טראמפ צפוי להחליט היום אם להמשיך להקפיא העברת השגרירות

מחר יפקע תוקף הצו הנשיאותי המקפיא יישום החוק להעברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים ■ הקונגרס קיבל את החוק ב-1995, אך הנוסח מאפשר לנשיא לדחות את ההעברה לחצי שנה

הנשיא דונאלד טראמפ במשכן הנשיא ריבלין / צילום : אוליביה פיטוסי
הנשיא דונאלד טראמפ במשכן הנשיא ריבלין / צילום : אוליביה פיטוסי

מחר (ה') יפקע תוקף הצו הנשיאותי, שמקפיא את יישום החוק להעברת השגרירות האמריקאית מת"א לירושלים. אם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא יתחום על צו חדש עד 1 ביוני, ייאלץ הממשל להעביר את השגרירות לירושלים, על פי הוראת החוק.

חוק ירושלים מ-1995 מחייב את הממשל "לפתוח רשמית" שגרירות אמריקאית בבירת ישראל, אך נוסח החוק מעניק לנשיא המכהן זכות שיקול: הוא רשאי לבדוק אם ההעברה עלולה לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. הנשיא חייב לבחון מחדש את הסוגיה כל חצי שנה ולהחליט האם לחדש את צו ההקפאה.

שני נשיאים - ביל קלינטון וברק אובמה - ניצלו את זכות השיקול הזו, ולא העבירו את השגרירות במשך תקופות הכהונה שלהם מחשש להצית תבערה פוליטית וביטחונית בישראל ובשכנותיה. אובמה ופקידים בממשלו אמרו לא אחת, כי העברת השגרירות לירושלים עלולה להבעיר התלקחות ולפגוע במו"מ פוטנציאלי בין הישראליים לפלסטינים.

אך המועמד דונלד טראמפ העלה את העברת השגרירות לראש סדר היום. הוא הכריז במהלך מסע הבחירות, כי יעביר את השגרירות לירושלים כבר ביומו הראשון בבית הלבן. דייוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, התנבא לא פעם, עוד לפני שהסנט אישר את מינויו, שהשגרירות תועבר.

הנושא מעולם לא שימש סלע מחלוקת בין ישראל לארה"ב. ערוץ החדשות CNN מסר בסוף ינואר השנה, מפי פקידים ישראליים, שהעברת השגרירות אינה נמצאת כלל בראש סולם העדיפויות של ישראל. מבחינתה, הנושא המרכזי הוא יכולת איראן להשיג נשק גרעיני.

לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך את טראמפ על נצחונו בשיחת טלפון בינואר, אמר גורם ישראלי רשמי, כי רה"מ לא ביקש שום מחויבות להעביר את השגרירות לירושלים או לקבוע לוח זמנים למהלך כזה. פקידים ישראליים אמרו, כי הנושא בקושי הוזכר במהלך השיחה שנמשכה 30 דקות. ההודעה הרשמית האמריקאית על השיחה לא אזכרה כלל את סוגיית השגרירות.

דיפלומטים שצוטטו בדיווח של רויטרס אמרו, שהם מבינים שנושא העברת השגרירות נדחף כלפי מטה במורד סולם הקדימויות של סדר היום האמריקאי - ישראלי, לפחות בשלב זה. "נראה שהסוגיה הזו מוסטת אחורה", אמר פקיד ישראלי. גם בפגישת השניים בבית הלבן, בפברואר, העסיקות אותם נושאים אחרים.

עד עתה לא קיים טראמפ את הבטחת הבחירות שלו לגבי ירושלים ובכמה הזדמנויות הוא חמק ממתן תשובה ברורה על שאלות בנושא זה. כך, למשל, בראיון לפוקס ניוז בינואר הוא אמר ש"עדיין מוקדם מדי" לדבר על כך. ואתמול (ג'), בתדרוך לכתבים, הסתפק דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בתשובה בת מילה אחת, "לא", על השאלה, האם טראמפ קיבל החלטה בסוגיה זו. אך אחר-כך הוא הוסיף: "כאשר יהיה לנו מה לדווח לכם - נדווח".

טראמפ נמצא במוקד של לחצים צולבים בשאלת השגרירות. תומכיו הנאמנים ביותר - ה"בייס" - וכן פלח בוחרים נוסף, הנוצרים האוונגלים, מצפים שהנשיא יקיים את הבטחתו. הם רואים בקיום ההבטחה חלק ממערכה אמריקאית כוללת נגד הטרור האיסלמי, אם לא נגד האיסלאם בכלל.

מנגד, פקידים בכירים במשרדי החוץ וההגנה בוושינגטון, וכן גורמים בקהיליית המודיעין קוראים לטראמפ לחדש את צו ההקפאה לעוד חצי שנה, כפי שעשו קודמיו. הם מזהירים, שהבית הלבן יפתח תיבת פנדורה אם לא יוקפא יישום חוק ירושלים ושאם לטראמפ יש תקווה כלשהי לקדם הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים - העברת השגרירות תקפד את התקווה הזו לחלוטין.