לאי.די.בי דרושים עוד 130 מיליון שקל לפירעון חובות

הוצאות מימון של 472 מיליון שקל העבירו את חברת ההחזקות שבשליטת אדוארדו אלשטיין להפסד כבד של 295 מיליון שקל ברבעון הראשון

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

חברת ההחזקות אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין מסכמת את הרבעון הראשון של 2017 בהפסד כבד של 295 מיליון שקל, לאחר שהציגה רווח נקי של 262 מיליון שקל בשנת 2016 כולה.

להפסד ברבעון הראשון תרמו הוצאות מימון של 472 מיליון שקל, שנבעו בעיקר מעלייה בשווי החשבונאי של ההלוואות הנחותות וההמירות שהעניקו לאי.די.בי חברות בשליטתו של אלשטיין. ההפסד הרבעוני ראשון הוביל את אי.די.בי להציג ברבעון הראשון הון עצמי של 515 מיליון שקל, לעומת 838 מיליון שקל בסוף 2016. עם זאת, בצירוף ההלוואות ההמירות מדובר על הון של יותר מ-1 מיליארד שקל.

חוב פיננסי של 3.2 מיליארד שקל

אלא שעם כל הכבוד לחשבונאות, את מחזיקי אגרות החוב של אי.די.בי מעניינים בעיקר מקורות הנזילות של החברה ויכולתה לפרוע את חובותיה במועד. לאי.די.בי הוזרמו בארבע השנים האחרונות לא פחות מ-2.3 מיליארד שקל (השקעות הוניות והלוואות נחותות), ולמרות זאת החברה עדיין מציגה חוב פיננסי נטו של 3.2 מיליארד שקל.

את הרבעון הראשון סיימה אי.די.בי עם 623 מיליון שקל, כשעד לסוף 2017 כוללים מקורותיה דיבידנד של 481 מיליון שקל מהחברה הבת דיסקונט השקעות (דסק"ש), ועוד 166 מיליון שקל ממכירת 5% ממניות כלל ביטוח (שישמשו ברובם לפדיון מוקדם של חוב לאג"ח מסדרה י"ג). בשנה הבאה מצפה החברה לקבל כ-154 מיליון שקל מהחברה הבת אי.די.בי תיירות, אם אכן תושלם העסקה למיזוגה של החברה הנכדה ישראייר עם חברת סאן דור שבבעלות אל-על.

רגע האמת: מארס 2019

לדברי אי.די.בי, כדי לעמוד במלוא התחייבויותיה עד סוף מארס 2019, עליה למצוא מקורות נוספים בהיקף של כ-130 מיליון שקל, שיכולים להערכתה להגיע ממכירת חברות פרטיות (כדוגמת הנתח בחברת הנדל"ן IDBG), מקבלת דיבידנד נוסף מדסק"ש ומהרחבת סדרות אג"ח קיימות (בדגש על י"ב או י"ג).

להערכת החברה היא תסיים את מארס 2019 ללא מזומנים בקופתה, כשבנובמבר אותה השנה יעמדו בפניה התחייבות כבדות בהיקף של 1.4 מיליארד שקל (נכון להיום) בגין פירעון הקרן של סדרות האג"ח י"א, י"ב וי"ג. יש לציין כי סדרות אלה מובטחות בשעבודים על מניות ותמורות מההחזקות בכלל ביטוח ודסק"ש, אולם לחברה תיוותר אז סדרת אג"ח נוספת (ט') וללא ביטחונות בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל.

אי.די.בי בראשות היו"ר אלשטיין והמנכ"ל שולם לפידות, מעריכה כי היא תוכל לפרוע את התחייבויותיה במועד ולהמשיך בפעילותה, אולם רואי החשבון שלה מדגישים כי "התממשותן של תוכניות ההנהלה תושפע מגורמים אשר אינם בשליטתה המלאה של החברה", ובראשם המתווה שמחייב אותה למכור מידי ארבעה חודשים 5% ממניות כלל ביטוח שבבעלותה.

אי.די.בי מחזיקה ב-50% מכלל ביטוח, ב-70% מדסק"ש, ב-50% ב-IDBG וכן ב-100% מישראייר. בשבוע שעבר פרסמה החברה כי בכוונתה למכור את דסק"ש לתאגיד חדש בבעלותו של אלשטיין, ובכך לענות על דרישת חוק הריכוזיות להפחית את מספר השכבות בפירמידת שליטה ללא יותר משלוש עד דצמבר 2017. המכירה תיעשה באמצעות הלוואת מוכר, כאשר לאי.די.בי יינתן שיעבוד על המניות הנמכרות, לצד ערבויות וביטחונות נוספים שיתקבלו מחברות שבשליטתו של אלשטיין. בהנהלת אי.די.בי הדגישו, כי כל דיבידנד שיקבל התאגיד החדש מדסק"ש, ישמש אותו לפירעון החוב לאי.ד.בי.

תשואת אגח ט' של אי.די.בי
 תשואת אגח ט' של אי.די.בי