למרות הקריסה במניית טבע: עד 9.2 מיליון ד' בשנה לפטרבורג

המנכ"ל הזמני יקבל שכר שנתי של 1.56 מ' ד', מענק של עד 200% משכר הבסיס ותגמול הוני בשווי 4.5 מ' ד' ■ בנימוקים: הנסיבות הייחודיות והסכמתו המיידית למינויו

שלושת הדירקטורים הוותיקים ביותר בחברת התרופות טבע   צפויים לעזוב את הדירקטוריון, ובמקומם עומדים לבחירה ארבעה מועמדים חדשים. בכך נמשכים השינויים הפרסונליים של השנים האחרונות בדירקטוריון טבע, כשברקע החברה גם מחפשת מנכ"ל ומנהל כספים ראשי חדש.

יו"ר דירקטוריון טבע הוא כיום ד"ר סול בארר, שהחליף את היו"ר הקודם, ד"ר יצחק פטרבורג, המכהן כיום כמנכ"ל זמני ודירקטור. בזימון לאסיפת בעלי המניות כתב בארר למשקיעים כי המשימה החשובה ביותר שלו היא מציאת מנכ"ל בעל מעמד עולמי וניסיון נרחב בשוק הפארמה.

"הדירקטוריון מחויב למינוי אדם בעל ניסיון בניהול גלובלי של חברות מורכבות, תחושה חזקה של אחריות תאגידית ויכולות אסטרטגיות ותפעוליות מוכחות", כתב בארר. בינתיים, לדבריו, החברה ממשיכה "לרענן את הדירקטוריון".

באסיפה הקרובה, שתתקיים ב-13 ביולי, יעמדו לבחירה כדירקטורים חדשים מורי גולדברג (72), לשעבר סגן נשיא בכיר בחברת הביו-פרמצבטיקה Regeneron; רוברטו מיניון (45), מייסד ושותף-מנהל של חברת ההשקעות Bridger Management; ד"ר פרי ניסן (61), שהיה בעבר סגן נשיא בכיר בחברת התרופות GlaxoSmithKline; וכן חמי פרס (58), שותף מנהל וממייסדי קרן ההון סיכון פיטנגו. נוסף על כך, יעמדו לבחירה מחדש הדירקטור ז'אן מישל חלפון, שהצטרף לדירקטוריון ב-2014, ובארר.

 

הדירקטור רוג'ר אברבנאל פורש

שני דירקטורים הודיעו על כוונתם לא לעמוד לבחירה מחודשת, ודירקטור אחד הודיע על פרישה. רוג'ר אברבנאל פורש שנה לפני תום כהונתו, "במטרה לעודד את המשך הרענון והגיוון של הדירקטוריון". אברבנאל הוא כיום הדירקטור הוותיק ביותר בטבע, המכהן בתפקיד מ-2007.

הדירקטורים שלא יעמדו לבחירה לכהונה נוספת, הם אורי סלונים והדח"צ יוסף ניצני, שכהונתו תסתיים בספטמבר. שניהם מכהנים בדירקטוריון מאז 2008.

באסיפה יעמדו להצבעה גם נושאים הקשורים לתגמול היו"ר בארר והמנכ"ל הזמני פטרבורג. טבע מבקשת לאשר לבארר תגמולים זהים לאלה שאושרו בעבר לפטרבורג כיו"ר, ולאשר לפטרבורג תגמולים זהים לאלה שאושרו בעבר לארז ויגודמן כמנכ"ל.

זאת, אף שהנסיבות השתנו באופן מהותי, מאז שבעלי המניות אישרו באחרונה את חבילות התגמול, באפריל 2016. באותה תקופה מניית טבע נסחרה ביותר מ-50 דולר, אבל מאז היא נפלה ביותר מ-40%. אז עוד לא היה ידוע שעסקות אקטביס ורימסה (החברה המקסיקנית שנרכשה בסוף 2015) יתבררו כבעייתיות.

את העסקאות הוביל המנכ"ל הקודם, ויגודמן, שהודח מתפקידו לפני ארבעה חודשים, בתמיכת הדירקטוריון בראשותו של פטרבורג, שהחליף אותו זמנית. אמנם המענק שמוצע לאשר לפטרבורג כולל גם יעד של "יצירת ערך", אבל לא בטוח שזה ינחם את המשקיעים, שבינתיים לא ראו הרבה יצירת ערך מהמניה בשנתיים האחרונות.

