פלאפון מבקשת ממשרד התקשורת תדרים ל-IOT

מבקשת לקדם את עולם האינטרנט של הדברים ומבקשת מהמשרד לאמץ את טכנולוגיית LoRa המתפתחת בעולם וייעודית לתחום זה

רן גוראון/ צילום:איל יצהר
רן גוראון/ צילום:איל יצהר

פלאפון דוחפת את עולם ה-IOT (אינטרנט של הדברים) והגישה בקשה למשרד התקשורת לאמץ את טכנולוגיית LoRa. מדובר בטכנולוגיה בעלת הספק נמוך במיוחד שפועלת בנפרד מתחום הסלולר, והיא כרגע מיושמת במסגרת ברית של מפעילים שמשתמשים בטכנולוגיה ברחבי העולם. ל"גלובס" נודע כי פלאפון רוצה לאמץ את הטכנולוגיה לטובת ניסוי בשלב הראשון בתחום העיר החכמה.

הרעיון מאחורי ההתאגדות הוא לקדם פתרון טכנולוגי עצמאי שיתמוך בכל עולמות ה-IOT. אחד האתגרים הגדולים ביותר של רשתות התקשורת העתידיות הוא היכולת לתמוך בהתקנים הרבים שעומדים להצטרף לרשת. מדובר על מיליארדי חיישנים שהרשתות יידרשו לקלוט ולעבד מהם מידע, וזהו קושי לא מבוטל לרשתות הקיימות.

כאן נכנסות לתמונה רשתות הדור החמישי שאמורות להציע רוחבי פס גדולים מאד בהשוואה להיום, כדי לספק את התמיכה בכל אותם התקנים שיותקנו בבתים, ברחובות בערים, במכוניות חכמות, רובוטים במפעלים ובעוד שורה ארוכה של תחומים.

בעבר הרשתות הסלולריות "דרסו" טכנולוגיות נישתיות והפכו להיות הרשתות שתמכו בכל הקונפיגורציות, ונראה כי ב-LoRa מעוניינים להקדים ולבסס את עצמם כסטנדרט נפרד ועצמאי. המשמעות היא הקצאת תדרים בתחום צר מאד, כך שהרשת תתמוך במעט מאד אתרים סלולריים. התדרים שעליהם מדברים בעולם הם תדרים נמוכים בתחום ה-800 וה-900 מגה הרץ. תדרים שכרגע נראים תפוסים ובעייתיים להקצאה. ככל הנראה המטרה של פלאפון היא להיות חלוצה בתחום וזו הסיבה שהגישה את הבקשה למשרד.

טכנולוגיית LoRaWAN כבר פעילה בעולמות האינטרנט של הדברים במקומות רבים בעולם - מערב אירופה, אסיה, דרום אפריקה, והוכחה שם כאפקטיבית ומוצלחת לייעול תהליכים וחיסכון בעלויות ומשאבים. היא מתאימה להפעלת התקנים חכמים לשימושים שונים בעיקר בערים, בחקלאות ובתעשייה, והיתרונות שלה: רשת אלחוטית בפריסה רחבה, חיישנים עם משך חיים ארוך, עלות מינימלית וצריכת אנרגיה נמוכה.

בין השימושים שמאפשרת הטכנולוגיה: במרחב העירוני היא מאפשרת ביצוע תהליכים כגון ניטור חשמל, חיסכון במים, ניטור זיהום אוויר, ניטור משקל ועוד באמצעות חיישנים אשר מייתרים תהליכים ידניים; שימושים שונים מתאימים למגזר הציבורי והעסקי כגון קריאה מרחוק של מוני מים, חשמל וגז, בקרת תנאי מזג אוויר ואיכות הסביבה, ניטור תכולת פחי אשפה - גם בפארקים ובשמורות טבע, דיווח לנהגים על מקומות חניה פנויים ברחובות הערים ובמגרשי חניה פתוחים, מעקב אחרי העברת מטענים ומכולות, מעקב ואיתור אחרי רכבים יקרים שנגנבים, ועוד שירותים רבים נוספים.

במרחב החקלאי ניתן להשתמש בחיישנים לניטור ופיקוח על ציוד חקלאי באזורים מרוחקים, ניטור מזהמי אוויר, מעקב ואיתור ראשי בקר במרעה ועוד.