משרד הפנים בוחן העברת אונ' בר-אילן לתחום גבעת שמואל

ראש עיריית גבעת שמואל: "אף תושב ר"ג לא מסתובב באוניברסיטה" ■ ראש עיריית ר"ג: "האוניברסיטה תישאר אצלנו, ואנו מתחילים לקיים דיונים על סיפוחה של שכונת רמת-אילן"

ראש עיריית גבעת שמואל. 10 מטרים מאחוריו נמצאת "אוניברסיטת המריבה" / צילום: עיריית גבעת שמואל
ראש עיריית גבעת שמואל. 10 מטרים מאחוריו נמצאת "אוניברסיטת המריבה" / צילום: עיריית גבעת שמואל

משרד הפנים הודיע ביום חמישי האחרון כי הקים ועדה לחקירת גבולות בראשות מנכ"ל המשרד לשעבר גבי מימון, שתבחן בשנים 2017-2018 שינוי גבולות השיפוט בין הערים רמת-גן וגבעת שמואל. זאת בהמשך לבקשה שהגיש ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני בתחילת 2014. משמעות שינוי הגבולות, אם יומלץ על ידי הוועדה, היא העברת שיוכה של אוניברסיטת בר-אילן מתחומה המוניציפלי של רמת-גן לתחומה של גבעת שמואל.

אוניברסיטת בר-אילן ממוקמת מזרחית לכביש 4, והיא סמוכה יותר לשכונות מגוריה של גבעת שמואל מאשר לרמת-גן. גם המרכז המסחרי הממוקם מול הכניסה הראשית לאוניברסיטה, שייך לגבעת שמואל. יחד עם זאת, רמת-גן, שמרחיבה בשנים האחרונות את תחום שיפוטה מזרחה, מקבלת מהאוניברסיטה מידי שנה סכום המוערך ב-15 מיליון שקל, ועל כן צפויה להתנגד למהלך. היקף ההכנסות מארנונה שמקבלת עיריית גבעת שמואל ממגורים הוא גבוה ועומד על למעלה מ-80%. זאת על רקע הקמה של שכונות מגורים חדשות בעיר בעשור האחרון. על רקע זה, העיר משוועת להקמת מרכזי תעסוקה, מסחר ומוסדות המניבים ארנונה שאינה למגורים דוגמת האוניברסיטה.

"אני עומד בשטח של גבעת שמואל ו-10 מטרים מאחורי נמצא השער של האוניברסיטה ששייכת באופן אבסורדי לרמת-גן", אמר היום ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, בשיחה עם "גלובס". "אוניברסיטת בר-אילן נמצאת בתוך תחומי גבעת שמואל. לא סתם הרוב המכריע של הסטודנטים שלומדים באוניברסיטה גרים בגבעת שמואל. אף תושב רמת-גן לא מסתובב באוניברסיטה. מי שעושה הליכות בערב בתוך האוניברסיטה הם תושבי גבעת שמואל. העברת האוניברסיטה אלינו היא מהלך טבעי וצודק, התשתיות והכבישים מסביב לאוניברסיטה הם שלנו, וסיפוח האוניברסיטה לגבעת שמואל יאפשר לה להיות העיר האוניברסיטאית הראשונה בארץ. נבנה מעונות סטודנטים ונביא סטודנטים מהפריפריה ללמוד באוניברסיטה לגור בה, ולתרום לקהילה בגבעת שמואל. הקמפוס יהיה מעורבב בעיר, ורק בעיר קטנה הדבר הזה יכול להתקיים. נשיא האוניברסיטה יהיה נשיא גבעת שמואל. ניצור ערים תאומות עם ערים אוניברסיטאיות כמו קימברידג'. גם מבחינת צדק חלוקתי האוניברסיטה צריכה לעבור לגבעת שמואל, והסיסמאות של ראש עיריית רמת-גן על סיפוח גבעת שמואל לרמת-גן רק מעידות על הלחץ של רמת-גן".

בעיריית רמת-גן כאמור, לא מתכוונים לוותר. "מדובר בניסיון שני להעביר את אוניברסיטת בר-אילן לגבעת שמואל", מסר בתגובה ראש העירייה ישראל זינגר. "כמו הניסיון הקודם, גם ניסיון זה לא יצלח. באופן היסטורי אוניברסיטאות שוכנות בערים גדולות ואיתנות דוגמת אוניברסיטת תל-אביב בתל-אביב, אוניברסיטת חיפה והטכניון בחיפה, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת בר-אילן ברמת-גן, שהינה עיר איתנה עם יכולת ניהול מוכחת, לעומת גבעת שמואל שבעיותיה הכלכליות ידועות למכביר. לכן לא רק שנפעל להשארת האוניברסיטה בשטחנו, אנו אף שוקלים לספח את גבעת שמואל לרמת-גן, וכבר מקיימים דיונים על סיפוח שכונת רמת-אילן לרמת-גן. על כן עדיף שברודני יתעסק בבעיות הפנימיות שלו".

בראש הוועדה יעמוד כאמור מנכ"ל משרד הפנים לשעבר גבי מימון, וחבריה הם צביה צרפתי, יהודה וולמן, גל טלית, ונשאת כיוף. נושאים נוספים שייבחנו על ידי הוועדה לחקירת גבולות בשנים 2017-2018 הם איחודה של צור יצחק עם צור יגאל-כוכב יאיר; חלוקת הכנסות ממתחם נתב"ג עם הרשויות המקומיות: אור יהודה, לוד, המועצה האזורית עמק לוד, יהוד מונוסון, המועצה האזורית חבל מודיעין ושוהם; חלוקת הכנסות מאזורי התעסוקה בראש העין עם המועצה המקומית כפר קאסם ועוד.