בארר יקבל, בכפוף לאישור האסיפה, שכר שנתי של 567 אלף דולר ומניות חסומות בשווי של 378 אלף דולר. פטרבורג יקבל שכר חודשי של כ-489 אלף שקל (כ-130 אלף דולר), או שכר שנתי של כ-5.9 מיליון שקל (כ-1.56 מיליון דולר), כל עוד הוא מכהן כמנכ"ל. נוסף על כך, הוא יקבל מענק שנתי בכפוף לעמידה ביעדי ביצוע, בשיעור של עד 200% משכר הבסיס השנתי שלו. פטרבורג יקבל גם תגמול הוני בשווי הוגן של 4.5 מיליון דולר - כך שבסך הכל מדובר בשכר, מענק מקסימלי ותגמול הוני שעשויים להסתכם לכדי 9.2 מיליון דולר בשנה.

בטבע מציינים כי בקביעת השכר של פטרבורג הובאו בחשבון "הנסיבות הייחודיות" סביב מינויו למנכ"ל זמני, הסכמתו המיידית לקבלת התפקיד תוך עזיבת תפקיד היו"ר והאתגרים שבפניהם הוא ניצב. טבע מציינת שחברת הייעוץ Willis Towers Watson בחנה עבורה את תנאי השכר, ומצאה ששכר הבסיס והתגמולים במזומן נמוכים ב-30% מהחציון בקבוצת ההשוואה. לאחר מינוי מנכ"ל חדש, פטרבורג יחזור לכהן רק בתפקיד דירקטור.

באסיפה הקרובה יש לטבע תמיכה מובטחת של בעלת המניות הגדולה בחברה, אלרגן, שקיבלה כ-9.9% ממניות טבע כחלק מעסקת המכירה של החטיבה הגנרית שלה לטבע. בהסכם בין החברות נקבע כי אלרגן לא תוכל למכור את המניות למשך שנה אחרי השלמת העסקה - כלומר, עד אוגוסט הקרוב - ושהיא מחויבת להצביע באסיפות בעלי המניות בהתאם להמלצת דירקטוריון טבע.

בני לנדא: "צעד חיובי"

בני לנדא, יזם ההיי-טק ובעל מניות מיעוט בחברת טבע, היה מי שהוביל בשנים קודמות את המאבק לשינוי בדירקטוריון החברה. היום הוא אומר ל"גלובס" כי השינויים המוצעים בדירקטוריון כעת הם צעד חיובי.

"זה שלא מחדשים את ה'Old boy class' זה טוב, וזה שמצרפים אנשים עם ניסיון בפארמה זה מצוין", אומר לנדא. מבין המועמדים החדשים לדירקטוריון הוא מכיר כמובן את פרס, אבל לגבי שלושת האחרים הוא אומר: "קראתי את קורות החיים שלהם, ונראה לי שהם יביאו ערך מוסף רציני לטבע".

עם זאת, לדברי לנדא, "זה אמנם צעד חיובי מאוד, אבל הצעד הכי קריטי יהיה כמובן מינוי המנכ"ל. אני מקווה שהשמועות שלפיהן המנכ"ל יבוא מתעשיית הפארמה ויהיה מנוסה ובעל שיעור קומה, הן נכונות. אם זה נכון, זה הדבר הכי משמעותי".

לגבי התגמולים המוצעים ליו"ר ולמנכ"ל בטבע, אמר לנדא: "מה שפטרבורג מקבל כמנכ"ל חסר משמעות, לדעתי, כי אני משער שהוא יהיה בתפקיד הזה רק לעוד כמה שבועות. התגמול ליו"ר אולי בקנה מידה ישראלי נראה גבוה - אבל לדעתי, זה ראוי, אם הוא יהיה יו"ר פעיל כפי שהחברה זקוקה לו".

מניית טבע עלתה ביום שישי האחרון בניו יורק ב-2.3%, וחזרה להיסחר שוב מעל רמה של 30 דולר, לראשונה זה כמעט חודש. טבע דיווחה ביום שישי על קבלת אישור לשיווק בלעדי של הגרסה הגנרית שלה לתמיסת העיניים Pataday, המותווית לטיפול בגירוד בעיניים הקשור לדלקת עיניים אלרגית. התרופה המקורית נמכרת בכ-330 מיליון דולר בשנה.

במקביל קיבלה טבע את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) לשווק את התרופה Truvada לטיפול באיידס, שנמכרת ב-2.3 מיליארד דולר בשנה. טבע לא דיווחה על כך, אבל יצרנית התרופה המקורית, Gilead, מסרה שגרסה גנרית לא תהיה זמינה לשיווק מיידי, וייתכן כי מדובר בהסכם פשרה שנחתם בינה לבין טבע.

התגמולים של יצחק פטרבורג
 התגמולים של יצחק פטרבורג