אלומיי רוכשת מתקן סולארי בתלמי יוסף תמורת 39 מיליון שקל

סולגרין, שנמצאת בשליטת דראל אנרגיה וסולג פיתוח, צופה רווח של כ-4 מיליון שקל מהמכירה

שלמה נחמה / צילום: איל יצהר
שלמה נחמה / צילום: איל יצהר

חברת אלומיי קפיטל, המשקיעה במיזמי אנרגיה מתחדשת בישראל ובאירופה, רוכשת מחברת סולגרין את המתקן הפוטו-וולטאי שלה במושב תלמי יוסף שבצפון הנגב, המפיק חשמל בהיקף של 9 מגוואט, בכ-39 מיליון שקל.

פרויקט תלמי יוסף מחזיק ברישיון קבוע לייצור ואספקת חשמל עבור חברת החשמל למשך 20 שנה החל מנובמבר 2013, בתעריף של 98.6 אגורות לקילוואט-שעה, לעומת תעריף של 20 אגורות לקילוואט-שעה במכרזים האחרונים שפרסמה רשות החשמל.

התעריף שמשלמת חברת החשמל צמוד למדד ומתעדכן אחת לשנה. צפי התקבולים שיתקבלו מחברת החשמל בפרויקט, הממומן בשיעור של 80% על ידי קונסורציום ישראלי בהובלת בנק דיסקונט, מוערך ב-16 מיליון שקל בשנה.

השלמת העסקה כפופה לתנאים מוקדמים, כולל קבלת אישורים של משרד התשתיות ורשות החשמל, אישור הבנק המממן ואישור מועצת המנהלים ובעלי המניות של סולגרין. באלומיי קפיטל מעריכים כי ההסכם יושלם ברבעון השלישי של 2017.

מניית סולגרין הגיבה לדיווח על העסקה בעלייה של 7%, והשלימה התקדמות של כ-50% בשנה האחרונה. החברה, שנמצאת בשליטת שני גופים - דראל אנרגיה (דניאל פלג, איתי כהן ואורי דויטש) וסולג פיתוח של צחי סולטן וניר פלג - נסחרת כיום בשווי של כ-32 מיליון שקל.

בסולגרין מציינים כי המכירה צפויה להניב לחברה רווח לפני מס של כ-4 מיליון שקל, "בהמשך לניצול רמת התשואות הנמוכה ועליית מחירי המתקנים במשק, ובהמשך ישיר לבחינת חלופה אסטרטגית לחיפוש עסקות חלופיות, שייתנו תשואות גבוהות יותר מהתשואה הנוכחית של המתקן בתלמי יוסף".

לאחר ביצוע העסקה ייוותרו בבעלות סולגרין 29 מערכות המותקנות על גגות בהספק מותקן של כ-50 קילוואט כל אחת, ובהספק מותקן כולל של כ-1.4 מגוואט. נזכיר כי לפני כשבועיים דיווחה החברה כי חתמה על הסכם לרכישת שותפות שהינה הבעלים של 62 מתקנים בהספק מותקן של כ-50 קילוואט כל אחד ובהספק מותקן כולל של כ-3 מגוואט.

אלומיי  , שנמצאת בשליטתם של שלמה נחמה, חמי רפאל ורני פרידריך, נסחרת בבורסת תל-אביב בשווי של כ-330 מיליון שקל (מניותיה נסחרות גם בניו-יורק). החברה משקיעה בפרויקטים בתחומי האנרגיה והתשתיות בישראל ובחו"ל. לחברה 16 פרויקטים פוטו-וולטאיים באיטליה ובספרד והחזקה (באמצעות שותפות עם קבוצת לוזון) בתחנת הכוח הפרטית דוראד שבאשקלון, והיא גם שותפה בחברה המקדמת פרויקט של אגירה שאובה בצוק מנרה שבאזור הצפון.

בחודש שעבר דיווחה אלומיי על הקמת מתקן לייצור גז בהולנד, בהשקעה כוללת מוערכת של 9 מיליון אירו (כ-35 מיליון שקל), הצפוי לייצר הכנסות שנתיות של כ-3.5 מיליון אירו (כ-13.5 מיליון שקל). שותפתה של אלומיי במתקן (49%) היא חברת שירותי ההנדסה והפרויקטים הציבורית לודן, והמקורות למימון הקמתו הם הלוואה מראבובנק בהיקף של כ-5 מיליון אירו, והיתרה מאלומיי ומלודן. מתקן ייצור הגז שאלומיי ולודן מקימות בהולנד, הוא השני שלהן במדינה המייצר גז מפסולת, והחברה המשותפת מתכננת להקים עד 12 מתקנים מסוג זה בהולנד, בהשקעה כוללת מוערכת של 200 מיליון אירו (כ-780 מיליון שקל) - כ-60% באמצעות מימון בנקאי והיתרה באמצעות הון עצמי.