"מה שראינו עד כה זה את טראמפ מתנגש בקיר המציאות"

האנליסטית הראשית של S&P בארה"ב מסבירה מדוע ממשלו של טראמפ נכשל עד כה בקידום הרפורמות שהבטיח, מי הלוחשים על אוזנו של הנשיא בענייני כלכלה, ומדוע הגיאו-פוליטיקה מדאיגה יותר מהכלכלה

את 100 הימים הראשונים של טראמפ בתפקיד נשיא ארה"ב אפשר לסכם במילה אחת: "אכזבה" - זאת לפחות הדרך בה בחרה S&P Global Ratings לפתוח את הדוח שפרסמה לסיכום 100 הימים שעברו מאז נכנס דונלד טראמפ ללשכה הסגלגלה שבבית הלבן. על הדוח חתומה ד"ר בת'-אן בובינו, האנליסטית הראשית של הסוכנות בארה"ב, שתשתתף בוועידת שוק ההון של "גלובס" שתתקיים ב-13 ביוני.

- נדמה שהמשקיעים דווקא מפרגנים לטראמפ

"במשך הקמפיין היו הרבה הבטחות ואלה גרמו לשווקים לעלות לאחר הבחירות. רפורמת המס, הדה-רגולציה וההשקעות של מעל טריליון דולר בתשתיות - כל אלה גרמו לסוג של אופוריה בשווקים (animal spirits mode). אמרנו בעבר שאנחנו חושבים שהשווקים רצים מהר מדי קדימה, ואנחנו חוזרים ואומרים שהבטחות אינן מדיניות ושעלינו להמתין ולראות מה קורה. ובאמת נכון לעכשיו, לא קרה הרבה".

- האקונומיסט שביקר את טראמפ בחריפות דווקא בחר לכנות את מדיניותו הכלכלית בתואר 'טראמפונומיקס' - אז כנראה שכן קורים דברים

"מה שראינו עד כה זה לא טראמפונומיקס. מה שראינו זה את ממשל טראמפ מתנגש בקיר של המציאות הפוליטית, תהליכי החקיקה, ובמילים אחרות - נתקע בפקק. לשווקים יש עדיין ציפיות שמשהו מהתוכניות של טראמפ יעבור. זה לא רק ממשל טראמפ, זה גם הרוב הרפובליקאי שיש בשני בתי הקונגרס שיוצר הזדמנות אמיתית לרפורמת מס - וזה יהיה מאוד חיובי לשווקים. כרגע יש עדיין המתנה לחבילת צעדי מיסוי ומתחילים להבין שהיא לא תהיה גדולה כפי שקיוו. אנחנו לא מצפים שהרבה יקרה השנה, אבל לקראת הבחירות לקונגרס באמצע 2018 אנחנו מצפים שחברי הקונגרס יתחילו לזוז כדי שיוכלו להגיע לבוחר עם קבלות".

 

- תוכלי להרחיב לגבי רפורמת המס?

"התוכנית של ממשל טראמפ עדיין מאוד עמומה, בסך הכול עמוד אחד. בכל הקשור להחזרת רווחים כלואים לארה"ב, ההערכות הן שמדובר ברווחים בהיקף כולל של 2.6 טריליון דולר שמתוכם אפשר יהיה להחזיר אולי 1.5 טריליון בשיעור מס מופחת. זה משהו שממשל טראמפ בהחלט יכול לעשות וזה יאפשר לו לממן את הגידול בהשקעה בתשתיות שהוא הבטיח בקמפיין.

"טראמפ דיבר בהתחלה על רצונו לבנות מחדש את כל התשתיות, אבל לא אופתע אם הוא יעדיף קודם לתקן ולשפץ תשתיות קיימות. לגבי הקלות המס - טראמפ מתייחס אליהן כאמור בתמציתיות רבה, אבל ברור שהן צפויות להעלות את יחס החוב של ארה"ב, לפי אחד האומדנים ליותר מ-110%. ההצעה של הורדת מס החברות ל-15% נתקלה בקשיים בגלל ההתנגדות העזה למס שהרפובליקאים הציעו להטיל (הכוונה לסוג של מכס - ע"ב)".

- האם טראמפ הצליח גם להפתיע אתכם לטובה?

