בנק ישראל: מספר הדירקטורים בבנקים יצומצם ל-10 בלבד

מטרת הצמצום היא לאפשר דיונים אפקטיביים יותר ולהגדיל את מידת האחריות של כל דירקטור ■ שליש מחברי הדירקטוריון יהיו בעלי ניסיון בנקאי ■ לפחות דירקטור אחד יהיה בעל ניסיון מתחום טכנולוגיית המידע

אריק פינטו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי ויוסף ותמר מצפי
אריק פינטו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי ויוסף ותמר מצפי

מספר הדירקטורים בבנקים יצומצם ל-10 בלבד, זאת לעומת 15 כיום ו-13 בטיוטה הקודמת. כך עולה מטיוטת הוראות עדכנית של בנק ישראל שמטרתה לרענן ולשפר את יעילות הפעילות של הדירקטורים בבנקים.

כיום, במרבית הבנקים ישנם 13 דירקטורים, כך שבסה"כ ייאלצו לעזוב את הבנקים קרוב ל-20 דירקטורים ב-3 השנים הקרובות (משך הזמן שניתן לבנקים ליישם את ההוראה). מטרת צמצום מספר חברי הדירקטוריון היא לאפשר דיונים אפקטיביים יותר של הדירקטוריון ולהגדיל את מידת האחריות של כל דירקטור.

בנוסף הוחלט כי שליש מחברי הדירקטוריון יהיו בעלי ניסיון בנקאי, זאת לעומת חמישית בלבד כיום. הגדלת חלקם של הבנקאים נועד להביא לכך שיהיו בדירקטוריונים אנשי מקצוע בתחום שיוכלו לאתגר את המנכ"ל וחברי ההנהלה.

עוד הוחלט, כי לפחות דירקטור אחד יהיה בעל ניסיון מתחום טכנולוגיית המידע, וזאת לאור עליית חשיבות התחום הטכנולוגי בבנקים. בנוסף הוחלט כי תוקצב כהונת יושבי הראש בבנקים. כל בנק יקבע את המדיניות בסוגיה זו, אך ההנחה היא שהבנצ'מרק יהיה הכללים לכהונת יו"ר בבנק ללא גרעין שליטה - שם מוגבלת הכהונה ל-9 שנים.

עבודת הדירקטור בבנק נחשבת למתגמלת למדי. שכר הדירקטורים, המתבסס על שכר בסיס ושכר לפי מספר הישיבות בו הוא משתתף, מגיע לעתים לעשרות אלפי שקלים בחודש. סך שכר הדירקטורים בחמשת הבנקים הגדולים עמד אשתקד על מעל ל-30 מיליון שקל.