בנה"פ לא יפעל לשיפור ההסדר - פישמן בדרך לפשיטת רגל

בניגוד לסיכום אמש בין עוה"ד של הבנקים - בנה"פ הבהיר כי אין בכוונתו לשפר את ההסדר, וכי הוא בוחר בהליך פשיטת רגל ■ מדוע הבנקים מעדיפים הליך כזה, ואיך הכול ייגמר?

הכיוון המסתמן בתיק אליעזר פישמן הוא הליכה למסלול של פשיטת רגל. אמש (ג'), בתום ישיבת הנושים, אמנם יצאו פרסומים מצד נציגים שונים שנכחו בישיבה ולפיהם יילקח פסק-זמן של 30 יום כדי לנסות לשפר ולהבהיר את הסדר החוב, בהובלת בנק הפועלים, אלא שנראה כי ההסכמה הזאת לא גובשה בידיעה או באישור הנהלת הבנק, שבראשה עומד אריק פינטו.

בבנק הפועלים מיהרו אמש להבהיר כי הסכמה זו אינה מקובלת. "בנק הפועלים מבהיר, בהמשך לאסיפת הנושים שהתקיימה הערב, כי אין מקום להסדר חוב עם אליעזר פישמן, וכי עמדת הבנק היא כי יש לקדם הליכי פשיטת רגל ומימוש נכסים. המלצה זו תובא לדירקטוריון הבנק", נכתב בהודעה של בנק הפועלים.

"כל הבנקים הודיעו שהם מתנגדים להסדר, אך הגענו לישיבה כדי בכל זאת לשמוע ולראות אולי יישלף איזה שפן מהכובע. לא היה שום דבר שהוא game changer, ולכן נראה כי הכיוון הוא הליך פשיטת רגל", אומר בנקאי בכיר.

אז מה היה אתמול באסיפת הנושים, ולאן הולכים מכאן? "גלובס" עושה סדר: 

- מה היה באסיפה?

האסיפה, שהתנהלה במשרדי כונס הנכסים הרשמי בתל-אביב, נוהלה על-ידי רותי מזרחי, מנהלת המחוז. פישמן עצמו לא הגיע לישיבה, ונכחו בה רק עורכי דינו. עוד נכחו נציגי הבנקים ורשות המסים.

"אף אחד מהנושים לא ראה את ההסדר בינתיים, כולל הבנקים", פתח המנהל המיוחד בתיק, עו"ד יוסי בנקל, את אסיפת הנושים. הוא תיאר בכמה מילים את ההסדר וציין כי אמנם יש בו תנאים מתלים, אולם מדובר רק בעקרונות, ו"ברור שכשתנאי מתלה הוא ספציפי, אז אם הנושה לא ייתן הסכמתו - הכדור יחזור לידי החייב ומשפחתו".

עו"ד בנקל הגיב לביקורת על ההסדר, שיש בו למעשה מחיקת חוב של יותר מ-70% ללא הכרזה על פישמן כפושט רגל, ואמר כי "המשא-ומתן הביא להסדר שהוא רחוק מלהיות מושלם, אבל זה טיבו של משא-ומתן".

לאחר דברי הפתיחה, הדיון עצמו התנהל בדלתיים סגורות וללא נוכחות תקשורת, ובסיומו יצאו דיווחים שלפיהם סוכם כי בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר, ינסה להשיג שיפורים והבהרות להסדר, שיכללו בין היתר פירוט רחב יותר למקורות החזר החוב והערכות שווי לחברות הרלוונטיות. אולם כאמור, זמן קצר לאחר מכן הבהיר הבנק כי אין בכוונתו לקדם מהלך כזה, והוא בוחר בהליך פשיטת רגל. היות שגם יתר הבנקים הביעו התנגדות להסדר, נראה כי התיק הולך בכיוון של הכרזה על פשיטת רגל, אלא אם כן ינקוט פישמן מהלך מפתיע.

- מדוע הבנקים מתנגדים להסדר?

בהסדר הנוכחי אין בשורה מבחינת הבנקים. נזכיר שהוא נוגע לחובות הפרטיים של פישמן, העומדים על 1.7 מיליארד שקל. לפי ההסדר, משפחת פישמן תשלם בשלב הראשון 140 מיליון שקל ובעוד 5 שנים 260 מיליון שקל. כלומר, מדובר ב"תספורת" של 70%-80% מהחוב. מעבר לכך, בהסדר ניתנה עדיפות לרשות המסים בהחזר החוב, כך שהבנקים יישארו עם החזר של כמה עשרות מיליוני שקלים מתוך חוב של יותר מ-3 מיליארד שקל.