"ציפינו שהוא יעמוד בהבטחתו להכריז על סין מניפולטורית של מטבע יום לאחר כניסתו לתפקיד. זה לא קרה, ועכשיו מדברים על הסכם סחר. אגב, ניתוח שנעשה אצלנו מראה שסין נמצאת די בתחתית רשימת המדינות שעושות מניפולציה על שערי המטבע שלהן. הגישה של ממשל טראמפ לנושא הסחר יותר נוקשה במידה מסוימת מזו של ממשלים קודמים, אבל בהשוואה לציפיות ממנו הוא הרבה יותר קונבנציונאלי. העלו מכסים על פלדה מסין ועל עץ מקנדה - אלו פעולות מאוד נקודתיות".

- איך את מסבירה את זה? אולי אנשי טראמפ פשוט עדיין לא מגובשים על עצמם?

"אולי זה קשור למתיחות מול צפון קוריאה, ומעבר לכך אנחנו שוב נוכחים לראות שיש הבדל בין הבטחות והכרזות שניתנו במהלך קמפיין בחירות לבין התפקוד בפועל שמאוד מושפע מאילוצים פוליטיים בוושינגטון".

- מה אפשר לומר על צוות היועצים של טראמפ בתחום הכלכלה?

"כשמסתכלים על ממשל טראמפ אפשר לומר שיש שני מחנות. יש לך את מנוצ'ין וכהן (סטיבן מנוצ'ין, מזכיר האוצר של ארצות-הברית; וגארי כהן, היועץ הכלכלי של הנשיא טראמפ וראש המועצה הלאומית לכלכלה בבית הלבן - ע"ב) שאפשר לכנות אותם הגלובליסטים, בגלל שנקודת המבט שלהם היא הרבה יותר גלובלית והרבה יותר פתוחה לשיתופי פעולה. מהצד השני יש את נבארו (פיטר נבארו, יועצו הראשי והשנוי במחלוקת של טראמפ לענייני סחר - ע"ב) הניצי ואת וילבור רוס (שר המסחר - ע"ב). טראמפ שומע את שני הצדדים ונראה שלפחות כרגע ידם של הגלובליסטים על העליונה. יש גם השפעה לא מבוטלת מצד בני המשפחה ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ".

- במי הם תומכים?

"לפי מה שאנחנו קוראים הם בהחלט תומכים בגישה היותר פרגמטית, זה בוודאי נובע מהצורך להציג הישגים כלשהם".

- אלו סיכונים נוספים אתם מזהים?

"הסיכונים שבולטים היום במיוחד הם ברמה הגיאו-פוליטית. הרבה מאוד עלול להשתבש. צפון קוריאה, רוסיה והמזרח התיכון הן דוגמאות לסיכונים פוליטיים שעלולים להסיט את תשומת הלב מסדר היום הכלכלי ואנחנו עוקבים אחריהם מקרוב. רק לדוגמה, רפורמת המס של טראמפ לא תוכל לצאת אל הפועל אם תהיה מתיחות ביטחונית מוגברת שתחייב את הגדלת תקציב הביטחון".

- האם קיימת אפשרות שטראמפ, שכבר הוכיח שאין לו קווים אדומים, ינסה להתערב גם במדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי ובמתווה העלאות הריבית?

"טוב, קודם כול שוב כדאי להזכיר שהממשל הנוכחי ירש משק במצב יציב ולכן הפד יכול להעלות ריבית. יש שני מקומות פנויים ויש הערכות שגם ג'נט ילן וסטנלי פישר יעזבו, כך שישנם על הכוונת ארבעה מושבים במועצת הנגידים של הבנק וטראמפ יוכל להשפיע על מדיניות הריבית באופן משמעותי באמצעות הבחירה באיוש המושבים האלה. מצד שני, צריך לציין שטראמפ שינה את דעתו לגבי ילן ולאחר שאמר שלא יאריך לה את הכהונה, שמסתיימת בפברואר 2018, הוא אמר לאחרונה שהוא נוטה לשקול את זה.

"הפד הבהיר שימשיך במתווה העלאות הריבית ואנחנו מעריכים שיהיו שתי העלאות כאלה, וכן שהחל מהרבעון השלישי הפד יתחיל לצמצם את המאזן שלו בכך שיפסיק להשקיע מחדש את התקבולים מהנכסים שהוא מחזיק. מעבר לכך מדובר במוסד עצמאי ונפרד מהממשל שיש לו מנדט כפול: להשפיע על האינפלציה ועל שוק התעסוקה - לא על שער החליפין של הדולר".

