מדהים: שילמתם בכרטיס אשראי? גוגל כבר יודעת מזה

גוגל חתמה על שיתוף-פעולה עם חברות האוספות מידע על 70% מעסקאות סליקת כרטיסי האשראי שנעשות בארה"ב ■ ענקית החיפוש תשלוט מעתה לא רק במה שעשיתם ברשת אלא גם במה שמחוצה לה, והיא לא מסתירה את התוכניות שלה ■ מדריך סליקה באינטרנט

גוגל, קרדיט כארד צילום: shutterstock
גוגל, קרדיט כארד צילום: shutterstock

לא חשוב אם חיפשתם מוצר ברשת, הזמנתם אותו בגלל המלצה של חבר במייל או סתם נתקלתם בו בפרסומת מפתה במיוחד - גוגל כבר יודעת את זה. היא הרי שולטת כמעט ללא עוררין בכל מה שאתם עושים ברשת. עכשיו היא רוצה לשלוט גם במה שאתם עושים מחוץ לרשת, ולשלוט על תהליך הקנייה שלכם גם כשאתם נכנסים לחנות ומגהצים כרטיס אשראי.

באירוע העוסק בפרסום שנערך השבוע על ידי גוגל, הכריזה החברה על תוכניתה להגדיל את המידע שלה על הרכישות שלנו לכל קנייה שאנחנו עושים, ברשת או מחוצה לה.

החברה ציינה כי מאז 2014 היא מקשרת בין פעולות שמבצעים משתמשיה בשירותים השונים כדי להבין כמה גולשים נכנסו לחנויות שפרסמו בגוגל. עד כה, לדבריה, מדדו חברות שהשתמשו בשירות הזה ברחבי העולם יותר מ-5 מיליארד ביקורים. אך מספר הביקורים לא מעיד על כמות הרכישות שביצעו בפועל אנשים שהגיעו בעקבות פרסומות ברשת.

במטרה לשנות את זה, חתמה גוגל על שיתוף-פעולה עם חברות האוספות מידע על 70% מעסקאות הגיהוץ שנעשות בארה"ב. התוצאה היא שהחברה תוכל לדעת אם משתמש שראה פרסומת למוצר מסוים ביוטיוב אכן רכש אותו בחנות.

אם גם לכם זו נראית כמו חדירה נוראית לפרטיות, אתם לא לבד: גוגל עצמה חשבה על זה, ומבטיחה שהיא מנתחת ומעבירה לבעלי חנויות המנויים לשירות רק "מכירות מקובצות ואנונימיות מהחנות". במילים אחרות, חשבון הגוגל שלכם זוכה ככל הנראה למספר סידורי אקראי, שבו נרשם שבעל החשבון נחשף למוצר מסוים דרך שירות כלשהו של גוגל בלי פרטים מזהים על בעל החשבון. במקביל, חברות שקשורות בסליקה או הדפסת קבלות מוציאות דוחות המותאמים למספר הלקוח הלא מזוהה, כך שגוגל יודעת שלקוח שראה את הפרסומת רכש את המוצר בלי לדעת מי הוא.

כרגע, נראה שהשירות הזה עובד רק בארה"ב, אבל כפי שאנחנו מכירים את גוגל, היא תשאף להרחיב אותו בקרוב גם למדינות אחרות, אם רק תצליח למצוא דרך לעשות זאת בלי לעבור על חוקי הגנת המידע ברחבי העולם, שהיא גם כך כבר נמצאת עמוק בתחומים האפורים שלהם.