טבע: תוצאות חיוביות בניסוי בתרופה לטיפול במיגרנה ארעית

דיווחה על תוצאות חיוביות במחקר שלב 3 בתרופה fremanezumab ■ חולים שטופלו בשגרת מינונים חודשית ורבעונית של fremanezumab חשו שיפורים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בכל היעדים ובכל 12 ניתוחי הנתונים שנקבעו מראש

כשבוע אחרי שדיווחה על הצלחה בניסוי הקליני בתרופה לטיפול במיגרנה כרונית, טבע מדווחת על הצלחה גם בניסוי באותה תרופה כטיפול במיגרנה ארעית - שוק גדול בהרבה עבור החברה. טבע דיווחה היום (ד') על תוצאות חיוביות במחקר שלב 3 בתרופה fremanezumab. חולים שטופלו בשגרת מינונים חודשית ורבעונית של fremanezumab חשו שיפורים משמעותיים ומובהקים סטטיסטית בכל היעדים ובכל 12 ניתוחי הנתונים שנקבעו מראש.

טבע מצפה להגיש את הבקשה לאישור שיווק התרופה בארה"ב במחצית השנייה של השנה ולהביא את התרופה לשוק במחצית השנייה של 2018.

"אנחנו משלימים היום את ההודעה מהשבוע שעבר, על ההצלחה בניסוי במיגרנה כרונית, עם הצלחה בניסוי במיגרנה ארעית. שני הדברים יחד מביאים בשורה מאוד טובה לקהל החולים", אמר היום המנכ"ל בפועל של טבע, ד"ר יצחק פטרבורג. לדבריו, "מיגרנה זו מחלה שמאוד מפריעה למהלך החיים הרגיל, ויש בעולם כ-75 מיליון חולים, מתוכם 10% חולים במיגרנה כרונית. ההבדל הוא בהגדרות אורך הזמן של התקפי המיגרנה".

התרופה הגיעה לטבע כחלק מרכישת חברת Labrys לפני שלוש שנים, ולפי הערכות היא עשויה להיות תרופה רבת-מכר (בלוקסטר) כשתגיע לשוק. בכך היא אמורה לפצות על השחיקה במכירות ורווחי תרופת הדגל של טבע, הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה.

לדברי פטרבורג, "יש ויכוח על היקף השוק ועל כמה יהיו מוכנים לשלם על התרופה, ואין לי כוונה להיכנס לאסטרטגיית השיווק של טבע, אז לא אדבר על היקף השוק בדולרים. עם זאת, אנחנו בטוחים שזאת תרופה מאוד משמעותית לחולים ומאוד משמעותית לטבע, וגם מובדלת מהמתחרות. ללא ספק יש לטבע תרופה של 'מולטי-ביליון' (מיליארדי דולרים, ש.ח.ו), בלי לתת מספרים".

זה התחליף המקווה לקופקסון?

"החיים לא בנויים על תחליפים לשום דבר. קופקסון היא תרופה מדהימה שנמצאת איתנו 20 שנה ומפתיעה עדיין את כולם. תרופה לא נעלמת תוך יום וגם לא תוך שנה. טבע בונה לעצמה את הרגליים הנכונות בעסק האינובטיבי".

הבידול בתרופה ביחס למתחרות עשוי להגיע מכך שהתרופה של טבע יכולה להינתן פעם בשלושה חודשים. פטרבורג מציין כי זה נותן לחולים שליטה רבה יותר ונוחות טובה יותר. "היום לרוב החולים אין תרופות מתאימות. יש תרופות שמנסות לנבא התקפי מיגרנה, ולא תמיד זה עובד. התרופה שלנו עומדת ב-25 מדדים שמדדנו בשני הניסויים, והתוצאה היא בשורה לחולים, שיש טיפול".

משתתפים בניסוי דיווחו על ממוצע של 9.1 ימי מיגרנה בחודש ודיווחו על 39 ימים עם מוגבלות המאפשרת תפקוד ברבעון. עבור אוכלוסייה מאוד מושפעת זו, fremanezumab אשר ניתן חודשית שיפר את מספר הממוצע של ימי מיגרנה, בהשוואה לקו הבסיס, ב-41.6% לאורך הניסוי (3.7- ימים לעומת 2.2- ימים של פלצבו). מספר הימים עם מוגבלות ירד ב- 64.7%, וצריכת תרופות ירדה ב- 39%. המינון הרבעוני, אשר נבחן באופן ייחודי בתכנית מחקר זו, הציג גם הוא תוצאות משמעותיות במידה רבה בהפחתת ימי מיגרנה (3.4- ימים או 37%) ועבור כל שאר ההשוואות.

טבע  נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי של 29.3 מיליארד דולר ומנייתה נסחרת בעלייה של כ-1% בטרום מסחר בוול סטריט.