- אתם מציינים שני תרחישים - אופטימי ופסימי - מה הסביר ביותר בעיניך?

"משהו שהממשל הצליח במידה מסוימת לעשות זה בתחום הדה-רגולציה, במיוחד בתחומים כמו אנרגיה סביב הנחת צינורות, וזה מקדם בעקיפין גם את ההשקעה בתשתיות. כרגע אנחנו מעריכים שהצמיחה תמשיך בקצב די מדשדש של 2%-2.5%. בצד הפסימי יש לנו עדיין את המבוי הסתום בפוליטיקה למרות שהחשש ממלחמת סחר די התפוגג. האג'נדה המקורית של טראמפ באה עד היום לידי ביטוי בעיקר בביטול חקיקה מאוחרת של אובמה. לדעתי, הצעד הבא של טראמפ יהיה הרגולציה הפיננסית".

- האם טראמפ ינסה להחזיר את הגלגל אחורה לימים שלפני דוד פרנק, כלומר 2008?

"יש דיבור על הצורך לרכך רגולציה מאוד כבדה על בנקים קטנים. זה משהו שהתחיל עוד לפני ממשל טראמפ וצפוי להימשך. אני לא חושבת שיש כוונה לבטל את כללי דוד פרנק, אלא יותר ללטש אותם. מה שטראמפ יכול לעשות זה לבקש מהרגולטורים להיות יותר גמישים ביישום הרגולציה כלפי המוסדות והגופים הפיננסיים. למשל הפד לגבי הבנקים".

- האקונומיסט טוען שהרדידות והאימפולסיביות של טראמפ מסכנים את הכלכלה האמריקאית. האם האישיות של הנשיא היא גורם סיכון?

"בעיני זו כניסה לתחום שהוא קצת פוליטי מדי. אנחנו ככלכלנים משתדלים לא לנקוט עמדה ולהביע עמדה לגבי אישיותו של הנשיא. אפשר לומר שהממשלה מתקשה להעביר את היוזמות שלו בקונגרס. ההבטחות של טראמפ במהלך הקמפיין נלקחו ככאלה, כלומר כהבטחות, שעדיין צריכות לעמוד במבחן היישום. אפשר לציין שהליך איוש הקבינט שלו נמשך הרבה יותר זמן מזה של קודמיו".

מנמיכים ציפיות

ב-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד הצליח טראמפ בקושי להשלים את איוש הקבינט שלו, ושני המהלכים העיקריים שניסה להעביר - הגבלת ההגירה וביטול רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה - נתקעו בסבך משפטי ופוליטי.

"על רקע הדברים, אין זה מפתיע ששיעור התמיכה בנשיא צנח כבר במהלך 100 הימים הראשונים מתחת ל-50% לראשונה מאז גאלופ החלה לפרסם סקרים", כתבו ב-S&P Global Ratings בדוח על 100 הימים הראשונים של ממשל טראמפ. הדוח הוכתר בכותרת השייקספרית "מאומה רבה על לא כלום".

ב-S&P Global Ratings נזהרים מלחרוץ את דינו של טראמפ ולהכתיר אותו ככישלון, ולכן מעדיפים בשלב זה בעיקר להנמיך ציפיות. מרפורמת המס הגדולה שמנסה טראמפ להעביר יישארו בסופו של דבר קיצוצי מס מינוריים. מאמצי הדה-רגולציה, מעריכה S&P Global Ratings, יתמקדו בשני תחומים עיקריים: וול סטריט ושווקי ההון והגנת הסביבה. גם בתחום התשתיות, S&P Global Ratings מעניקה לטראמפ סיכוי להעביר גידול מצומצם מאוד יחסית לתוכניתו השאפתנית.

למזלו של טראמפ הוא מקבל משק אמריקאי במומנטום חיובי, פרי עבודתו של קודמו בתפקיד. שוק התעסוקה חזק, השכר בעלייה, וגם שוק הדיור וההשקעות של העסקים במצב טוב יחסית. צעדי המיסוי והרגולציה עשויים, להערכת S&P Global Ratings, להעלות את קצב הצמיחה לקראת סוף השנה, כך שהצמיחה ל-2016 תהיה מעל 2% אך עדיין הרבה מתחת ליעד של 5%, 4%, או אפילו 3% לשנה. הסיכוי שכלכלת ארה"ב תגלוש בחזרה למיתון עד אפריל 2018, עומד להערכת S&P על 20%-25%.