הביקורת הציבורית הגוברת על האפשרות של הסדר והאפשרות שתוקם ועדת חקירה, כפי שהוצע אתמול בכנסת, ודאי מלחיצות גם הן את הבנקים, שאינם מעוניינים לחשוף כיצד חולק אשראי בהיקפים גדולים כל-כך. "אם מבחינה כלכלית אנחנו לא מקבלים כמעט כלום בהסדר, והליכה להסדר תהיה כרוכה במחיר ציבורי כבד - אז למה ללכת להסדר? עדיף הליך פשיטת רגל, שירגיע את הביקורת הציבורית. ממילא מבחינה חשבונאית כבר הפרשנו את החוב לפישמן", אמר גורם בנקאי.

- מה עם רשות המסים?

הפוזיציה של רשות המסים קצת שונה מזו של הבנקים. ראשית, על הרשות לא נמתחה ביקורת, ולא מופעל עליה לחץ ציבורי. לא מדובר באשראי שחולק לפישמן, אלא בשומת מס שהרשות מנהלת מאבק עיקש זה זמן רב לגבות מפישמן.

למעשה, רשות המסים היא זו שהתניעה את ההליך המשפטי הנוכחי. בניגוד לבנקים, מבחינת הרשות ההסדר עם פישמן דווקא עדיף על פני הליך של פשיטת רגל, שכן הוא נותן לה קדימות בקבלת התשלומים.

ברשות המסים לא פוסלים על הסף את ההסדר, ועם זאת נציגיה הביעו אתמול כמה הסתייגויות ממנו, ובהן חוסר הבהירות של ההסדר. כמו כן, הם הסתייגו מתנאי מתלה בהסדר הכרוך בקיזוז הפסדים. הרשות גם מבקשת הערכות שווי של הנכסים כדי לאמוד את סיכויי הגבייה.

- האם פשיטת רגל עדיפה על הסדר?

בתרחיש של פשיטת רגל, ההחזר שיקבלו הבנקים מנכסי פישמן יהיה אפסי, וגם החזר זה יתבצע בתהליך ארוך ומורכב, שעשוי להימשך גם 8 שנים. כך, למשל, לא ברור אם ניתן יהיה בכלל למכור את ביתו של פישמן, שמחציתו בבעלות רעייתו ושוויו מוערך בכ-30 מיליון שקל.

עו"ד בנקל אמנם דרש לבצע חקירה ולדרוש מבני משפחתו של פישמן להשתתף בהסדר, בטענה כי הנכסים שהם צברו שייכים לאביהם, אבל גורמים משפטיים מעריכים כי הרמת מסך כזאת היא תזה משפטית מורכבת שלא היו לה תקדימים. אמנם יש רוח ציבורית תומכת למהלך כזה, אך יהיה זה מורכב עד בלתי אפשרי להוביל את התהליך לאור מגבלות חוקי פשיטת רגל.

אמנם ההחזר בהליך פשיטת רגל הוא אפסי, אך מאחר שלתיק הזה יש היבטים ציבוריים נרחבים, נראה כי הבנקים מעדיפים הליך כזה מאשר הסדר, שאולי ישפר אך במעט, ובהתניות רבות, את החזר החוב שיזכו לו.

- האם פישמן יוכרז בוודאות כפושט רגל?

אמנם נראה כרגע כי הכיוון של הבנקים הוא הליכה לפשיטת רגל, אך עדיין רחוק היום שבו אכן יוכרז פישמן כפושט רגל. הליך כזה הוא ארוך ומורכב, ובכל שלב ניתן יהיה לעצור אותו ולנסות לגבש הסדר חדש.

לא מן הנמנע כי הבנקים יחכו שהמהומה תשכך, הציבור ישכח מהנושא ויעבור לעסוק בנושאים אחרים - ואז יסגרו בסופו של דבר הסדר שיוצג ויוסבר כחלופה הטובה ביותר לבנקים ולציבור, שהוא הרי בעל המניות המרכזי שלהם.

חובות
 חובות