מיקרובוט דיווחה על גיוס של 10 מיליון דולר; המניה צללה ב-33%

ההנפקה הפרטית של מפתחת הרובוטים הזעירים בוצעה במחיר נמוך ב-29% מהמחיר ערב ההנפקה

חברת מיקרובוט מדיקל הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, שמפתחת מכשיר רובוטי זעיר לניקוי צינוריות במכשירים רפואיים, הודיעה על הנפקה פרטית של 10 מיליון דולר. ההנפקה בוצעה במחיר של 2.7 דולרים למניה - נמוך בכ-29% מהמחיר ערב ההנפקה. בעקבות הדיווח נפלה מניית החברה ב-33% ל-2.5 דולרים, ושווי החברה ירד ל-98 מיליון דולר.

את מיקרובוט הקים ומנהל הראל גדות, שמנהל גם את חממת המכשור הרפואי Medex. מנהל פעילותה בארץ וסמנכ"ל התפעול הוא חזי הימלפרב, שניהל את חברת רימון מדיקל, שנמכרה ב-80 מיליון דולר לבוסטון סיינטיפיק.

מיקרובוט מפתחת שני מוצרים עיקריים. המוצר המוביל שלה נועד לניקוי של צינוריות ניקוז מלאכותיות המושתלות בגוף - למשל בצינורית השתן או במוח. צינוריות אלה נוטות להיסתם, ואז יש להחליפן בניתוח נוסף. הרובוט הזעיר דומה בתפקוד שלו לרובוט המשמש לניקוי בריכה או בית - הוא עשוי טיטניום ויש לו זרועות שנעות סביבו. ניתן לשלוט בו מחוץ לגוף ולכוון אותו בתוך הצינורית, כך שישחרר הצטברויות של לכלוך ויאפשר להן להישטף החוצה מן הצינור.

בעתיד המוצר עשוי להתאים גם לניקוי פלאק מכלי דם, כדי למנוע התקפי לב ושבץ מוחי, ולחסוך צורך עתידי בבלון או סטנט.

טכנולוגיה נוספת של מיקרובוט כוללת רובוט בשילוב בלונים שיכולים להתנפח באופן שיוצר ביניהם צינור חלול. דרך צינור כזה ניתן להעביר כלים ניתוחיים - למשל, תיל של צנתור - ללא חשש לפגיעה בדפנות העורק. החברה השלימה עד היום ניסויים בבעלי חיים בשני המוצרים, כך שהיא יחסית בתחילת דרכה. היא מקווה להיכנס לניסויים בבני אדם בשנה הבאה.

מחיר המניה צנח 80% מאז המיזוג

לדברי גדות, הגיוס נועד לממן את הניסויים במוצר וכן רכישה של נכסים אסטרטגיים שיחזקו את פורטפוליו המוצרים של החברה ואת הקניין הרוחני שלה.

מיקרובוט מוזגה באוגוסט 2016 לחברה דלת הפעילות Stem Cell, בעסקה שבה קיבלו בעלי מניות מיקרובוט 95% ממניות החברה הממוזגת. מאז ביצעה החברה בינואר הנפקה לגיוס של 2.5 מיליון דולר, במחיר של 5.5 דולרים למניה - נמוך בכמחצית משווי המניה בעת המיזוג. מחיר המניה הנוכחי, 2.5 דולרים, נמוך בכ-80% מהמחיר במועד המיזוג.