ר"ג: הוועדה המחוזית הפקידה תוכנית למגדל "אפריקה ישראל"

מדובר בתוכנית חדשה למגדל בשטח בית החולים ההיסטורי רמת מרפא, שהחברה יזמה לאחר שתוכניתה למגדל גבוה יותר - תוכנית שאותה אישרה בעבר עירייה קודמת - נדחה ע"י הוועדה המחוזית ■ עיריית ר"ג צפויה להגיש התנגדות

בית חולים רמת מרפא. שני שלישים לצורכי ציבור / צילום: איל יצהר
בית חולים רמת מרפא. שני שלישים לצורכי ציבור / צילום: איל יצהר

4 שנים לאחר שהוועדה המחוזית דחתה תוכנית להקמת מגדל מגורים בן 28 קומות על חורבות בית החולים ההיסטורי רמת מרפא ברמת-גן, הופקדה תוכנית חדשה למגדל צנוע יותר בן 19 קומות. בעלות הקרקע - "אפריקה ישראל" והחברה הזרה "רואב" - הגישו את התוכנית ישירות לוועדה המחוזית לאחר שעיריית רמת-גן התנגדה לאשר תוכנית למגדל במקום. העירייה אף צפויה להגיש התנגדות לתוכנית ולהציע לאפריקה ישראל עסקת חילופי קרקע.

התוכנית להקמת מגדל מגורים במתחם רמת מרפא, החלה לפני 10 שנים, כשהחברות "אפריקה ישראל" ו"רואב ישראל", רכשו את הקרקע בשנת 2007. הקרקע ממוקמת בשכונת הגפן בין הרחובות מעלה השואבה והתקווה, סמוך לרחוב ז'בוטינסקי, על שטח של 3.4 דונם. "אפריקה ישראל" ו"רואב" קידמו במשך שנים תוכנית שעברה גלגולים שונים, בהתחלה קודמה תוכנית להקמת מגדל מגורים בן 42 קומות ו-128 דירות, שאושרה על ידי עיריית רמת-גן.

בין המתנגדים לגירסה זו של התוכנית היה ראש העירייה הנוכחי ישראל זינגר, שכיהן אז כחבר אופוזיציה. התוכנית נבלמה לבסוף על ידי בית המשפט לאחר עתירה שהגישו השכנים, ובהמשך שונתה גירסתה למגדל בן 28 קומות שזכתה גם היא לתמיכת העירייה. הוועדה המחוזית הודיעה ביוני 2013 כי החליטה לדחות את התוכנית, מאחר שהיא כללה הריסת חלק מהמבנה היסטורי ששימש את בית החולים.

מאז קידמו ב"אפריקה ישראל" תכנון מחדש למגדל המגורים, באמצעות משרד בר אוריין אדריכליים, הפעם בגרסה צנועה יותר הכוללת 19 קומות ו-88 דירות, שבה המבנה ההיסטורי, שהוגדר לשימור מחמיר, ישומר וייועד לשימוש ציבורי ויירשם על שם העירייה בטאבו. בסך הכל הופרשו שני שלישים משטח המגרש לצורכי ציבור ונכלל גם שימור העצים ומצוק הכורכר הקיימים במקום.

אלא שאת הגירסה הצנועה יותר של התוכנית, שכוללת גם מבנה שיוקצה לעירייה, החליטה העירייה בראשות זינגר שלא לקדם, בין היתר בשל התנגדות תושבי שכונת הגפן לבנייה במקום. על רקע התנגדות העירייה, הגישו החברות "אפריקה ישראל" ו"רואב" את התוכנית ישירות לוועדה המחוזית, שהחליטה להפקיד את התוכנית.

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת-גן אביבית, אביבית מאור-נמרודי, מסרה כי "מדובר בפרויקט שמוסיף המון יחידות דיור, בשכונה שמשוועת להתחדשות עירונית, וצוות התכנון בעירייה היה מעדיף להוסיף יחידות דיור אלה כחלק מפרויקט פינוי בינוי הכולל יחידות דיור קיימות. כמו כן היינו מעדיפים להשאיר את מתחם רמת מרפא כשטח ציבורי שישרת את תושבי שכונת הגפן, ולבצע עסקת חילופי שטחים עם אפריקה ישראל לבנייה במקום אחר. מסיבות אלה צוות התכנון ימליץ לוועדה המקומית להתנגד לתוכנית שהופקדה".

מבנה רמת מרפא הוקם בשנות ה-30 בסגנון האדריכלי הבינלאומי, בתכנון האדריכל הרי לוריא. המבנה שימש כבית חולים פרטי בשם "אברבוך" והיה בית החולים הראשון בארץ לגינקולוגיה וליולדות, ואף טיפל בפצועי האצ"ל והלח"י בחשאי. עד שנות ה-90 פעל כבית-חולים פרטי ליולדות. לאחר מכן נמכר מספר פעמים לקבוצות רופאים פרטיות ולבסוף שימש מרכז רפואי של קופת חולים מכבי.