האוזר: "לתת הקלות מס למשקיעים ולחברות בבורסה"

יו"ר רשות ני"ע בכנס איגוד החברות הציבוריות: "הקלות המס בבורסה דווקא יגדילו את תקבולי המס לממשלה" ■ מנכ"ל האיגוד: "עוד מוקדם להכריז על יציאה מהמשבר בבורסה הישראלית" ■ מנכ"ל הבורסה: "הסנטימנט השתנה, חד-משמעית"

שמואל האוזר / צילום:איל יצהר
שמואל האוזר / צילום:איל יצהר

יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר חזר היום (ג') על תוכניתו להפחתת מסים בבורסה המקומית. האוזר ציין הבוקר בכנס איגוד החברות הציבוריות כי "יש להתייחס לבורסה כאזור עדיפות לאומי ולתת הקלות מס למשקיעים ולחברות בבורסה. הקלות המס הללו הן אפליה מתקנת שתעשה לתחום מה שמהפיכת הסלולר של כחלון עשתה להתנעת התחרות בשוק הסלולר בישראל. להערכתי , הקלות המס הללו דווקא יגדילו את תקבולי המס לממשלה".

האוזר הוסיף: "לא נקבל הצבעת-חרקירי של משקיעים מוסדיים בחברות הציבוריות, שמצביעים בעד הגבלת שכר רק משום שהחוק הגביל את שכרם, ו/או כדי ליצור לחץ על המחוקק לשנות את החוק. השיקול כיצד להצביע, צריך להיות ענייני ולא אישי ואנחנו נעקוב אחר ההצבעות הללו".

יו"ר הרשות לני"ע פיזר אופטימיות, ואמר כי ברשות רואים התחממות בשוק ההנפקות ובמסחר בבורסה.

"הסנטימנט בבורסה השתנה, חד-משמעית"

מנכ"ל האיגוד, אילן פלטו, ציין כי "למרות גל ההנפקות הראשוניות ושינוי האווירה הרגולטורית במשק, עוד מוקדם להכריז על יציאה מהמשבר בבורסה הישראלית".

לדברי פלטו, "אין ספק שההקלות שעברו בשנתיים האחרונות תורמות לשינוי הנרטיב של שוק ההון. ממצב שהשוק היה תחת מתקפה רגולטורית בכל החזיתות, עברנו לסיטואציה שבה גם הרגולטורים הבינו שעברו את הגבול, שצריך להעביר ולתקשר את ההקלות הרגולטוריות ולהחזיר את המטוטלת למצב מאוזן. יש יותר הנפקות, שבע הנפקות ראשוניות מתחילת השנה, אחרי בצורת ארוכה, וגם מחזורי מסחר גדלים לאחר השלמת רפורמת המדדים ולו חדשות מצוינות".

"הסנטימנט בבורסה השתנה, חד-משמעית. אני מאד מרוצה מהאקו-סיסטם החדש אצל הרגולטורים, שמטרתו לעודד את הפעילות בשוק הישראלי", כך אמר מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב.

לדברי בן זאב, "אנחנו מעודדים, יחד עם אנטרופי, רישום של חברות ישראליות שנסחרות בחו"ל, תוך הבטחה ליציבות רגולטורית, גם בנושא שכר הבכירים. שאתה טוב, השוק האמריקאי יכול להרים אותך למעלה מאד חזק, אבל במצב ההפוך, הוא יודע גם להעניש בחומרה. להערכתי יש יתרון גדול לחברות ישראליות שנסחרות בחו"ל להיסחר גם בישראל, בשוק הביתי שלהם". לדברי בן זאב, "עדיין לא הצלחנו למצוא את החברה הגדולה שתבוא להיסחר גם בישראל, אבל אני מאמין שזה יקרה בקרוב".

לדברי בן זאב, "אין ספק שלגופים המוסדיים יש תפקיד מכריע בהתפתחות של שוק ההון הישראלי, והם לא צריכים להיבהל מהכותרות בתקשורת. בתכנית האסטרטגית שלנו יש מספר מנועי צמיחה לבורסה, בהם שינוי מבנה הבעלות על הבורסה. אנחנו רוצים להנגיש את שוק ההון לציבור הישראלי, שכרגע לא מושקע בבורסה. חברי הבורסה החדשים יאפשרו לאזרחים להתחבר דרך הסמארטפון לבורסה. בנוסף, אנחנו בוחנים שיתופי פעולה עם בורסות נוספות ברחבי העולם" .