלי, חזר לאופנה בגדול - אבל האם הוא מתאים לכל אחד?

הצצה פשוטה על התנודות הפראיות של המטבע הזה מאשרת שכדי לעמוד בהן, המשקיע האמיץ זקוק לקיבת ברזל. בקיצור, זה איננו אפיק ההשקעה לאמא ולאבא הממוצעים. אבל המטבע הדיגיטלי, שדוהר בזמן האחרון, וקובע סדרה של שיאי מסחר, מעורר בכל זאת את סקרנותם של משקיעים טירונים, שאין להם מושג מה זה ביטקוין או blockchain - התיעוד האוניברסלי של כל העברות או עסקאות הביטקוין. כל מחשב עם תוכנת ביטקוין מחזיק עותק מקודד של ספר העסקאות במערכת שלו, וזהו אחד היתרונות של הביטקוין וה-blockchain - הבטיחות שלהם בעיני המשקיע.

הפופולריות הגוברת של המטבע הווירטואלי - שקיים רק בעולם הסייבר - נובעת גם מכך שהוא עלה ב-130% מתחילת שנה זו, וביותר מ-400% בשנה האחרונה, ולכד את הדמיון של אלו שחולמים להתעשר ולא רק לשמור על כספם, כולל לפרוש לפנסיה מוקדמת.

כיום קל יחסית לסחור בביטקוין. יישום פשוט, ויש גרסאות רבות שלו, מאפשר ליחידים להעביר ביטקוין מאדם לאדם. יש גם בורסות וחברות רבות שטוענות שהן מאפשרות את המסחר הזה, ועסקים כמו Overstock.com (רהיטים, שטיחים, תכשיטים ועוד באינטרנט) שמקבלים תשלום בביטקוין. יש אפילו כספומטים שמאפשרים משיכת מטבעות מסורתיים מארנק דיגיטלי.

משקיעים פרטיים בארה"ב יכולים אפילו להעביר חשבון חיסכון לפנסיה, כמו IRA (חשבון פנסיה אינדיבידואלי) או תוכנית 401(k) עם השתתפות מעסיק ל"חשבון נכסים חלופיים" שכולל ביטוקין. Bitcoin IRA, חברה מקליפורניה, טוענת שהיא מציעה תוכנית פנסיה שמספקת בעלות ישירה על ביטקוין.

אבל התוכנית הזו עלול לעלות לכם ביוקר. החברה הזו מהעיירה שרמן אוקס, גובה עמלה חד-פעמית של 12.5% על חשבון בסך 5-100 אלף דולר תמורת ההזדמנות להחזיק ביטקוין בחשבון דחוי לצרכי מס. העמלה הזו מממנת בעיקר החזקות של ארנקים דיגיטליים. בצד הזכות, אין דמי העברה או חיסול חשבון. הכספים שמורים ב-Kingdom Trust, קרן משמורת שגובה 100 דולר בשנה על השירות שלה, ללא קשר לגודל הסכום.

"יש לנו 400-500 לקוחות, עם חשבון ממוצע של 50 אלף דולר. בדרך כלל מדובר באנשים שרוצים לגוון לנכסים שאין במטבעות מסורתיים, כי הם לא מאמינים בבנקים מרכזיים וחוששים מהיפר-אינפלציה בגלל כל התמריצים המוניטריים של השנים האחרונות", אומר כריס קליין, מנכ"ל Bitcoin IRA.

ההאקרים באים

אבל סמיואל לי, מייסד חברת ניהול הנכסים SVRN משיקגו, אומר שמשקיעים שרוצים להחזיק גם את הביטקוין צריכים להיות זהירים מאוד מאוד. "ביטקוין הוא עדיין נכס תינוקי, של פחות מעשר שנות קיום, והמחיר שלו נקבע על-ידי ספקולנטים", הוא אומר. "שלא כמו במניות, כשהמחירים עולים ויורדים עם מחזורי עסקים, מחירי הביטקוין עולים ויורדים בפרקי זמן קצרים הרבה יותר. המחזורים הללו נמשכים בדרך כלל שנה בערך", הוא אומר.

לפי מייקל האריס, מחבר הספר "ניתוח טכני מוליך שולל", ביטקוין נוטה להיות תנודתי במיוחד. מחיר מטבע זה קרס ביותר מ-90% ב-2011 ושוב ב-80% ב-2015, (ראו גרף).

במילים אחרות, 100 אלף דולר שהושקעו בביטקוין בתחילת 2011 היו צונחים לפחות מ-10,000 דולר בסוף אותה שנה - תנודה שמשקיע רגיל לא יוכל לסבל או לספוג. יועץ השקעות אחראי לא היה מזכיר את המילה ביטקוין באוזני לקוחותיו.

זאת ועוד: הביטקוין חשוף להאקרים, שמנצלים פרצות באתרים מסוימים כדי לקבל גישה לארנק דיגיטלי, למרות הבטיחות המובנית של המטבע עצמו.

בינואר 2015, בערך שנה אחרי שהבעיות של בורסת הביטקוין Mt. Gox החלו, מחיר הביטקוין נגע ברצפה של פחות מ-200 דולר למטבע. בפברואר 2014, Mt. Gox שהיתה אחת מבורסות הביטקוין הראשונות ומהגדולות ביותר, עצרה את משיכות הביטקוין ממנה. היא טענה שבאג בתוכנת הביטקוין אפשר מניפולציה בנתוני ההעברות.

בשבוע שעבר נסחר הביטקוין לראשונה ב-2,200 דולר. 1,000 דולר שהושקעו בשנת 2010 בביטקוין שווים היום 35 מיליון דולר. תוכלו לבדוק בעצמכם את שער החליפין, לפי הקוד BTCUSD.

הביטקוין מול הדולר מ?2010
 הביטקוין מול הדולר מ?2010